وبلاگ آفتاب

گرمای هوا سرشماری زمستانه حیات وحش تهران را به تعویق انداخت

گرمای هوا سرشماری زمستانه حیات وحش تهران را به تعویق انداخت

به گزارش وبلاگ آفتاب، در صورتیکه قرار بود تا اوایل دی ماه سرشماری زمستانه حیات وحش شاخص استات تهران تمام شود، رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران اظهار داشت: امسال به سبب وضعیت آب و هوایی و کمبود برف در ارتفاعات استان، سرشماری به تعویق افتاد. با اینحال تلاش می نماییم این کار طی هفته جاری به اتمام برسد.



محمد کرمی در گفت و گو با ایسنا افزود: سرشماری پاییزه و زمستانه سم داران شاخص استان را طی هفته جاری به انتها می رسانیم. این کار بتازگی در منطقه حفاظت شده ورجین انجام شده است و در صورت مساعد شدن کیفیت هوای استان و وجود دید بهتر، این کار در البرز مرکزی انجام و سرشماری تمام می شود.

وی درباره ی تاثیر آلودگی هوا بر حیات وحش اظهار داشت: همانگونه که این وضعیت بر انسان تاثیر می گذارد بر سایر پستانداران نیز اثرگذار خواهد بود البته میزان تاثیر آنرا باید مراکز علمی و دانشگاهی تعیین کنند.

کرمی با اعلان اینکه نتایج سرشماری زمستانه حیات وحش هیچکدام از مناطق را تا حالا جمع بندی نکرده ایم، اشاره کرد: ممکنست نیاز به باردیگر شماری در بعضی مسیرها باشد. این موارد باید استخراج و جمع بندی نهایی شود البته بطور معمول گزارش سرشماری سم داران شاخص استان را اواخر بهمن تا نیمه اسفند به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می نماییم.

وی درباره ی دلیلهای به تعویق افتادن سرشماری اظهار داشت: امسال به سبب وضعیت آب و هوایی و کمبود برف در ارتفاعات استان سرشماری به تعویق افتاد. هوا چندان سرد نشد چون سرمای هوا سبب قاطی شدن گله های نر و ماده می شود. در این شرایط می توان آنها را در کنار هم دید و سرشماری کرد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران در ادامه از انجام سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر آگاهی داد و اظهارکرد: زمان انجام این کار ابتدا تا انتهای ژانویه است. با تکمیل شدن سرشماری سم داران شاخص استان تهران طی هفته جاری، سرشماری پرندگان آبزی وکنار آبزی مهاجر از هفته جاری در هشت و ۹ سایت شروع می شود. با اتمام این دو سرشماری گزارش آن به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده می شود.

وی درباره ی تاثیر خشکسالی بر زیستگاه های پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر اشاره کرد: برخی از این زیستگاه ها مثل دریاچه پشت سدهای ماملو، فشافویه و لتیان یا آبگیرهای پرورش ماهی درتالاب عشق آباد انسان ساخت هستند بدین سبب آب دارند و پرنده هم به این محل ها مهاجرت می کند. باتوجه به آنکه زمستان متعادلی در این زیستگاه ها خواهیم داشت، به احتمال زیاد پرندگان در این محل ها می مانند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان تهران درباره ی وضعیت آبی دریاچه ها و تالاب های طبیعی اظهار داشت: این پهنه های آبی گرفتار بحران کم آبی شده اند چونکه وابسته به روان آب های رودخانه ها هستند این در حالیست که در ماه های اخیر روان آب جاری نشده است بدین سبب با کمبود قابل توجه آب مواجهند مثل تالاب های بندعلیخان و قنبرآباد. در این شرایط پرندگان کمی به این محل ها می روند.

کرمی در آخر درباره ی تالاب ها و دریاچه هایی که در استان تهران زیستگاه های «اصلی» پرندگان مهاجر هستند، اظهارکرد: دریاچه های دارای امنیت مطلوب برای اینگونه ها مناسب هستند مانند دریاچه سد ماملو چونکه به سبب قرارگیری در منطقه حفاظت شده جاجرود و پارک ملی خجیر امنیت خوبی دارد. زیستگاه هایی مانند تالاب بندعلیخان به سبب دور بودن از مراکز انسانی در صورت مناسب بودن شرایط جوی پذیرای پرندگان مهاجر هستند ولی پرندگان مهاجر کمتری به زیستگاه های نزدیک به مناطق مسکونی و فاقد امنیت کافی می روند.




1402/10/16
16:28:33
itemprop="bestRating">5
249
تگهای خبر: آلودگی هوا , دانشگاه , سازمان , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد