وبلاگ آفتاب
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور اعلام كرد

دستگیری چند سردفتر به علت کلاهبرداری، فروش مال غیر و جرایم سازمان یافته

دستگیری چند سردفتر به علت کلاهبرداری، فروش مال غیر و جرایم سازمان یافته

به گزارش وبلاگ آفتاب، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: در هفته گذشته پرونده کیفری تشکیل شده که متاسفانه بعضی از سردفتران دستگیر شدند.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، مراسم تحلیف چهارمین گروه سردفتران جدیدالانتصاب امروز ۳ بهمن ماه با حضور حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سالن سردار سلیمانی این سازمان برگزار شد.

حسن بابایی در این مراسم ضمن تبریک ولادت نخستین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت علی بن ابی طالب (ع) اظهار نمود: تقارن این تحلیف با ولادت امام علی (ع) که مظهر عدالت است بطور قطع مصلحتی دارد و شما سردفتران هم در این منصب، به نحو شایسته و احسن عدالت را در تنظیم اسناد و در این جایگاه حساس رعایت خواهید کرد.

وی اضافه کرد: امروز چهارمین مراسم تحلیف پذیرفته شدگان سردفتری است و امروز ۱۵۰ نفر ابلاغ را دریافت و بعد از طی تشریفات کار را آغاز خواهند کرد.

بابایی ضمن آرزوی موفقیت و سلامتی برای سردفتران این مراسم اظهار نمود: توجه به رعایت نظم، اجرای قانون و امانتداری را اکیدا سفارش می کنم. تشکیل پرونده های کیفری مانند کلاهبرداری، فروش مال غیر، جرایم سازمان یافته متاسفانه در بعضی از موارد با مشارکت بعضی از سردفتران و دفتریاران بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: در هفته گذشته پرونده کیفری تشکیل شده که متاسفانه بعضی از سردفتران دستگیر شدند ازاین رو به دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران کشور سفارش اکید کردیم که بحث بازدیدها و نظارت ها را بشدت پیگیری کنند؛ همینطور معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد در حوزه فناوری نظارت های هوشمند را قبل از گذشت تقویت کند.

وی افزود: سند بعنوان مهم ترین ادله مورد استناد دستگاه قضایی است و در هم تنیدگی سازمان ثبت و قوه قضاییه شاید از این بابت باشد که ما عهده دار مسئولیتی هستیم که علاوه بر تنظیم روابط اقتصادی و اجتماعی افراد، سند مورد استناد مقامات قضایی را تنظیم می نماییم که مبنای صدور حکم قضایی است

بابایی بیان نمود: سند رسمی شالوده ای از دو دلیل شامل تلفیقی از اقرار و شهادت است اقرار از این بابت که وقتی سندی تنظیم می شود طرفین امضا می کنند و می پذیرند و شهادتی را منتسب به سردفتر و و دفتر یار داریم. افرادی که بعنوان امنای قوه قضاییه بعد از امضای طرفین این سند را تایید می کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: اقدامات دیگر سردفتران در دفترخانه ها احراز صلاحیت طرفین، تشخیص نوع عقد و سند است. در دفترخانه سردفتر و دفتر یار باید شرایط صحت عقل را احراز کند و اگر سردفتر برای یک مجنون و مکره سند تنظیم کند مسئولیت مدنی و کیفری دارد.

وی افزود: تشخیص نوع عقدی که در دفترخانه تنظیم می شود با سردفتر است. حداقل ۸۰ نوع سند در دفترخانه ها تنظیم می شود و این یک منصب بسیار مهمی است که با هیچ فناوری و امکانی جایگزین و بدلی نمی توانیم برای این مورد تعریف نماییم.

بابایی اظهار نمود: فناوری در دفاتر اسناد رسمی و سامانه های سازمان ثبت اسناد هم نسبت به سنوات گذشته نقش بسیار پررنگی پیدا کرده است. دفاتر سنتی جمع آوری شده اند و هم اکنون تصدیق الکترونیکی داریم و می توانید به بانکهای اطلاعاتی دسترسی پیدا کنید و احراز هویت صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: با فناوری از بسیاری جعل ها جلوگیری شده است و فناوری به صحت معامله و احراز طرفین کمک می نماید تا معامله و سند با کمترین خطا تنظیم شود. در مدت زمان کوتاه ۴ روز مراسم تحلیف برگزار شده است که ماحصل زحمات معاونان اسناد سازمان ثبت اسناد کشور است.

سعادتیان معاون امور اسناد هم افزود: جایگاه سر دفتری با هیچ شغل و تجارتی قابل مقایسه نیست و منصبی وابسته به قوه قضاییه در جهت تنظیم اسناد است و تنظیم اسناد نقشی بی بدیل در کاهش دعاوی و جلوگیری از وقوع جرم دارد.

وی اضافه کرد: جلوگیری از وقوع جرم از وظایف اصلی قوه است که سردفتر با رعایت مقررات و نظامات ثبتی در تنظیم اسناد مانع از بروز جعل و سو استفاده افراد فرصت طلب می شود. همینطور بایدها و نبایدها در تنظیم اسناد با گذراندن دوره کارآموزی از جانب متخصصان ثبتی به شما آموزش داده می شود.

سعادتیان بیان نمود: سران دفاتر در صف خدمت رسانی به مردم هستند و باید با حفظ حرمت مردم و شان سردفتر خدمت کنید.

اعظمی دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران کشور هم ضمن اشاره به تخلفاتی که در کمین سردفتر است، اظهار داشت: منصب سردفتری منصبی خطیر بوده که امروزه به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی امکان دارد افراد سودجو از عدم آگاهی سردفتر به قوانین و مقررات استفاده نمایند بنابراین سردفتر باید بتواند طبق آئین نامه ها، بخشنامه ها و قوانین اسنادی را تنظیم کند که مورد اعتماد مردم و دستگاه ها باشد.

وی بر آموزش و دور نشدن از مشورت و تحقیق در موضوعات تصریح کرد و اظهار داشت: افرادی که در این مراسم حضور دارند کسانی هستند که صلاحیت آنها احراز شده است و اصل امانت داری در آنها ثابت شده است. اما امکان دارد این اصل امانت با کوتاهی و سهل انگاری که صورت می گیرد مخدوش و منتهی به سلب صلاحیت افراد شود.

دادستان انتظامی سردفتریان و دفتر یاران کل کشور اظهار داشت: با عنایت به این که فلسفه ایجاد اسناد و دفاتر در واقع جلوگیری از وقوع جرایم و اعتمادسازی است باید اصل امانتداری حفظ شود. مسائل و وسوسه های مالی سبب نشود اسنادی تنظیم نماییم که برای شما و دیگران دردسر ایجاد نماید.

اعظمی بیان نمود: در خیلی از پرونده های موجود ملاحظه می نماییم اگر سر دفتر و دفتریاری که سند تنظیم کرده است مطالعه و مشورتی انجام می داد حق دیگران را ضایع نمی کرد و خویش را در معرض خطرات و برخوردهای انتظامی و قضایی قرار نمی داد.

وی اضافه کرد: در دادسرای انتظامی سردفتران و دفتریاران مبنای اول را در جلوگیری از تخلفات و جرایم می دانیم. هرکجا که متوجه شویم سردفتر و دفترخانه ای اقدامات مغایر قانون را انجام می دهند برخوردهای انتظامی صورت گرفته و در حوزه حقوقی هم با پیگیری، اعلام جرایم و بحث جبران خسارت موضوعات را پیگیری خواهیم کرد.





منبع:

1402/11/03
15:48:20
itemprop="bestRating">5
286
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , اقتصاد , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد