وبلاگ آفتاب

برگزاری مدارس تابستانه داده كاوی سلامت و تجهیزات پزشكی

برگزاری مدارس تابستانه داده كاوی سلامت و تجهیزات پزشكی

به گزارش وبلاگ آفتاب معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از برگزاری مدارس تابستانه داده کاوی سلامت و تجهیزات پزشکی اطلاع داد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر محسن فاتح با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بعنوان پل ارتباطی بین دانشگاه و جامعه، با رویکرد ترجمان دانش، تلاش در کاربردی سازی علوم دارد، اظهار داشت: مرکز خدمات تخصصی انفورماتیک سلامت در زیرمجموعه معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، در سه حوزه آموزش، پژوهش و تولید و عرضه سامانه های تصمیم یار بالینی تأسیس شده است. مرکز خدمات تخصصی انفورماتیک سلامت در حوزه آموزش با برگزاری دو مدرسه تابستانه تحت عناوین مدرسه تابستانه داده کاوی سلامت و تجهیزات پزشکی فعالیت خویش را آغاز خواهد نمود.
نقش الگوریتم های داده کاوی در پیشبینی و تشخیص بیماری ها
معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران هدف از داده کاوی را استخراج اطلاعات مفید از بانکهای اطلاعاتی بزرگ یا انبارهای داده دانست و اظهار داشت: داده کاوی در جنبه های مختلف تجاری و علمی کاربرد دارد و می تواند به صورت خودکار الگوهای نهان در داده ها را کشف کند. الگوریتم های داده کاوی در صنعت بهداشت و درمان نقش مهمی در پیشبینی و تشخیص بیماری ها دارد و از آن در صنایع داروسازی، مدیریت بیمارستان، بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتری، مهندسی و آنالیز پزشکی، وب کاوی و سایر زمینه ها استفاده می شود.
فاتح در توضیح سرفصل های دوره داده کاوی سلامت اظهار داشت: در این کارگاه مبانی داده کاوی سلامت، چشم اندازهای پزشکی نوین در عصر داده ها، مدیریت و چالش های ثبت صحیح داده ها در حوزه سلامت، کارگاه تحلیلی پردازش داده ها در SPSS و کارگاه داده کاوی سلامت در پایتون، در طول 36 ساعت به صورت مجازی عرضه می شود.
معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران همینطور در توضیح اهداف برگزاری مدرسه تابستانی تجهیزات پزشکی اظهار داشت: در این مدرسه تابستانه، مروری بر تجهیزات پزشکی عمومی بیمارستانی و کلینیک های پزشکی، مروری بر دستگاههای تصویربرداری پزشکی، مبانی لیزر و کاربردهای آن در مهندسی پزشکی و مدیریت، نگهداری و رفع عیوب تجهیزات پزشکی در طول 60 ساعت به صورت مجازی عرضه خواهد شد.
وی افزود: در حوزه پژوهشی هم پژوهش های کاربردی در زمینه داده کاوی با تمرکز بر ترمیم زخم، آسم و آلرژی، دیابت، دندان پزشکی، درمان در منزل و... توسط این مرکز صورت خواهد گرفت و در نهایت خروجی فعالیتهای پژوهشی مرکز در اپلیکیشن هایی تحت عنوان تصمیم یار بالینی پیاده سازی شده تا بتواند دستیار پزشکان و درمانگران در حوزه های تشخیصی و درمانی باشد.
حوزه انفورماتیک سلامت درحال عرضه دقیق ترین و ارزانترین ابزارهای درمانی است
معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با تکیه بر اهمیت حوزه انفورماتیک سلامت اضافه کرد: امروزه حوزه انفورماتیک سلامت و پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی و اجزاء آن همچون داده کاوی، یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق و... در حال تولید و عرضه مجموعه ای از دقیق ترین، سریع ترین و ارزانترین ابزارهای تشخیصی، درمانی و جلوگیری از بیماری هاست؛ به طوریکه ظهور پارادیمی نوین در عرصه سلامت را نوید می دهد.
دکتر محسن فاتح در انتها اظهار داشت: در زمینه تشخیص و درمان پزشکی و همینطور اقدامات پیشگیرانه بهداشتی، از سیگنال ها و تصاویر مختلفی از قسمت های مختلف بدن، همینطور اطلاعات مبتنی بر پرونده سلامت بیماران همچون آزمایش ها و... استفاده می شود. بر این اساس امروزه حجم دادگان بزرگ ما را برآن می دارد تا ابزارهای مفیدی برای استخراج اطلاعات خلق نماییم تا بتوانیم بدون دخالت یا کمترین دخالت انسان به طبقه بندی و تحلیل اطلاعات سلامت بپردازیم. استفاده از روش های هوشمند در داده های پزشکی می تواند در تصمیم گیری بالینی به پزشکان و در سیاستگذاری به مدیران حوزه سلامت کمک نماید.




منبع:

1400/04/21
16:52:35
itemprop="bestRating">5
1130
تگهای خبر: آموزش , اپل , اپلیكیشن , اطلاعات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد