وبلاگ آفتاب
رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی مطرح كرد

سهم 10 درصدی صنایع خلاق و فرهنگی از تولید ناخالص داخلی دنیا تا سال 2030

سهم 10 درصدی صنایع خلاق و فرهنگی از تولید ناخالص داخلی دنیا تا سال 2030

به گزارش وبلاگ آفتاب، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به آمار رشد صنایع خلاق اظهار داشت: پیش بینی می شود در سال 2030 میلادی، 10 درصد از تولید ناخالص داخلی در کل دنیا را صنایع خلاق و فرهنگی تشکیل دهد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در آیین افتتاحیه رویداد «تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی» که در شهر قم برگزار شد، تصریح کرد: بعنوان فردی که سالها در حوزه فناوری فعالیت می کنم، باید بگویم در سالهای گذشته تحولی در حوزه فناوری کشور اتفاق افتاده و آن ورود علوم انسانی و اسلامی به این حوزه بوده است. بخشی از این تحول نیز به واسطه حضور آیت الله اعرافی بوده است که هر جا حضور دارند، منشاء خیر و برکت هستند.
رییس صندوق نوآوری درمورد ارتباط دین و فناوری اظهار داشت: از سه منظر میتوان به این مساله نگاه کرد: نخستین بخش، اثری است که فناوری بر معرفت دینی و رفتار دینی جامعه می گذارد. اینجا جایی است که حوزه ورود می کند. در واقع سوال اینجا است که وقتی یک فناوری وارد جامعه می شود، تاثیرش بر آحاد اجتماع از بعد دینی چیست؟ نمونه های زیادی وجود دارد که ورود و نفوذ فناوری های مختلف، تاثیرات متفاوت و گاهی اوقات منفی بر حیات دینی و اجتماعی دارند.
دکتر خیاطیان افزود: از طرفی باید پرسید آیا دین و حیات مبتنی بر دین با فناوری و تاثیرات غیرقابل انکار فناوری در تعارض است؟ و آیا انسان فقط باید یکی را انتخاب کند؟ یا آنکه میتوان این دو نگاه را به شکل سازگار باهم در نظر گرفت. نکته ای که به نظرم می تواند محوریت مبحث این جلسه باشد، اینست که فناوری بعنوان ابزار، می تواند چه تاثیری بر ترویج و انتشار مباحث دینی و به صورت خاص علوم انسانی و اسلامی داشته باشد؟ از طرفی چگونه فناوری را برای تولید محتوای اسلامی به خدمت بگیریم و شکل توزیع و انتشار و مباحث انسانی و اسلامی چگونه باید باشد؟
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به این نکته که حوزه علمیه تابحال ۴۵۰ نیاز فناورانه در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی را شناسایی کرده است، اضافه کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی، تمام توان و همت خویش را صرف به هم رسانی عرضه و تقاضا در این حوزه خواهد نمود.
ضرورت برنامه ریزی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی
دکتر خیاطیان تصریح کرد: آمار رشد صنایع خلاق در دنیا تکان دهنده است. پیشبینی می شود که در سال ۲۰۳۰ میلادی، ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در کل دنیا را صنایع خلاق و فرهنگی تشکیل دهند. امروز و در سال ۲۰۲۳، ارزش صنایع خلاق و فرهنگی بالغ بر یک هزار میلیارد دلار بوده است. این آمار نشان داده است که اگر در این عرصه برنامه ریزی نکنیم، گرفتار عقب ماندگی هایی خواهیم شد.
وی افزود: اقتصاد محتوا، بخشی از اقتصاد فرهنگی است و معتقدم، توسعه اقتصاد محتوا، مستلزم پنج رکن است. نخست، مبحث محتوا و بویژه تولید محتوای غنی است. دوم، نیروی انسانی خلاق است. سوم، بحث فناوری است که ظرفیتهای بسیار خوبی در کشور داریم. چهارمین مبحث سیاست گذاری است که بسیار حائز اهمیت می باشد و در رکن پنجم، مبحث سرمایه است.
دکتر خیاطیان اضافه کرد: به سرمایه گذاری های جدی در این عرصه نیاز داریم. از طرفی، بازار بزرگی در این حوزه، چه در داخل و چه در خارج کشور داریم. کشورهای فارسی زبان و کشورهای اسلامی زیادی، علاقه مند همکاریهای فرهنگی در زمینه صنایع خلاق و فرهنگی با جمهوری اسلامی هستند.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: زیست بوم صنایع خلاق در کشور ما هنوز بالغ نیست و نیازمند گسترش این حوزه هستیم. از مجموع حدود ۹ هزار شرکت دانش بنیان در کل کشور تنها ۴۸ شرکت در صنایع خلاق و علوم انسانی کار می کنند. این آمار خیلی کم است. درخواست ما از بخش های مختلف بویژه حوزه علمیه قم اینست که نگاه عمیق تر و اقتصادی تری به مبحث داشته باشند.
توسعه هوش مصنوعی از طریق ایجاد هاب یا آزمایشگاه ملی
دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این رویداد، هوش مصنوعی را یکی از اولویت های جدی در توسعه فناوری های تحول ساز و بنیان برافکن برشمرد و اظهار داشت: فناوری های تحول ساز، فناوری هایی هستند که ظهورشان، تحولی در ساختارهای پیشین رقم زده و مسیر آینده فناوری ها را دست خوش تحول می کنند. هوش مصنوعی یکی از همین فناوری های تحول ساز است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، توسعه این فناوری و تسلط فناورانه کشور بر این حوزه را از راه ایجاد هاب یا لابراتوار ملی دنبال می کند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری ضمن اشاره به این که مهم ترین اولویت علمی، فناوری و اقتصادی در کشور بطور حتم هوش مصنوعی است، تاکید کرد: حرکت و توسعه هوش مصنوعی از نظر علوم و فناوری از برنامه های جدی معاونت علمی به حساب می آید. علاوه بر هوش مصنوعی، در پنج حوزه فناورانه دیگر همچون علوم شناختی، مواد پیشرفته، زیست فناوری، میکروالکترونیک، زیرساخت ها یا هاب های فناوری های تحول آفرین ایجاد خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: هوش مصنوعی بعنوان یک فناوری زاینده و تولیدکننده با همین روندی که توسعه می یابد تا کمتر از یک دهه آینده، نقش اندیشیدن را ایفا خواهد نمود و در کمتر از پنج سال آینده حتی طراحی های پیشرفته و صنعتی، توسط هوش مصنوعی صورت خواهد گرفت. به جهت اینکه مقهور این فناوری نشویم، باید در راه توسعه و تسلط این فناوری گامهای جدی برداریم.




منبع:

1402/04/16
13:26:25
itemprop="bestRating">5
376
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , الكترونیك , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد