وبلاگ آفتاب
در گفت وگو با وبلاگ آفتاب تاكید شد

افزایش جراحی ها در اسفندماه

افزایش جراحی ها در اسفندماه

به گزارش وبلاگ آفتاب، مدیرکل انتقال خون استان تهران ضمن اشاره به کاهش آمار اهدای خون در ایام پایانی سال و از سوی دیگر افزایش جراحی ها در اسفندماه، اظهار داشت: از مردم می خواهم بیماران و سازمان انتقال خون را در اینروزها تنها نگذارند و قبل از شروع ماه مبارک رمضان نسبت به اهدای خون اقدام نمایند تا با میزان ذخایر مناسبی وارد تعطیلات شویم و در ارتباط با ذخایر خون نگرانی نداشته باشیم.


دکتر سید منتظر شُبر در گفت و گو با ایسنا، درباره ی وضعیت ذخایر خون اظهار داشت: میزان اهدای خون همیشه در ایام پایانی سال به دلیلهای مختلف مانند شرایط جوی، شیوع بیماریهای فصلی و مشغله های واپسین روزهای سال، کاهش پیدا می کند.
وی افزود: کاهش میزان اهدای خون با افزایش تعداد عمل های جراحی در سطح کشور و خصوصاً در استان تهران هم راه است. بررسی ها بیان کننده این است افراد ترجیح می دهند عمل های جراحی را در ایام پایانی سال انجام دهند و جراحی را به سال آتی موکول نکنند. از طرفی هم بیمارانی مانند مبتلایان تالاسمی باید همیشه خون دریافت نمایند و این گروه از بیماران ترجیح می دهند که قبل از پایان سال خون مورد نیاز خودرا دریافت نمایند که در روزهای تعطیلات به برنامه ریزی های خود رسیدگی کنند و در رابطه با دریافت خون دغدغه ای نداشته باشند.
مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به وضعیت اهدا و توزیع خون در مراکز درمانی اشاره کرد: کاهش اهدای خون، افزایش تعداد عمل های جراحی در اسفند ماه و همین طور افزایش مراجعه بیماران تالاسمی برای دریافت خون سبب می شود که نسبت اهدای خون و توزیع خون در مراکز درمانی بر هم خورد؛ بطوریکه اینروزها حدود ۱۲۰۰ واحد خون در مراکز اهدای خون استان تهران اهدا می شود در صورتیکه حدود ۱۶۰۰ واحد در مراکز درمانی توزیع می شود.
وی افزود: بدین سبب در صورتیکه شرایط فعلی ادامه داشته باشد، ذخایر خون گرفتار مشکل می شود. تا به این لحظه، باتوجه به اقدامات انجام شده میزان ذخایر خون گرفتار مشکل نشده است. البته بطور معمول میزان مراجعه برای اهدای خون در تعطیلات نسبت به اینروزها نیز کمتر می شود بدین سبب این احتمال وجود دارد که میزان ذخایر خون کم شود.
شُبر با اعلان اینکه از رسانه ها می خواهم که درباره ی ضرورت اهدای خون اطلاع رسانی کنند، اضافه کرد: شرایط باید به نحوی باشد که بدون کمبود خون به استقبال تعطیلات نوروزی رویم. من از از رسانه ها می خواهم درباره ی ضرورت اهدای خون اطلاع رسانی کنند. مردم باید بدانند این امکان وجود دارد که خودشان، بستگان و هم نوعانشان در هر لحظه به خون نیاز داشته باشند و تنها راه تامین خون مورد نیاز بیماران، خونی است که در رگ ها جریان دارد؛ چونکه بشر نتوانسته است جایگزینی برای خون بوجود آورد.

برنامه ریزی برای چگونگی فعالیت مراکز انتقال خون در ماه رمضان
مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به همزمانی هفته پایان سال جاری با ماه مبارک رمضان اشاره کرد: میزان اهدای خون در طول روز در ماه مبارک رمضان کاهش پیدا می کند و اهدای خون به ساعات بعد از افطار و شب سوق داده می شود. باتوجه به تغییر ساعت مراجعه برای اهدای خون، در رابطه با نحوه فعالیت مراکز اصلی انتقال خون شهر تهران برنامه ریزی کرده ایم. مراکز اصلی انتقال خون در ماه رمضان، شب ها نیز فعالیت می نمایند و تا نیمه شب پذیرای اهداکنندگان خون هستیم.
وی افزود: نحوه فعالیت مراکز انتقال خون برمبنای چگونگی مراجعه اهداکنندگان است، اما مراکز انتقال خون در شب های قدر تا سحر فعال می باشند.
شُبر با اعلان اینکه از مردم می خواهم بیماران و سازمان انتقال خون را در اینروزها تنها نگذارند، اضافه کرد: اینروزها به خون نیاز داریم؛ امیدوار هستم که شرایط طوری نشود که کسی برای عمل جراحی به خون نیاز داشته باشد اما خون یا فرآورده مورد نیاز فراهم نباشد. تاکید می کنم که مردم همیشه به یاری سازمان انتقال خون و بیماران آمده اند و هیچ وقت عمل جراحی به سبب نبود خون متوقف نشده است.
مدیرکل انتقال خون استان تهران اظهار داشت: من از مردم می خواهم که قبل از شروع ماه مبارک رمضان نسبت به اهدای خون اقدام نمایند که با میزان ذخایر مناسبی وارد تعطیلات شویم و در رابطه با ذخایر خون نگرانی نداشته باشیم.




منبع:

1402/12/21
08:36:08
itemprop="bestRating">5
220
تگهای خبر: درمان , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد