وبلاگ آفتاب
با تلاش فناوران كشور حاصل شد؛

نظارت جامع بر پل فرماندهی کشتی

نظارت جامع بر پل فرماندهی کشتی

وبلاگ آفتاب: به گزارش وبلاگ آفتاب، یکی از شرکتهای فناور مستقر در دانشگاه صنعتی شریف سامانه یکپارچه نظارت و تحلیل آنلاین کشتی ها را عرضه کرده که کاربرد آن در صنعت کشتیرانی باعث کاهش مصرف سوخت در کشتی ها شده و همینطور امکان نظارت یکپارچه بر اطلاعات شناور از پل فرماندهی تا «خن» کشتی( اتاقکی در ته بدنه یک کشتی یا قایق که در آن آب جمع می شود تا بعداً بتوان آنرا به بالا پمپ کرد) را فراهم می آورد.


مهدی خراسانچی از محققان این طرح در گفتگو با ایسنا، پایش مصرف سوخت و بهینه سازی سوخت کشتی ها با عنوان "Ship Insight" را از محصولات این شرکت ذکر کرد و اظهار داشت: با استفاده از این سامانه هر لحظه میتوان همه جزئیات کشتی را به صورت آنلاین مشاهده کرد، ضمن آنکه این سامانه اطلاعات در ارتباط با ناوبری و شرایط جوی، میزان سوخت شناور، داده های موتور اصلی، ژنراتورها، پمپ ها، ماشین آلات و هم میزان بار وارده و ساعت کارکرد کشتی را عرضه می دهد.
وی افزود: سرویسی که ما در این شرکت توسعه دادیم، مقرر است بر روی کشتی ها نصب شود؛ چون که یکی از دغدغه های کشتیرانی میزان مصرف سوخت است.
خراسانچی، مشتری های این سرویس را شرکتهای کشتیرانی و شرکت ملی نفت دانست و افزود: یکی از خدماتی که این سامانه یکپارچه نظارت و تحلیل آنلاین کشتی عرضه می دهد، بهینه سازی مسیر حرکت کشتی ها در سفرهای مختلف است.
خراسانچی در اینباره توضیح داد: بعنوان نمونه برای پیمودن مسیر ایران تا هندوستان با کشتی، مسیرهای مختلفی وجود دارد، ولی این مسیرها بسته به این که کدام مسیر پایین ترین میزان هزینه مصرف سوخت را می طلبد و یا کوتاه ترین زمان رسیدن به مقصد، قابل انتخاب است و این سامانه قادر به عرضه این خدمات است.
این محقق افزود: یکی از مهم ترین خصوصیت محصول تولیدی ما اینست که بدون نصب حسگرهای جدیدی، می تواند با استفاده از ابزارآلات و حسگرهای موجود در کشتی، داده های در ارتباط با کشتی را به سرور سامانه عرضه نماید و با پردازش و تحلیل این داده ها و ارسال آن به اپراتور، امکان پردازش وضعیت کشتی به صورت آنلاین برای کاربر فراهم خواهد شد.
به گفته وی، این سامانه متناسب با تجهیزات شناورها بازطراحی شده و از هزینه هنگفت ۶۰ هزار دلاری خرید مجموعه ای از حسگرهای جدید صرفه جویی کرده اس، ضمن آنکه دیگر کاربران با تحلیل داده های ارسالی می توانند بهترین مسیر را انتخاب نماید.
خراسانچی با تکیه بر این که خدمه کشتی به صورت آنلاین به این داده ها دسترسی دارند، تصریح کرد: علاوه بر آن خدمه کشتی ها می توانند بر بستر اینترنت، با سایت این سامانه که مستقر در تهران است، ارتباط برقرار کنند.
این فناور ضمن اشاره به روند تجاری سازی این محصول، اظهار نمود: این سامانه به مدت ۱۰ ماه است که بر روی کشتی های جمهوری اسلامی ایران تست شده و کارشناسان فنی کشتیرانی از عملکرد این محصول رضایت داشتند.
خراسانچی، "پایش آنلاین وضعیت عملکرد کشتی"، "تحلیل وضعیت عملکردی کشتی با استفاده از هوش مصنوعی"، "تهیه گزارش های دیجیتال روزانه از داده های کشتی" و "بهینه سازی سفر" را از قابلیت های این سامانه نام برد و تصریح کرد: با استفاده از این سامانه، میتوان مسیری با کمترین مدت زمان رسیدن و یا پایین ترین میزان مصرف سوخت را برگزید.
این محقق تصریح کرد: الگوریتم بهینه سازی سفر می تواند با هدف دستیابی به خواست کاربر، همزمان مسیر و سرعت را برای کشتی بهینه سازی کند. بهینه سازی سفر، مطابق خواست کاربر قابل تغییر است و می تواند کوتاه ترین مسیر، سریع ترین مسیر و کمترین هزینه سوخت و یا کمترین هزینه سفر را به کاربران معرفی نماید.
وی ضمن اشاره به مزیت لاگ های دیجیتالی و گزارش سازه ای این سامانه، اظهار داشت: خدمه کشتی ها می توانند تمامی داده های دستی خویش را که به صورت دوره ای ثبت می کردند، در یک سیستم متمرکز و دیجیتالی وارد کنند؛ ضمن آنکه همه گزارش های الزامی و قانونی را تحویل بگیرند. این سرویس در حذف ورود داده های تکراری و ساخت اتومات گزارش ها و در نهایت صرفه جویی در زمان مؤثر است.




منبع:

1401/11/10
10:02:42
itemprop="bestRating">5
356
تگهای خبر: آنلاین , اطلاعات , اینترنت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد