وبلاگ آفتاب

لزوم مشاركت سازمان های فرهنگی درجریان سازی مبحث فداكاری و ایثار در فضای دانشجویی

لزوم مشاركت سازمان های فرهنگی درجریان سازی مبحث فداكاری و ایثار در فضای دانشجویی

وبلاگ آفتاب: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تاکید بر لزوم مشارکت بیشتر دیگر سازمان های فرهنگی جهت جریان سازی با مبحث فداکاری و ایثار در فضای دانشجویی اظهار داشت: این ظرفیت در فضای دانشجویی کشور وجود دارد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، «عیسی علیزاده» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی امروز در نشست خبری دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران به همراه «جمال رحیمیان» دبیر دهمین آیین که به صورت نیمه حضوری در محل سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد، اظهار نمود: مبحث فداکاری نباید تنها به آیین اعطای تندیس فداکاری منحصر شود و برای ایجاد یک جریان فرهنگ ساز مشارکت دیگر بخش های فرهنگی نیاز است.
وی ضمن اشاره به برنامه هایی چون برنامه کتاب سال و رساله سال با مبحث فداکاری اضافه کرد: باید برنامه های متناظری که همپوشانی و تعامل لازم را با هدف جریان سازی دارد تعریف شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی از خصوصیت های برنامه های فرهنگی جهاد دانشگاهی را مسأله محور بودن آن برشمرد و اضافه کرد: ابزارهای جهاد دانشگاهی در اطلاع رسانی و نظرسنجی(ایسنا، ایکنا و ایسپا) سبب شده تا این نهاد زودتر از نیاز جامعه و نسل جوان اطلاع حاصل کند.
علیزاده آیین اعطای تندیس را از موضوعات مسأله محور فرهنگی دانست و تصریح کرد: ایثار و فداکاری از موضوعات مورد قبول در همه جوامع و ادیان و همواره مورد احترام و توجه جوانان است ازاین رو اهمیت دادن به این مورد در حرکت جامعه به سمت اخلاقی شدن کمک می نماید.
وی تداوم این برنامه را ناشی از اهتمام دبیرخانه و معاونت فرهنگی به این مورد برشمرد و اضافه کرد: برای جریان سازی این مورد باید به صورت مشارکتی و با حضور همه نهادهای مرتبط اقدام گردد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات از آن حکایت می کند که یکی از مهم ترین فعالیتهایی که در سالهای اخیر جایگزین فعالیتهای فرهنگی صرف شده است فعالیتهای اجتماعی است ازاین رو تندیس فداکاری اهمیت فراوانی خواهد یافت.
علیزاده با تقدیر از دست اندرکاران آیین در برگزاری هر چه بهتر آن در ادامه بین بخشی بودن این رویداد فرهنگی را از خصوصیت های بارز دانست و اظهار داشت: میتوان گفت این آیین از تعاملی ترین و مشارکتی ترین برنامه های فرهنگی جهاد دانشگاهی است که سال جاری دبیرخانه نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشته است.
وی ضمن اشاره به تشکیل باشگاه دانشجویان فداکار و استفاده از ظرفیت های آنان را پیشنهاد و افزود: تعریف برنامه های مختلف رونمایی از کتاب، مستندسازی تجربیات و نشست های مختلف در طول سال و.... با مبحث فداکاری را باید در دستور کار قرار داد تا مبحث ایثار و فداکاری صرفا به تندیس فداکاری منحصر نشود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مهم ترین نکته را انتخاب صحیح دانشجویان فداکار برشمرد و اضافه کرد: فداکاری با گمنامی عجین شده است و شاید بهترین کار دبیرخانه و نهادهای مشارکت کننده شناسایی صحیح دانشجویان و گروه های دانشجویی فداکار است.
علیزاده با تاکید بر لزوم تلاش در جهت اختصاص امتیازاتی به تندیس فداکاری جهت قایل شدن آن امتیازات به دانشجویان دارنده تندیس اظهار داشت: این امتیازات می تواند آموزشی، اشتغال و یا فرهنگی باشد.
وی با تشکر از رسانه هایی که به شکلی در ترویج فرهنگ فداکاری فعالانه نقش ایفا کرده اند، اضافه کرد: در اینجا از همه نهادهای فرهنگی می خواهم تا در جهت جریان سازی این فرهنگ والا کوشا باشند نشان دادن مسایل ارزشی چون ایثار و اخلاق راه های مختلف دارد که عنصر اصلی آن فداکاری است.
تقدیر از ۸۰ دانشجو و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا در دهمین دوره آیین تندیس فداکاری
در ادامه این نشست «جمال رحیمیان» دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران از تقدیر ۸۰ دانشجو و گروه دانشجویی فعال در حوزه کرونا در دهمین دوره آیین اطلاع داد و اظهار داشت: دهمین آیین تندیس فداکاری با عنایت به جو سنگین کرونایی حاکم در کشور در شهریور ماه سال جاری کلید خورد و با عنایت به کاهش ساعت حضور کاری همکاران روند کار با کندی پیش می رفت.
وی افزود: اما با حمایت ها و همراهی های همه سازمان ها و ارگان های در رابطه با وجود همه سختی ها مراحل پیش رفت.
دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران از خصوصیت های متمایز این دوره را تشکیل شورایعالی آیین به ریاست دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و با حضور و مشارکت معاونان وزرا و سازمان ها دانست و تصریح کرد: البته شورای سیاستگذاری هم در سطح مدیران کل فرهنگی و اجتماعی سازمان ها و نهادهای مشارکت کننده تشکیل شد.
رحیمیان با بیان اینکه در این دوره برخی سازمان های دیگر(مرتبط با سلامت) به دبیرخانه ملحق شدند، اضافه کرد: از آن جمله سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پرستاری و درخواست از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و... بود.
وی ضمن اشاره به تشکیل ۸ جلسه مفصل از کمیته انتخاب و کارشناسان برای انتخاب دانشجو و یا گروه های دانشجویی فداکار اظهار داشت: تابحال ۷۲ دانشجو و گروه دانشجویی فداکار شناسایی و تایید شده اند که از این تعداد ۱۳ گروه دانشجویی حضور دارند و به نظر می آید با تشکیل آخرین جلسه کمیته انتخاب شمار دانشجویان و گروه های دانشجویی از این میزان هم افزایش یابد.
دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران خاطرنشان کرد: از زمان اعلام فراخوان تا مهلت تعیین شده بیشتر از ۱۵۰ دانشجو و گروه دانشجویی در سامانه تندیس ثبت نام کردند البته برخی دیگر از دانشجویان توسط سازمان های مشارکت کننده عرضه شدند.
رحیمیان از برگزاری اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه به صورت نیمه حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی اطلاع داد و اظهار داشت: مکان برگزاری دهمین آیین تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با گنجایش ۷۰۰ نفر است که سال جاری کمتر از ۱۰۰ نفر در این سالن حضور خواهند داشت.
وی با بیان اینکه این آیین سال جاری مخاطب عام ندارد، اضافه کرد: جامعه دانشجویی و دانشگاهی هم به پاس قدردانی از زحمات مدافعان سلامت از ۲۰ اسفندماه تا آخر سال به صورت سراسری با حضور در منازل حدود ۳۰۰ مدافع سلامت که جان خویش را برای دفاع از سلامت هموطنان خود فدا کردند با اهدای لوح تقدیر و تندیس نمادین فداکاری تقدیر می کنند.
دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه جهاد دانشگاهی سراسر کشور به همراه دیگر اعضای دبیرخانه در اجرای این مراسم مشارکت دارند، اضافه کرد: وزارت بهداشت و علوم، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، سازمان حفاظت محیط زیست، بنیاد مستضعفان، سازمان انتقال خون نظام پزشکی، نظام پرستاری، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)بنیاد شهید و امور ایثارگران از آن جمله هستند.
رحیمیان این مراسم را تقدیر کوچکی از عظمت فداکاری مدافعان سلامت دانست و تصریح کرد: هیچ ملتی بی نیاز از فرهنگ ایثار و فداکاری نیست.
وی از تأکیدات موجود را انتخاب دقیق، صادقانه، روشن و قابل دفاع برشمرد و اضافه کرد: کوشیده شد با مشارکت کارشناسان این فعالیت به درستی صورت گیرد.
دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه شماری از این منتخبان دانشجویان علوم پزشکی نبوده اند، اظهار داشت: اما وظایفی چون تأمین معیشت، ضدعفونی کردن معابر و... را برعهده داشتند.
رحیمیان در ادامه با عرضه گزارش آماری از ۹ دوره گذشته اظهار داشت: در این ۹ دوره ۲۴ درصد دانشجویان از دانشگاه آزاد، ۷۶ درصد از دانشجویان دانشگاههای دولتی انتخاب شده بودند، همینطور ۱۵ درصد فداکاران در ۹ دوره پیشین از گروه های دانشجویی و ۸۵ درصد از دانشجویان بوده اند.
وی با بیان اینکه ۱۶ درصد فداکاران از گروه پزشکی و ۸۴ درصد در ارتباط با گروه غیر پزشکی بوده است، اضافه کرد: هم چنین ۲۱ درصد فداکاران از استان تهران و ۷۹ درصد در ارتباط با دیگر استان ها بوده است.
دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه می کوشیم با راه اندازی باشگاه دانشجویان فداکار به این امر مقدس سازماندهی مشخصی بدهیم، تصریح کرد: بدین ترتیب ارتباط با دانشجویان فداکار، این بدنه فعال و موتور محرکه در عرصه فعالیت اجتماعی مستمر خواهد بود.
رحیمیان میزان استقبال دانشجویان را هرسال بیشتر از سال پیش دانست وگفت: این از آن حکایت می کند که این آیین توانسته هر سال در بین دانشجویان شناخته شده تر با بازخوردهای مثبت باشد.
وی درباره بخش ویژه این رویداد فرهنگی هم اظهار داشت: سال جاری چون سالهای گذشته در بخش ویژه از ۲ دانشجویی که جان خویش را در راه حفظ سلامت مردم از دست داده اند، از یک دانشجوی شهید مدافع حرم تقدیر می شود.
دبیر دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان اینکه سال جاری قصد بر این بود تا جشنواره فرهنگی هنری در ذیل دهمین آیین برگزار شود، خاطرنشان کرد: اما به دلیل حجم کار فراوان در این دوره برگزاری جشنواره فرهنگی هنری به سال بعد(یازدهمین دوره) موکول شد.
در انتها این مراسم از پوستر نهایی دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران که توسط یک دانشجو طراحی شده بود رونمایی گردید.




منبع:

1399/12/16
23:11:00
itemprop="bestRating">5
926
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد