وبلاگ آفتاب
در قالب دو نوازی تمبك و تار؛

ژره شنیدنی شد

ژره شنیدنی شد

وبلاگ آفتاب: آلبوم ژَرِه مشتمل بر دو نوازی تار منوچهر امیر حشمتی و تمبك پدرام بلورچی در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، «ژَرِه» عنوان یکی از تازه ترین آثار موسیقایی انتشار یافته در ایام اخیر است که با هنرمندی منوچهر امیر حشمتی نوازنده تار و پدرام بلورچی نوازنده تمبک در بازار موسیقی منتشر گردید. «ژَرِه» به معنای طنین ماندگار در صدای ساز است.

میرعلیرضا میرعلی نقی نویسنده و پژوهشگر شناخته شده موسیقی ایرانی در یادداشتی به بهانه انتشار آلبوم «ژَرِه» نوشته است: «اساس هم نوازی در موسیقی دستگاهی ایرانی، اگر به قصد بازنوازی عینی رپرتوار کلاسیک (ردیف ها و قطعات کلاسه شده مشهور) نباشد، بی شک برمبنای یک هدف استوار می شود: «گفتگو». در این رابطه متقابل صداها و سکوت ها، از هرچه مایملک این فرهنگ در اختیار نوازندگان قرار می دهد، می توان برحسب مهارت اجرا و هوش تخیل موسیقایی، بهره برد و همه آنها را در خدمت بیانی آزاد و شاعرانه قرار داد. در نود سال گذشته، دو ساز ویولن و تار، به همراهی تمبک، حاصل این جریان و ابزار بیان کننده شور و حال و این گفتگوهای موسیقایی بوده اند و باقی سازها، در رده های بعدی قرار می گیرند. هنرمند ارجمند، استاد منوچهر امیر حشمتی، با دل سپردگی به دنیای هنر تارنوازی استاد جلیل شهناز و استاد فرهنگ شریف، و با امضای خاص پنجه و مضرابشان، در چند قطعه بداهه نوازی که در فضایی خصوصی اجرا و ضبط شده، گفتگویی گرم و گیرا با ساز خویش داشته اند. هم نوازی هنرمند چیره دست تمبک، آقای پدرام بلورچی که بعداً با آنها همراه شده، در حدی از همدلی و هماهنگی است که فاصله های زمان و مکان را از هم بین می برد و فضای صمیمی برای گفتگوی دست ها و دل ها را در اثری به نام «ژره» فراهم می آورد که در سایه آن می توان دمی از رنج زندگی آسود و دل به زیبایی های اختتام ناپذیر هنر بداهه سازی و هم نوازی سپرد.»
منوچهر امیر حشمتی نوازنده تار، پدرام بلورچی نوازنده تمبک، رضا بیگی صدابردار تمبک و میکس مستر، عرفان مبرقع و رضا بیگی (ادیت) عوامل اجرایی این آلبوم را می سازند.

آلبوم «ژره» در چهار بخش «بیات ترک»، «سه گاه»، «دشتی» و «شور» توسط نشر «شهنواز» با مجوز شماره ۳۸۸-۱۳۹۸ و شماره کتابخانه ملی ۲۵۴۸۸ در بازار موسیقی انتشار یافته است.


منبع:

1399/03/15
22:54:54
itemprop="bestRating">5
2905
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , فضا , هوش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد