وبلاگ آفتاب
عضو شورای آموزش دندانپزشكی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اعلام كرد؛

قبولی در آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی، شرط دانش آموختگی

قبولی در آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی، شرط دانش آموختگی

وبلاگ آفتاب: به گزارش وبلاگ آفتاب، عضو شورای آموزش دندانپزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: اگر دانشجویان رشته دندانپزشکی تا پایان سنوات تحصیلی خود نتوانند در آزمون صلاحیت بالینی دندان پزشکی قبول شوند، مدرک معادل لیسانس به آنها داده می شود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد خرازی فرد در یک پیام ویدیویی که توسط دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت انتشار یافته، در رابطه با آزمون صلاحیت دندانپزشکی اظهار داشت: دانشجویان رشته دندانپزشکی ورودی ۹۷ به بعد می بایست در این آزمون شرکت نمایند. دانشجویانی که قبل از سال ۹۷ در رشته دندانپزشکی پذیرفته شده اند اما از برنامه آموزشی عقب هستند نیازی به شرکت در این آزمون ندارد.
وی با اشاره به اینکه آن دسته از دانشجویانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند باید در آزمون صلاحیت دندانپزشکی شرکت نمایند، اظهار نمود: اگر این گروه از دانشجویان تا پایان شهریور ماه سالجاری دانش آموخته نشوند، می بایست در این آزمون شرکت نمایند.
دکتر خرازی فرد در رابطه با شروط شرکت در آزمون صلاحیت دندانپزشکی اظهار داشت: افرادی می توانند در این آزمون شرکت نمایند که ۱۸۰ واحد از دروس اصلی رشته دندان پزشکی را با موفقیت سپری کرده باشند. سرفصل آموزشی رشته دندانپزشکی شامل ۲۲۱ واحد درسی است؛ دروس عمومی، علوم پایه، تخصصی و اختیاری واحدهای درسی دانشجویان را می سازند. دروس پیش نیاز جزو واحدهای اصلی به حساب نمی آید. دانشجویان باید ۱۸۰ واحد درسی را گذرانده باشند. معاونت آموزشی دانشکده های دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی، اسامی افراد حائز شرایط شرکت در آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی را اعلام می کنند.
وی افزود: معاونت آموزشی دانشکده های دندانپزشکی تا پانزدهم شهریور ماه فرصت دارند اسامی دانشجویان حائز شرایط را به دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت اعلام کنند. ثبت نام آزمون صلاحیت بالینی دکتری عمومی دندانپزشکی توسط دانشکده های دندانپزشکی صورت می گیرد. هزینه شرکت در این آزمون بر مبنای مصوبه هیأت وزیران لحاظ می شود و داوطلبان موظف می باشند هزینه این آزمون را به حساب خزانه واریز نمایند.
عضو شورای آموزش دندانپزشکی با اشاره به اینکه دانشجویان رشته دندان پزشکی موظف به شرکت در این آزمون هستند، افزود: اگر دانشجویان در آزمون علوم پایه موفق به کسب نمره قبولی نشوند دیگر حق ادامه تحصیل ندارند اما آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی به این شکل نیست. دانشجویان رشته دندان پزشکی تا پایان اتمام سقف سنوات تحصیلی خود فرصت دارند در این آزمون شرکت نمایند و نمره قبولی را به دست بیاورند. اگر دانشجویان نتوانند نمره قبولی در آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری دندانپزشکی عمومی را تا پایان تحصیلات به دست بیاورند، بر مبنای آئین نامه ها مدرک معادل لیسانس به آنها داده می شود.
وی در رابطه با جزئیات برگزاری آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی اظهار داشت: آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی به صورت «تئوری» و «تئوری_عملی» برگزار می گردد. آزمون مرحله نظریه شامل ۶۰ پرسش ۴ گزینه ای و بدون نمره منفی است. این سوالات بسیار ساده و کلی است؛ به عبارت دیگر، یک دانشجوی رشته دندانپزشکی می بایست نسبت به مسائل مدنظر در پرسش ها آگاه باشد.
دکتر خرازی فرد افزود: هفته آینده، تعدادی نمونه سوال در اختیار دانشکده های دندانپزشکی قرار می دهیم. سوالاتی که در اختیار دانشکده ها قرار می گیرند گزینه ای نیست و فقط با هدف آشنایی دانشجویان با سوالات عرضه می شوند.
وی با اشاره به اینکه دو آزمون به صورت آزمایشی در ۲ دانشکده دندانپزشکی کشور برگزار کرده ایم، توضیح داد: بررسی نتایج حاصل از آزمون های آزمایشی مبین اینست که تعداد کمی از دانشجویان نتوانستند به پرسش ها پاسخ دهند. به عبارت دیگر، کمتر از ۱۰ درصد دانشجویان نتوانستند به پرسش های آزمون آزمایشی پاسخ دهند.
عضو شورای آموزش دندانپزشکی در رابطه با زمان برگزاری آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی اظهار داشت: بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی، آزمون نظریه بامداد روز یکشنبه ۹ مهر ماه برگزار می گردد. تصمیم داریم که این آزمون را به شیوه الکترونیکی در مراکز آزمون دانشگاه های علوم پزشکی برگزار نماییم. این امکان وجود دارد که بعضی از دانشگاه های علوم پزشکی مجهز به مرکز برگزاری آزمون الکترونیک نباشند بنابراین آزمون در این مراکز به صورت کتبی برگزار می گردد.
وی افزود: افرادی که موفق به قبولی در آزمون نظریه شوند، می توانند در مرحله عملی شرکت نمایند. همینطور دانشجویانی که در مرحله نظریه موفق به کسب حد نصاب قبولی نشوند، می بایست در آزمون بعدی شرکت نمایند.
دکتر خرازی فرد در رابطه با چگونگی برگزاری آزمون عملی توضیح داد: بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده، آزمون عملی در روز ۲۰ مهر ماه در محل تحصیل دانشجویان برگزار می گردد. این احتمال وجود دارد که بعضی از دانشجویان بخواهند در یک دانشکده دیگر در آزمون شرکت کنند؛ بر این اساس، دانشجویان موظف می باشند که مراحل ثبت نام را در دانشکده مد نظر خود سپری کنند.
وی با اشاره به اینکه دانشجویان رشته دندانپزشکی باید ۳ کار «ترمیمی»، «پروتز» و «اندو» را در آزمون عملی پشت سر بگذارند، توضیح داد: اگر دانشجویان موفق به قبولی در یکی از این بخش ها نشوند و نمره قبولی سایر بخش ها را به دست بیاورند، در دوره بعدی برگزاری آزمون باید در بخشی که پذیرفته نشده اند، شرکت نمایند.
عضو شورای آموزش دندانپزشکی اظهار داشت: اساتید دانشکده های محل تحصیل دانشجویان مجری برگزاری آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی هستند اما دبیرخانه شورای آموزش دندان پزشکی و تخصصی بر روند برگزاری آزمون نظارت می کند.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، اولین آزمون صلاحیت بالینی دندان پزشکی در ایام نهم و بیستم مهر ماه سالجاری برگزار می گردد. بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده، آزمون نظریه صلاحیت بالینی دندانپزشکی روز یکشنبه، ۹ مهر به صورت متمرکز در دانشکده های دندان پزشکی برگزار می گردد. همینطور آزمون عملی نظریه صلاحیت بالینی دندانپزشکی هم روز پنج شنبه، ۲۰ مهر ماه در محل تعیین شده توسط دانشکده دندانپزشکی برای قبول شدگان آزمون نظری برگزار می گردد.




منبع:

1402/05/27
23:46:38
itemprop="bestRating">5
227
تگهای خبر: آموزش , الكترونیك , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد