وبلاگ آفتاب
در پاسخ به سوالات مهر مطرح شد؛

سازمان سینمایی: اشخاص حقیقی سهمی در سمفا ندارند

سازمان سینمایی: اشخاص حقیقی سهمی در سمفا ندارند

مدیركل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، ضمن تكذیب هرگونه سهم افراد حقیقی در مالكیت سمفا تاكید كرد هر یك از چهار سامانه عضو كه عملكرد اقتصادی موفقی نداشته باشد، از سمفا حذف خواهد شد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، در آستانه شروع به کار رسمی «سامانه مدیریت پروسه اکران» با نام اختصاری «سمفا» همزمان با از سرگیری فعالیت سینماها از شروع تیرماه، طرح شبهات درباره ماهیت حقیقی و حقوقی افراد ذی نفع و نیز طرح شایعه برخی توافقات مالی پشت پرده در پروسه طراحی و راه اندازی این سامانه، میان فعالان بخش خصوصی و سازمان سینمایی، در محافل رسانه ای و به خصوص فضای مجازی شدت گرفته است.
پیرو طرح این شبهات و برای اطلاع از پاسخ رسمی و شفاف سازمان سینمایی، مطابق پروتکل رسانه ای اعلام شده از طرف سازمان سینمایی، اهم این ابهامات را در چارچوب ۴ سوال صریح و مشخص خطاب به حسین انتظامی ریاست سازمان سینمایی تدوین و جهت پاسخگویی به روابط عمومی سازمان سینمایی ارسال کردیم.
در پاسخ به سوالات خبرگزاری مهر از حسین انتظامی، محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، توضیحاتی ارائه کرده است.
در ادامه متن پرسش های خبرگزاری مهر و توضیحات این مدیر سازمان سینمایی را می خوانید؛
متن سوالات ارسالی خبرگزاری مهر خطاب به ریاست سازمان سینمایی؛
جناب آقای حسین انتظامی؛ ریاست محترم سازمان سینمایی
با سلام
در آستانه شروع به کار رسمی سامانه «سمفا» همزمان با از سرگیری فعالیت سینماها و نظر به طرح شبهاتی درباره ماهیت حقیقی و حقوقی افراد ذی نفع و نیز برخی توافقات مالی در پروسه طراحی و راه اندازی این سامانه میان فعالان بخش خصوصی و سازمان سینمایی، سوالات ذیل از طرف سرویس هنر خبرگزاری مهر با هدف شفاف سازی ارسال می شود. امید که پاسخ های صریح و عاری از کلی گویی جنابعالی موجبات تحقق «شفافیت» در آستانه این تحول مهم در پروسه اکران سینمای ایران را فراهم آورد؛
۱) سامانه مدیریت پروسه اکران (سمفا) بنابر اعلام، متشکل از چهار سامانه فروش اینترنتی بلیت سینما (سینماتیکت، آپ، ایران تیک و سینمابلیت) خواهد بود که در امتداد «حذف انحصار» در فرآیندی رقابتی مقرر است مبادرت به فروش بلیت فیلم های روز سینمای ایران کنند؛ پروسه انتخاب این چهار سامانه به چه صورت طی شده است و بر طبق کدام اولویت ها این چهار سامانه انتخاب شده اند؟ در صورت وجود تقاضا از طرف دیگر سامانه های مشابه دلیلهای رد درخواست های احتمالی در گذشته چه بوده و در آینده چه خواهد بود؟
۲) یکی از حواشی مهم درباره فعالیت سامانه «سینماتیکت» بعنوان تنها مرجع فروش بلیت سینماهای سراسر کشور تا قبل از این، که منجر به ایجاد اختلافاتی میان این سامانه و برخی فعالان سینمایی شد، محاسبات و معادلات مالی در رابطه با تبلیغ فیلم های سینمایی بر روی بسترهای فعالیت این سامانه بود. سازوکار تبلیغات فیلم های سینمایی در سامانه های چهارگانه ذیل «سمفا» چگونه خواهد بود؟ آیا مدیریت هماهنگ کننده «سمفا» سهمی از این گردش مالی خواهد داشت؟
۳) توزیع عادلانه رقم فروش فیلم ها در گیشه میان سینماداران و تهیه کنندگان بعنوان صاحبان آثار، از مهمترین مزیت های مورد تبلیغ سامانه «سمفا» محسوب می شود؛ مشخصاً بفرمائید سهم دو صنف «سینماداران» و «شورایعالی تهیه کنندگان» در پروسه طراحی و اجرای طرح «سمفا» چه بوده است؟ آیا مشارکت نمایندگان این دو صنف در این پروسه صورت حقوقی و رسمی داشته و یا تنها «برخی» از سینماداران و تهیه کنندگان به صورت «حقیقی» مورد مشورت و تعامل سازمان سینمایی بوده اند؟
۴) فارغ از نقش «حقوقی» جنابعالی در مقام رئیس سازمان سینمایی، نقش شما بعنوان یک فرد «حقیقی» در پروسه طراحی، اجرا و به خصوص ادامه فعالیت «سمفا» در سینمای ایران تا به امروز چه بوده و در آینده چه خواهد بود؟ درباره شائبه نفع اقتصادی خود از این سامانه خصوصاً بعد از فراغت از مسئولیت فعلی در سازمان سینمایی، چه پاسخی دارید؟
توضیحات محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در پاسخ به سوالات مهر؛
۱) چهار سامانه فروش برخط، متقاضی بوده اند که صلاحیت فنی آنان توسط سازمان سینمایی تأیید شده است. ضمناً از آنان تعهد گرفته می شود که از نظامنامه اکران تخطی نکنند و چنانچه در مهلت مشخص نتوانند سهم حداقلی بازار را به دست آورند حذف می شوند. سایر متقاضیان پس از راه اندازی سینماها می توانند درخواست بدهند.
۲) یکی از اهداف ایجاد این سامانه، انحصارشکنی بوده است که در سایه آن، رقابت رخ می دهد و به تبع آن، تعرفه تبلیغات نیز رقابتی خواهد شد که به نفع صاحبان آثار است.
بخش دوم سوال: سمفا مخفف سامانه مدیریت فروش و اکران است و فقط یک ترمینال است که تبادلات مالی در آن صورت نمی گیرد بلکه در سامانه های فروش بر خط صورت می پذیرد.
۳) سمفا زبان اجرایی و ابزار نظامنامه اکران است. به عبارت بهتر الگوریتم های حاکم بر آن نظامنامه در سمفا به زبان کامپیوتر در آمده است. صنوف مرتبط در تدوین نظامنامه اکران مورد مشورت قرار گرفته اند. بدین سبب مشارکت آنان در طراحی سمفا، مستقیم نبوده است برای اینکه همانطور که گفته شد سمفا در واقع ترجمه نظامنامه اکران به زبان کامپیوتر است.
۴) مالکیت و بهره برداری سمفا متعلق به سازمان سینمایی است و طبعاً اشخاص حقیقی نمی توانند در مالکیت آن سهیم باشند.

1399/03/26
23:43:48
itemprop="bestRating">5
2722
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد