وبلاگ آفتاب

شروع طرح فجرانه کالابرگ از امروز

شروع طرح فجرانه کالابرگ از امروز

وبلاگ آفتاب: در حالی 8 ماه از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بصورت سراسری در کشور می گذرد که از امروز این طرح در قالب «فجرانه» به مدت 3 ماه به شکلی اجرا می شود که «شرط خرید 200 هزار تومان از مبلغ یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی آن از 120 به 220 هزار تومان بالا رفته است؛ به عبارتی با این افزایش اعتبار، تورم ایجادشده کالاهای اساسی پوشش داده می شود و قیمت سبد 11 قلم غذایی برای مشمولان بجای 743 هزار تومان به نرخ روز، 523 هزار تومان بر طبق قیمت سال 1401 خواهد بود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، با اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه از سال ۱۳۸۹ و اختصاص یارانه نقدی، بیش از ۷۰ میلیون نفر در کشور ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می کردند که این رقم به مدت بیش از ۱۰ سال، یعنی تا اسفندماه سال ۱۴۰۰ (صد و سی و سومین مرحله پرداخت یارانه ها) با همین رقم پرداخت گردید.
این میزان مبلغ یارانه در حالی به خانوارها پرداخت می شد و با افزایشی همراه نبود که گزارشات مرکز آمار نشان میدهد در دهه ۹۰ تورم کالاهای خوراکی از نرخ متوسط تورم بالاتر بوده و بدنبال آن فشار زیادی بر سبد معیشتی خانوارها خصوصاً در دهک های پایین وارد شده است. از طرف دیگر بر طبق داده های وزارت رفاه، کالری دریافتی مردم از سال ۱۳۹۰ به بعد نیز روندی نزولی به خود گرفت تا حدی که کالری دریافتی از سال ۹۷ به بعد، پایین تر از مقدار مورد نیاز شد و به عبارتی فشار زیادی بر سبد معیشتی خانوارها خصوصاً در دهک های پایین وارد شده بود.
در سال ۱۴۰۰ هرچند سیر نزولی کالری دریافتی متوقف و حدودا ثابت ماند اما سرانه مصرف کالاهای اساسی خانوارها شامل «گوشت قرمز و سفید»، نشان داد که هرچند مصرف گوشت قرمز کلیه دهک ها نسبت به سال ۹۹ بالا رفته اما روند مصرف گوشت سفید کمی متفاوت شده و میزان مصرف خانوارهای دهک های کم درآمد، پایین آمد و دهک اول ۱۳ درصد و دهک دوم ۱۰ درصد مصرف گوشت سفید خودرا کاهش دادند اما مصرف دهک های پردرآمد به جز دهک نهم تغییر چندانی نیافت.
اما از سال ۱۴۰۱ و بدنبال حذف ارز ترجیحی، طرح «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها» در حالی در امتداد افزایش رفاه اجرا شده که خانوارهای سه دهک اول، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و دهک های چهارم تا نهم درآمدی مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه دریافت می کنند. هرچند قرار بود این یارانه بر روی سفره غذایی خانوارها بنشیند و به صورتی تورم به وجود آمده بر روی اقلام اساسی خوراکی را پوشش دهد و از همین رو قرار شد پرداخت این یارانه ها بصورت نقدی تنها به مدت دو ماه اجرا شود و بعد از آن در بستر جدیدی، کالابرگ در اختیار مردم قرار گیرد تا افراد با کارت بانکی به فروشگاه مراجعه و مقدار مشخص کالا را با قیمت مشخص دریافت نمایند، اما به سبب مهیا نبودن زیرساخت ها برای ارائه کالاهای اساسی، خانواده ها این مبلغ را هر جایی که خودشان تشخیص می دادند مصرف کردند.
در نهایت نیمه اول خردادماه امسال طرح کالابرگ الکترونیک در حالی شروع شد که مطابق با نظر انستیتو تغذیه ایران، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم چرب، پنیر، ماست کم چرب، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند در سبد غذایی این طرح تعریف شد.
در فاز اول اجرای طرح، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد تحت پوشش اجرای طرح کالابرگ الکترونیک قرار گرفتند، به شکلی که اگر ۷۰ درصد مبلغ یارانه خودرا از میان این ۱۱ قلم خریداری می کردند، مبلغ یارانه شان ۲۰ درصد افزایش می یافت و مشمول یارانه تشویقی می شدند. در مرحله دوم اجرا اما، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، مشروط بر این که حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه خودرا از میان اقلام کالاهای اساسی تعریف شده خریداری می کردند، از امتیاز تشویقی بهره مند شدند.
با گذشت زمان، این طرح تا دهک هفت درآمدی گسترش یافت و اگر هفت دهک درآمدی ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خودرا از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می شدند و به عبارتی با بهره گیری از این طرح، یارانه دهک های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزارتومان افزایش می یافت.
در همین راستا برای سهولت خانوارها اپلیکیشن و شبکه ملی اعتبار (شما) برمبنای هر کدملی به راه افتاده است تا با بهره گیری از آن، شرایطی برای سرپرستان خانواده فراهم گردد تا بتوانند مانده اعتبار یارانه خودرا مشاهده، ۲۱۱ هزار فروشگاه متصل به طرح و فهرست اقلام را پیدا و از آن فروشگاه ها بصورت اعتباری خرید کنند.
حتی ممکنست برخی افراد در زمان مراجعه به فروشگاه، کارت شان را با خود همراه نداشته باشند که از همین رو کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* میزان اعتبار باقی مانده به فرد را نشان میدهد و همین طور با کدی که به فرد داده می شود، فرد می تواند با در اختیار قرار دادن آن کد به فروشنده، خرید خودرا انجام دهد.
با این وجود اما همزمان با فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب، دولت از امروز (۱۷ بهمن ماه) به مدت سه ماه (تا ۱۷ اردیبهشت ماه) مبادرت به اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک تحت عنوان «طرح فجرانه» کرده است؛ مرحله جدیدی که در آن «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان بالا رفته است.


در این مرحله سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم مرغ و حبوبات با قیمت های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه التفاوت آن نرخها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تامین خواهد شد، به این معنا که قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوارهای دهک های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تامین می شود.

به عبارتی یارانه پرداختی دولت با عنایت به افزایش اعتبار تشویقی به ترتیب برای گروههای یک تا سه درآمدی در صورت خرید اقلام تعریف شده در سبد غذایی از ۴۰۰ هزارتومان به ۶۲۰ هزارتومان و برای دهک های چهار تا هفت درآمدی از ۳۰۰ هزارتومان به ۵۲۰ هزارتومان بالا رفته است که با این افزایش اعتبار، تورم به وجود آمده روی اقلام پوشش داده می شود و بدین سان قیمت روز سبدِ ۱۱ قلمی از ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان برای خانوار دهک های اول تا هفتم درآمدی معادل ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود که مابقی آنرا دولت پرداخت می کند.
مبلغ حمایتی دولت بصورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار اختصاص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می شود. خانوار می تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جابه جایی اعتبار بین گروههای کالایی مقدور نبوده به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات (شیر، پنیر و ماست) امکان پذیر است.
البته استفاده و خرید در طرح کالابرگ الکترونیک «اختیاری» است، اما استفاده از آن موجب بهره مندی از یارانه ای اضافه تر برای خانوارها می شود.
حمایت غذایی از کودکان گرفتار سوءتغذیه در کشور طرح امنیت غذایی کودکان از دیگر طرح های حمایتی دولت در امتداد پشتیبانی از کودکان دارای سوءتغذیه کمتر از ۵ سال است؛ از آنجا که کودکان پس از تولد، کارتی تحت عنوان کارت سلامت را بوسیله خانه های بهداشت یا مراکز بهداشتی دریافت می کنند که در آن فاکتورهای مختلفی همچون اندازه دور سر، وزن و قد کودک و... قید شده است، برخی کودکان هستند که بر طبق فاکتورهای درج شده در آن کارت، استانداردهای لازم را ندارند و از همین رو مختصات سلامتی آنها زیر خط سلامت قرار می گیرد و این یعنی آن کودک نیازمند توجه ویژه است.


از همین رو وزارت رفاه چند ماه بعد از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، طرح پشتیبانی از کودکان گرفتار سوتغذیه را اجرا کرده است. در این طرح وزارت رفاه از کودکانی که از طرف وزارت بهداشت معرفی می گردند و در دهک یک تا هفت درآمدی قرار دارند حمایت و به ازای هر کودک نیازمند توجه بیشتر و امنیت غذایی که در دهک یک تا ۵ درآمدی قرار دارد، ماهانه مبلغ یک میلیون تومان و به ازای هر کودک دهک ۶ و ۷ مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست او واریز (شارژ) می کند.
سرپرستان خانوارِ مشمول این طرح، تنها در شرایطی می توانند از این اعتبار بهره گیرند که از میان ۱۶ قلم کالای غذایی تعریف شده در طرح شامل خرما، سیب، هویج، کدو سبز، پیاز، گوجه فرنگی، عدس و مغزدانه، برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم چرب، پنیر، ماست کم چرب، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی خرید کنند.
خانواده نیز تنها دو ماه فرصت دارد اقلام را بر طبق اولویت بندی انتخاب و برای کودک خود خریداری کند. از سویی دیگر نیز وزارت بهداشت هر ۶ ماه یکبار کودکان را بررسی می کند و اگر کودکی رشد نکرده باشد، خانواده او فراخوانده می شود. وزارت بهداشت آنرا به وزارت رفاه گزارش می کند و وزارت رفاه جلوی اعتبار را تا آن زمان که اطمینان پیدا کند که سرپرست خانوار توجیه شده و آنرا برای کودک خود در مرحله بعد هزینه می کند، می بندد.
بر طبق آخرین اعلام وزارت رفاه، ۱۵۳ هزار و ۴۰۰ نفر از طرف وزارت بهداشت به وزارت رفاه معرفی شده اند که ۱۳۱ هزار و ۸۳۰ نفر مشمول طرح شده اند.
طرح پشتیبانی از مادران دارای فرزندان شیرده نیز طرح تازه ای است که وزارت رفاه مبادرت به اجرای آن کرده است. در مرحله ابتدایی مادران دارای کودک شیرخوار و کودک زیر دو سال در دهک یک در ۸ استان خراسان شمالی و خراسان جنوبی، هرمزگان، لرستان، فارس، گلستان، ایلام و یاسوج شناسایی شده اند.
براین اساس ۲۷ هزار مادر شناسایی شده است که از این تعداد ۲۲ هزار نفر مشمول طرح شده و به آنها ماهانه ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می شود.




منبع:

1402/11/17
09:27:30
itemprop="bestRating">5
321
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , الكترونیك , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد