وبلاگ آفتاب
در یك مطالعه مطرح شد

بام های خنك راهكاری برای خنك كردن و بهبود هوای تهران

بام های خنك راهكاری برای خنك كردن و بهبود هوای تهران

نتایج به دست آمده از یك شبیه سازی نشان داد كه استفاده از بام خنك در تهران به سبب عملكرد بهتر، هزینه های كم تر و نیاز نداشتن به زیرساخت های خاص، بهتر از بام سبز است.


به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش کیفیت هوای شهر تهران در سال ۱۳۹۶، «به علت جمعیت بیش از ظرفیت شهر و جغرافیای آن و همین طور افزایش بی رویه وسایل نقلیه، کیفیت هوا در خیلی از روزها در این کلان شهر به شرایط نامطلوب می رسد. بیشترین عامل این امر در سالیان گذشته، انتشار آلودگی وسایل نقلیه موتوری بوده است و در سال های اخیر، پدیده گردوغبار و ذرات معلق ورودی از دیگر نقاط نیز بر شدت مشکل آلودگی هوا افزوده است».

درجه حرارت بعضی شهرها یا مناطق شهری بطور قابل چشم گیری بیشتر از حومه آن شهرها است. گرمایش ساختمان ها، آلودگی هوا و استفاده از مصالح نامناسب مثل آسفالت که نور خورشید را جذب می کنند و... از عواملی هستند که موجب گرم شدن شهرها و ایجاد پدیده «جزیره گرمایی شهری» می شوند. استفاده از بام سبز و بام خنک، روش هایی برای کاهش این جزیره گرمایی شهری هستند.

بام سبز هر نوع سازه پیش ساخته با پوشش گیاهی است که به سبب محدودیت های توسعه فضای سبز سطحی در شهرهای پرتراکم، می تواند سرانه فضای سبز شهرها را افزایش دهد. بام سبز نقش عایق حرارتی را در ساختمان ها دارد و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

بام خنک نیز نوعی سطح با ضریب بازتابش زیاد است که اغلب رنگ سفید دارد. در نوع مدرن این بام ها با شیب مشخص و با بهره گیری از پوشش مواد مصنوعی با ضریب بازتاب زیاد ساخته می شوند. این نوع بام ها می توانند ۱۰ تا ۴۰ درصد مصرف انرژی سرمایشی را کاهش دهند.

حسین ملکوتی، سمیه ارغوانی و ولی الله شیخی از پژوهشگران گروه علوم جوی و اقیانوسی دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان، در مطالعه ای با بهره گیری از شبیه سازی عددی اثرات احتمالی استفاده از بام سبز و بام خنک را در بازه زمانی ۲۶ خرداد تا ۱۰ تیر ۹۵ (اوایل تابستان) شهر تهران بررسی کردند.

نتایج این مطالعه نشان میدهد که بام سبز در طول روز دمای هوا را می کاهد، ولی در شب موجب افزایش دما می شود. همین طور این نوع بام بر سرعت و جهت باد و کاهش تهویه طبیعی شهر نیز تاثیر دارد و گسیلندگی (تابش انرژی گرمایی) از سطح آن بالا است. همین دلیلهای باعث شده که بام خنک در کاهش محسوس دمای هوا و کاهش شبانه روزی زیاد شار گرمای محسوس، بهتر از بام سبز باشد.

بام های خنک با کاهش تابش دریافتی، گرمای ذخیره شده در سطوح شهری را کم می کنند که نقش مثبتی در کاهش جزیره گرمایی دارند.

با انجام شبیه سازی بام سبز و بام خنک و بررسی تاثیر آنها بر غلظت آلاینده های سطحی، مشخص شد که غلظت آنها در میانگین شبانه روزی محسوس نیست و در بعضی ایستگاه های هواشناسی منتخب روند کاهشی نیز داشته است و بطور کلی این راهبردهای پیشنهادی تاثیر نامطلوبی بر کیفیت هوای کلان شهر تهران نداشته است.

از آن جا که هزینه های راه اندازی و نگهداری بام سبز بیشتر از بام خنک است و همین طور بام خنک عملکرد بهتری دارد؛ توسعه بام خنک در تهران پیشنهاد می شود. ولی پژوهشگران این مطالعه تاکید می کنند جهت بررسی صحت نتایج این شبیه سازی، انجام مطالعات میدانی لازم است.

این پژوهشگران با اشاره به تاثیر کاهش دما و سرعت باد بر افزایش غلظت آلاینده ها و تشدید جزیره گرمایی شهری در بعضی ساعات شبانه روز تاکید می کنند: «برنامه های کاهش انتشار آلاینده های اولیه و گرمای انسان ساخت مثل بهبود کیفیت سوخت و به روزرسانی سامانه های حمل و نقل شهری همچنان باید در اولویت بهبود کیفیت هوا و تعدیل جزیره گرمایی در کلان شهر تهران قرار گیرند».

نتایج این مطالعه تابستان سال جاری (۱۳۹۹) به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مقایسه موردی عملکرد تابستانه راهبردهای توسعه بام سبز و بام خنک بر کیفیت هوا در کلان شهرتهران» در فصل نامه «مجله ژئوفیزیک ایران» انتشار یافته است.





1399/06/14
10:49:51
itemprop="bestRating">5
2056
تگهای خبر: آلودگی هوا , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد