وبلاگ آفتاب
معاون علمی رئیس جمهور

عدم فهم متقابل صنعت و دانشگاه، علت اصلی چالش ارتباط صنعت با دانشگاه است

عدم فهم متقابل صنعت و دانشگاه، علت اصلی چالش ارتباط صنعت با دانشگاه است

به گزارش وبلاگ آفتاب، همدان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریئیس جمهوری علت اصلی چالش ارتباط صنعت و دانشگاه را عدم فهم متقابل صنعت و دانشگاه دانست و اظهار داشت: حرکت دانشگاه، برای کشف و شناسایی مسائل صنعت از یک سو و عرضه این نیازها از جانب صنعت یک لزوم به حساب می آید.


روح الله دهقانی فیروزآبادی، امروز دوشنبه ۶ شهریور در نشست با نمایندگان جامعه علمی، دانشگاهی و نخبگان شهرستان ملایر در دانشگاه ملایر، ضمن اشاره به دغدغه تعامل صنعت و دانشگاه، راهکار حل این مسأله را وجود یک نهاد واسط آشنا به زبان هر دو طرف دانست و اضافه کرد: بارها به لزوم حل این چالش تاکید داشته ام و حتی در سخنرانی سال ۹۷ مقابل مقام معظم رهبری به دغدغه ارتباط با صنعت اشاره کردم.
وی با تاکید بر این که اگر دانشگاه راهکاری برای کشف مسائل صنعت داشته باشد، از آنها حمایت می نماییم، اظهار نمود: یکی از نیازهای جدی معاونت علمی، بستری تعاملی و جامع، برای اطلاع رسانی خدمات و حمایت ها است.
دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به طراحی سامانه جامع و تعاملی عرضه خدمات معاونت علمی، مطرح کرد: برپایه یک بررسی ۹۰ درصد منابع اعطایی معاونت علمی توسط ۱۰ درصد از شرکت ها استفاده شده است که عمدی در آن نبوده و عموما به دلیل آشنا نبودن شرکت ها با تنوع این حمایت ها بوده است.
وی افزود: در همین راستا، سامانه جامع خدمت معاونت علمی، درحال توسعه است تا خدمات حمایت ها و زیرساخت های معاونت علمی بشکلی هوشمند، تعاملی و متناسب با جامعه معرفی شود.
دهقانی فیروزآبادی از عرضه بیشتر از ۴۰۰ خدمت توسط معاونت علمی اطلاع داد و اظهار داشت: عمده شناخت جامعه مخاطب از خدمات معاونت علمی، محدود به ارزیابی شرکت ها و معرفی به صندوق ها برای دریافت تسهیلات است.
ارتباط صنعت و دانشگاه با حلقه های رابط امکان پذیر است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری اظهار نمود: ارتباط صنعت و دانشگاه با سازوکارهای مشخص و راهکارهای واسطه ای امکان پذیر است.
دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر این که ارتباط صنعت و دانشگاه در دنیا با استفاده از راهکار استفاده از نقاط و حلقه های رابط و واسط امکان پذیر است، اضافه کرد: شرکتهای دانش بنیان یکی از همین حلقه های میانی به شمار می روند.
وی افزود: این شرکت ها از یک سو با زبان صنعت، تضامین و تولید آشنا و از طرفی، با زبان علم و دانش آشنا هستند.
دهقانی فیروزآبادی ضمن ابراز علاقه به ارتباط صنعت و دانشگاه و پشتیبانی از این طرح ها، اظهار داشت: این ارتباط باید با کمک حلقه های واسط و کارآمد و مبتنی بر الگوهای صحیح اتفاق بیفتد.
دیپلماسی علم و فناوری یکی از گفتمان های جدی ریاست جمهوری در سفرهای خارجی
وی به ایجاد بسترها و فرصت سازی برای حضور شرکتهای دانش بنیان در بازارهای بین المللی اشاره و تصریح کرد: یکی از گفتمان های جدی ریاست جمهوری در سفرهای خارجی، دیپلماسی علم و فناوری است.
دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری در خلال این سفرها و بعد از آن، به ایجاد زمینه برای حضور توانمندی. های دانش بنیان ها در زمینه بین المللی توجهی جدی دارد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری تاکید کرد: ظرفیت بالقوه ملایر و استان همدان در حوزه کشاورزی باید به کمک فناوری و کار پژوهشی دانشگاه برپایه یک مدل اقتصادی حفظ شده و ارتقاء یابد.
ضرورت پیاده سازی یک مدل صحیح اقتصادی در حوزه کشاورزی و باغداری
وی ضمن اشاره به لزوم پیاده سازی یک مدل صحیح اقتصادی و کار آمد در حوزه کشاورزی و باغداری، اظهار داشت: در این تحقیقات باید بازار و توسعه فناوری دیده شده باشد.
دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به ظرفیتهای غنی استان همدان در زمینه نیروی انسانی دانش آموخته و برخورداری از ظرفیتهای سرزمینی خیلی خوب برای توسعه، اظهار داشت: ملایر سرزمین علم و دانش است و از فرصت های ناب و ارزشمندی برای خلق ارزش افزوده و سهم قابل توجهی از توسعه اقتصاد دانش بنیان برخوردار می باشد.
وی ضمن اشاره به تعریف یک مدل همکاری متناسب با ظرفیتهای شهرستان ملایر بیان نمود: تا پایان شهریور یک بسته همکاری مبتنی بر ظرفیتهای علمی، آمایشی و دانشگاهی ملایر تعریف خواهد شد و در چارچوب موافقت نامه هایی در محورهای مختلف، پشتیبانی از توسعه اقتصاد دانش بنیان در ملایر صورت می گیرد.
حمایت سه برابری معاونت علمی در چارچوب گرنت پژوهشی به طرح های پژوهشی نیازمحور
دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: به هر میزان که استادان بتوانند طرح تحقیقاتی نیازمحور و فناورانه جذب کنند تا سه برابر آن در چارچوب گرنت توسط معاونت علمی حمایت خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه از مدلهای کارآمد، اشتغالزا و اقتصادی در حل مسائل کشاورزی حمایت می نماییم، مطرح کرد: چالش های حوزه کشاورزی و دیگر چالش های استان همدان صرفاً با مدلها و روش های دولتی حل نمی شود و دولت صرفاً نقش تسهیلگر را ایفا می کند.
وی با اشاره به اینکه در محورهای اقتصادی و بازارمحور از توسعه لابراتوار ها و تجهیزات پژوهش حمایت خواهد شد، اظهار داشت: پشتیبانی از سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه شرکت ها در چارچوب اعتبار مالیاتی یکی دیگر از محورهای حمایتی معاونت علمی از توسعه اقتصاد دانش بنیان استان است.
وی با تاکید بر لزوم تعریف یک مدل مناسب اقتصادی و متناسب با نیاز قشر کشاورز، اظهار داشت: این مدل قطعا کارآمد خواهد بود و کشاورز و باغدار هم از آن استقبال خواهد نمود ضمن آن که از ایجاد خسارات جلوگیری می کند.
وی اولویت معاونت علمی را حمایت و سرمایه گذاری روی محتوا دانست و تصریح کرد: جهت راه اندازی یک کسب و کار نوآور و اثربخش در گام نخست محتوا و کاری که مقرر است صورت گیرد، اهمیت دارد.
وی با اشاره به اینکه حوزه صنایع خلاق همچون دانش بنیان ها از نوآوری و فناوری بهره می برد، مطرح کرد: این حوزه از عنصر خلاقیت بهره بیشتری می برد و باید بعنوان یک حوزه عموم پسندتر که به مردمی شدن اقتصاد دانش بنیان کمک می نماید، مورد حمایت استان قرار بگیرد.
ضرورت ایجاد بستر برای حضور شرکتهای دانش بنیان در بازارهای بین المللی
دهقانی فیروزآبادی ضمن اشاره به لزوم ایجاد بسترها و فرصت سازی برای حضور شرکتهای دانش بنیان در بازارهای بین المللی، بیان نمود: طی اسفرهای ریاست جمهوری و بعد از آن، به ایجاد زمینه برای حضور دانش بنیان ها در زمینه بین المللی توجه جدی شده است.
وی با تاکید بر لزوم حفظ و ارتقاء ظرفیت بالقوه ملایر و استان همدان در حوزه کشاورزی به کمک فناوری و کار پژوهشی دانشگاه برپایه یک مدل اقتصادی، اظهار داشت: در حوزه کشاورزی و باغداری باید یک مدل صحیح اقتصادی و کارآمد پیاده سازی شود که در آن تحقیقات، بازار و توسعه فناوری دیده شده باشد.




منبع:

1402/06/07
08:17:35
itemprop="bestRating">5
303
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , تحقیقات , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد