وبلاگ آفتاب
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خبر داد

شروع فعالیت کمیته ملی شبکه تحقیقات سرطان

شروع فعالیت کمیته ملی شبکه تحقیقات سرطان

وبلاگ آفتاب: کمیته ملی شبکه تحقیقات سرطان در کشور بمنظور هدفمندکردن مراکز تحقیقاتی و یکپارچه سازی مطالعات حوزه سرطان به همت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت فعالیت خودرا شروع کرد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر یونس پناهی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که امروزه در دنیا و در کشورمان باید بطور جدی به آن پرداخته شود، مقوله سرطان هاست، اشاره کرد: راه اندازی کمیته ملی شبکه تحقیقات سلامت می تواند نقطه عطفی برای یکپارچه سازی تحقیقات سرطان در کشور با رویکرد پیشگیرانه باشد که اکنون در دستور کار معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت قرار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، افزود: شبکه ملی تحقیقات سرطان موظف است تا مطالعات گسترده ای که در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مختلف در عرصه سرطان در حال انجام می باشد را تجمیع کند تا از نتایج آن برای تصمیم گیری و سیاستگذاری در حوزه کلان کشور استفاده گردد و در نقطه پایانی در قالب دستورالعمل های اجرائی در اختیار معاونت درمان و بهداشت وزارت بهداشت قرار گیرد.

پناهی با اشاره به این که باید رویکردها را از واکنش گرا به رویکرد کنش گرایانه تغییر داد، اشاره کرد: توجه و تمرکز بر پیش گیری از بروز سرطان یکی از راهکارهای اصلی در این مقوله شمرده می شود. بجای برخورد منفعلانه که بیمار بعد از مبتلاشدن به نظام پزشکی کشور مراجعه کند و هزینه های سنگینی به بار آورد، با چاره اندیشی و سیاستگذاری های کلان و محوری از ابتدا روند مبتلاشدن را کاهش داده و از بروز بیماری پیشگیری شود.

وی اشاره کرد: علاوه بر این که ترویج رفتارهای سلامت محور و سبک زندگی سالم در جامعه مؤثر است، آن چه بیشترین اثرگذاری بلندمدت را در جامعه بر جای می گذارد، سیاستگذاری های مبتنی بر شواهد علمی است. برای دستیابی به دستاورد قابل توجه در این زمینه باید ساختارها مورد بازنگری قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت همین طور با اشاره به نتایج مثبت برخی مطالعات، اضافه کرد: استفاده از علوم نوین مانند هوش مصنوعی، استفاده از بزرگ داده ها (Big Data) و تکنولوژیهای جدید حوزه سلامت مانند سلول درمانی، ژن درمانی و غیره می توانند مؤثر واقع شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به نتایج تحقیقات مقایسه ای که در دنیا طی سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ بر انواع سرطان انجام شده است، اظهار داشت: نتایج این تحقیقات نشان می دهد متاسفانه در دنیا روند رشد، سرعت، شتاب و تنوع این بیماری رو به افزایش است. با اینحال امیدواری بسیاری وجود دارد با انجام مطالعات همه جانبه و جامع به دستاوردهای مطلوبی، جهت سیاستگذاری اثربخش در کاهش روند رشد این بیماری کسب شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اعلان اینکه در کشور منابع مالی مناسبی برای مطالعات سرطان اختصاص داده شده است، اشاره کرد: یکی از اقدامات معاونت در سال قبل شناسایی تهدیدهای حوزه سلامت مانند سالمندی جمعیت، بیماریهای قلب و عروق، بیماریهای غدد و متابولیسم، عوامل محیطی و آلودگی هوا و سرطان های شایع و غیره است. این در حالی است که هر کدام از تهدیدات در قالب یک ماموریت تحقیقاتی ویژه و ملی به یک دانشگاه علوم پزشکی در کشور با اختصاص منابع مالی واگذار شده است.

وی تصریح کرد: این یک پروژه بزرگ، ولی به هم پیوسته است که هر عامل، بر دیگری موثر است و کنترل و کاهش روند رشد هر کدام می تواند در افزایش سطح سلامت جامعه نقش ایفا کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، یکی از مسائل حائز اهمیت سیستم سلامت در آینده را بیماری سرطان دانست و اشاره کرد: از ابزار P4 یعنی (Predictions) به مفهوم "پیش بینی" (Prevention) به مفهوم "پیشگیری"، (Personalized medicine) به مدلول "درمان شخصی سازی شده" و (Participate) به مفهوم "مشارکت" می توان در راستای درمان های هدفمند جهت مدیریت بیماری سود برد.

پناهی با اعلان اینکه یکی از عواملی که می تواند پیش بینی ها را تغییر دهد، برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح و آینده نگر در عرصه سرطان است، اشاره کرد: بدون شک برای تحقیقات حوزه سرطان به داده های به روز و تجمیع شده نیاز است، بدین سبب باید از کارهای جزیره ای و پراکنده به سمت یکپارچه سازی مطالعات سرطان حرکت کرد.




1402/04/12
08:03:15
itemprop="bestRating">5
349
تگهای خبر: آلودگی هوا , پروژه , تحقیقات , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد