همراه با مستندهای عمار ؛
ایران چگونه دزدان دریایی را شكست داد؟
به گزارش وبلاگ آفتاب سمیه ذاکری کارگردان سینمای مستند بیان کرد که اگلانتین روایت گر درگیری نیروهای دریایی ایران با دزدان دریایی در ماجرای نجات یک کشتی تجاری است.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، در فروردین ماه سال ۱۳۹۱ کشتی تجاری «اگلانتین» که در حال بازگشت از کشور برزیل به ایران بود، توسط دزدان دریایی سومالی دزدیده می شود. دزدان دریایی کاپیتان کشتی را مجبور می کنند تا کشتی را به سمت کشور سومالی هدایت کند. نیروی دریایی ارتش ایران به سرعت خودشان را به کشتی اگلانتین می رسانند و در خلال عملیات چند روزه موفق می شوند آنرا آزاد کنند. سمیه ذاکری در مستند «آگلانتین» به روایت این ماجرای پس از هشت سال پرداخته است.
ذاکری که با مستند «اگلانتین» توانست فانوس یازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» در بخش مسابقه مستند «ملت قهرمان» این جشنواره را از آن خود کند، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی یافتن سوژه اثر خود بیان نمود: من وقتی سر پروژه ای نیستم و وقتم آزاد است به ملاقات پیشکسوتان ارتش می روم، پای صحبت ها و نقل خاطراتشان می نشینم و این گونه از لابه لای صحبت هایشان سوژه هایی را که به نظرم جذاب هستند، کشف و پیگیری می کنم. در کنار این ها خیلی کتاب می خوانم و بسیاری از سوژه ها را از بین همین کتاب ها پیدا می کنم. اما سوژه «اگلانتین» را در خلال صحبت با یکی از ارتشی ها پیدا کردم و پس از آن به دنبال پیدا کردن افرادی که در آن عملیات حضور داشتند، رفتم. هر کدامشان یک نقطه از ایران بودند. در مرحله بعد به دنبال پیدا کردن آرشیو رفتم.
وی اضافه کرد: سوژه این اثر در زمان خودش و حتی در سالهای پس از آن، به علت مراتب محرمانه ای که داشت، رسانه ای نشد فقط به نقل خبری کوتاه در رسانه ها بسنده شده بود. در اخبار کوتاهی که در همان سال انتشار یافته بود تنها گفتگویی با کاپیان آن کشتی انجام شده ولی درباره نقش نیروهای ارتش هیچ حرفی زده نشده و بنابراین به آن پرداخته نشده بود تا همین یکی دو سال پیش که از جنبه محرمانه درآمد.
ذاکری اظهار نمود: پس از پیدا کردن آرشیو، فیلمنامه را نوشتم و کار را شروع کردیم. بخش هایی هم که مابه ازای آن، تصاویری از آرشیو پیدا نکردیم از فیلمهای سینمایی خارجی استفاده کردیم ولی طوری که از کار بیرون نزند. چون درباره دزدان دریایی هیچ تصویری در ایران نداشتیم.
این مستندساز افزود: منابع آرشیوی نیروی دریایی در قسمت های مختلف پراکنده بود. یک بخشی از کار هم تصاویری بود که نیروهایی که در آن عملیات حضور داشتند در سیستم شخصی خودشان نگهداری کرده بودند و هر کدام از یک نقطه از ایران از راه پست، تصاویر را برایم فرستادند.
ذاکری خاطرنشان کرد: با این که دو سال قبل، فرایند پیش تولید شروع شد ولی فقط یک سال پیدا کردن افرادی که باید با ایشان مصاحبه ها ضبط می شد، زمان برد. کشتیرانی برای گرفتن مجوز صحبت با کاپیتان خیلی تعلل کرد. تا یک زمانی اصلاً اجازه نمی دادند که جلوی دوربین بیاید. پس از تغییر و تحولاتی که در مدیریت روابط عمومی شان بوجود آمد این اجازه صادر شد. چون ما نمی خواستیم یک طرفه روایت نماییم و قصد داشتیم از زبان کاپیتان هم ماجرا را بشنویم برای همین، هماهنگی این مجوز یک سال زمان برد. در فرایند تولید هم جمع کردن همه افراد حاضر در آن عملیات در یک برهه زمانی خاص، آن هم در شرایطی که هر کدام در یک نقطه از ایران در مأموریت بودند کار سختی بود. لوکیشن را هم بندرانزلی انتخاب کردیم که در کنار ناو و کشتی مصاحبه ها ضبط شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد آنلاین شدن اکران های یازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» به علت کرونا اظهار داشت: همه کارگردان ها دوست دارند کارشان را روی پرده سینما ببینند اما خوب است که پس از کرونا هم اکران آنلاین در کنار اکران در سینما ادامه پیدا کند. چون که من فکر نمی کردم کسی کارم را ببیند اما انگار از سراسر ایران آنرا دیده اند چون در خلال این چند روز برای من پیام هایی آمده است.
ذاکری در بخش دیگری از سخنانش درباره آثار حاضر در جشنواره «عمار» بیان نمود: اوایل از اینکه برخی از کارهای ضعیف به بخش مسابقه راه پیدا می کرد، شاکی بودم. ولی طی ماجرایی متوجه شدم وقتی یک سری از کارهای ضعیف بالا می آید چقدر برای کارگردان آن قوت قلب است. شاید از نظر من نقطه ضعف باشد اما از جهت دیگر نقطه قوت است چون همین سبب می شود آن کارگردانی که هیچ جا فیلمش را نمی پذیرفتند دلگرم شود و با عزم بیشتری برای کار بعدی اش تلاش کند و در نهایت این پشتکار دوچندان به رشد تصاعدی وی در کارهای بعدی اش ختم شود. با این همه باید اعتراف کنم که روند رو به شد آثار هر سال بیشتر از سال قبل مشهود است.
منبع: وبلاگ آفتاب
itemprop="bestRating">5
1322
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب