وبلاگ آفتاب

بومی سازی یك ماده نانویی قیمت آنرا 80 درصد كم كرد

بومی سازی یك ماده نانویی قیمت آنرا 80 درصد كم كرد

محققان یك شركت دانش بنیان موفق به تولید و بومی سازی كوانتوم دات های پایه كربن شدند.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از معاونت علمی و فناوری، «کوانتوم دات های پایه کربن» نام یک ماده نانویی است که با قیمت هر گرم ۲۰ میلیون ریال از خارج از کشور وارد می شد. اما با تلاش یک شرکت دانش بنیان این ماده بومی سازی شد. تولید داخلی این ماده قیمت آنرا در حدود ۸۰ درصد کم کرد.
در سال های اخیر، صدها محصول مختلف که از خارج از کشور وارد می شد، توسط شرکت های دانش بنیان و فناور بومی سازی شده است. تولید داخلی این محصولات، علاوه بر کاهش وابستگی کشور به بیگانگان، باعث کاهش قیمت این تولیدات هم شده است.
اشکان شمالی مدیر عامل شرکت دانش بنیان اظهار داشت: «کوانتوم دات های پایه کربن» یکی از این مواد است که در محصولات مختلفی به کار می آید. این ماده هم اکنون توسط این شرکت به بعضی از مصرف کنندگان داخلی مانند پژوهشگاه ها و مراکز علمی و دانشگاهی به قیمتی در حدود هر گرم ۴۰۰ هزار تومان عرضه می شود. این ماده از کشورهای مانند آلمان و فرانسه با قیمتی در حدود هر گرم ۲ میلیون تومان وارد می شد. اما بومی سازی این محصول، قیمت آنرا در حدود ۸۰ درصد کم کرد.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان اظهار داشت: همچون محصولاتی که با استفاده از این ماده در شرکت تولید شد، یک ضدعفونی کننده پایه کوانتومی است. این ضدعفونی کننده توانسته است که موافقت اصولی سازمان غذا و دارو را هم کسب کند. این ضد عفونی کننده با یک چهارم قیمت الکل تولید می شود و ماندگاری بیشتری بر روی سطوح دارد.
وی اضافه کرد: در سال ۲۰۱۹ میلادی یک مقاله در مجله نیچر در مورد تاثیرات ضدعفونی کنندگی این مواد منتشر و در بهمن ۱۳۹۹ این ضدعفونی کننده در شرکت تولید شد.
شمالی ضمن تاکید بر رابطه بیشتر نهادهای علمی و دانشگاهی و مراکز صنعتی اظهار داشت: این شرکت دانش بنیان با تولید محصولات مختلفی مانند روانکارهای پایه کوانتومی، تلاش دارد تا کشور را از واردات این گونه مواد بی نیاز کند. دریافت تاییدیه نانومقیاس و همکاری با نهادهای مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچون اقدامات این شرکت، برای رشد و توسعه فعالیتهای تولیدی و علمی بوده است.
به گفته وی، در نظر داریم تا با توسعه کمی و کیفی محصولات و تنوع بخشی به تولیدات دانش بنیان، به طیف وسیع تری از مصرف کنندگان، خدمت رسانی نماییم.


منبع:

1399/05/01
13:32:51
itemprop="bestRating">5
2324
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , سازمان , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد