وبلاگ آفتاب
در سال روز درگذشت ابوالحسن صبا؛

رونمایی از چند کتاب درباره ی موسیقی

رونمایی از چند کتاب درباره ی موسیقی

وبلاگ آفتاب: وبلاگ آفتاب: همزمان با شصت و ششمین سال روز درگذشت مرحوم ابوالحسن صبا از استادان و هنرمندان پیشگام موسیقی ایرانی، سه کتاب آموزشی و پژوهشی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، همزمان با شصت و ششمین سال روز درگذشت مرحوم ابوالحسن صبا، از استادان و هنرمندان پیشگام موسیقی ایرانی، سه کتاب آموزشی و پژوهشی در عرصه های مختلف نوازندگی و آهنگسازی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
« شور - همایون از دوره چهارم ویلن، ردیف استاد ابوالحسن صبا» عنوان کتابی با بازنویسی شهاب منا نویسنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی است که بعنوان یکی از تازه ترین مجموعه آثار پژوهشی و آموزشی موسیقی انتشار یافته در ایام اخیر در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
شهاب منا در مقدمه این کتاب نوشته است: «مجموعه پیش رو حاوی نت دستگاههای همایون، شور و قسمتی از دستگاه ماهور از دوره چهارم ویلن ردیف استاد ابوالحسن صبا است که پیش از این در ۲۶ شماره مجله موزیک ایران، از خرداد ماه سال ۱۳۳۷ تا مرداد ماه سال ۱۳۳۹، چاپ شده است.
چنان که در نخستین شماره آمده است، در زمان حیات استاد، یک کلاس تکنیکی ویلن در اداره کل هنرهای زیبا مخصوص تحصیل معلمان کلاس های موسیقی تشکیل شده بود و مجله موزیک ایران نت های مندرج در ۲۶ شماره خودرا با عنوان «ردیف چهارم ویولن استاد ابوالحسن صبا» به چاپ رسانده است.
در سال ۱۳۹۵، کتابی با عنوان «دوره عالی ویلن استاد ابوالحسن صبا» با تنظیم و ویرایش رحمت الله بدیعی، توسط انتشارات سرود انتشار یافته است که ویراستار در مقدمه خود آنرا ردیف چهارم ویولن خوانده و آنرا بر طبق دست خط های استاد صبا برای رحمت الله بدیعی و دیگر شاگردان صبا و نیز نواخته های استاد تدوین کرده است. محتوای نت های ویراسته رحمت الله بدیعی نسبت به نت های چاپ شده از دوره چهارم ویلن استاد ابوالحسن صبا در مجله موزیک ایران متفاوت می باشد.
«دوره چهارم ویولن استاد ابوالحسن صبا» در مجله موزیک ایران، برخلاف دوره های اول و دوم ویولن صبا، فاقد شعر است و جملات آن در دستگاه شور و ماهور مشابه روایت نورعلی برومند از ردیف میرزاعبدالله است. در این نت نوشته ها همایون و ماهور از چپ کوک (همایون فاسُری و ماهور رِ) و شور از راست کوک (لا) نوشته شده است.

در شور چاپ شده از دوره چهارم، عنوان و توالی گوشه ها اکثراً مطابق با شور بالادسته ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند است و درعین حال برخی اسامی آن در ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند مشاهده نمی شود که شامل «دوتیکه»، «تیکه خسروانی»، «تیکه میرزاحسینقلی» (مشابه چهارمضراب «مجلس افروز») و «ابوایتام» است.
در ماهور نیز که متأسفانه در موزیک ایران بطور ناقص چاپ شده است گوشه هایی با عنوان های «مویه» و «دادآفرید» (مشابه «مقدمه داد») به چشم می خورند که در ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند دیده نمی شوند.
هرچند سرنوشت باقی «دوره چهارم ویلن ردیف استاد ابوالحسن صبا» مطابق نسخه ای که قسمتی از آن در موزیک ایران چاپ شده نامعلوم است، مغتنم دیدم همین قسمت های چاپ شده در موزیک ایران را به منظور استفاده علاقه مندان بازنویسی و منتشر کنم. در بازنویسی حاضر جملات را از هم جدا کرده ام و تکرار فیگورها را با علائم تکرار نشان داده ام.»
مراسم رونمایی این اثر پژوهشی و ۲ مجلد «ردیف سنتور استاد ابوالحسن صبا» با بازنویسی، ویرایش و تعلیقات شهاب منا که اخیرا هر سه توسط نشر خنیاگر انتشار یافته اند روز سه شنبه بیست و هشتم آذر ماه، ساعت ۱۳: ۳۰ دقیقه تا ۱۵: ۳۰ در آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (واقع در خیابان آزادی، نرسیده به تقاطع اتوبان یادگار امام) با اجرای چند برنامه موسیقایی ویژه برگزار می گردد.


منبع:

1402/09/27
11:54:18
itemprop="bestRating">5
273
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد