در گزارش وبلاگ آفتاب مطرح شد؛
تجربه 20 سال نوازندگی برای علیرضا قربانی
وبلاگ آفتاب: یکی از نوازندگان سازهای کوبه ای که اینروزها در پروژه با من بخوان حضور دارد، ضمن ارائه نقطه نظراتش درباره ی این رویداد از خاصیت های همکاری با علیرضا قربانی سخن گفت.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، زکریا یوسفی نوازنده سازهای کوبه ای که از سال ۱۳۸۱ با علیرضا قربانی همکاری می کند و اینروزها همراه با وی در کاخ سعدآباد اجرا دارد، درباره ی همکاری خود با این خواننده اظهار داشت: ۲۰ سال است که در کنار علیرضا قربانی هستم و با تمام آهنگسازانی که با او همکاری کرده اند نیز همکاری داشته و در بیشتر کنسرتهای داخلی و خارجی در کنارش بوده ام. همکاری این سال ها با علیرضا قربانی همیشه برای من افتخار بوده است و چه از نظر اخلاقی و چه از نظر هنری از او آموخته ام.
این هنرمند درباره ی بازگشت به صحنه بعد از کرونا اظهار داشت: خوشبختانه بعد از وقفه ای چهار ساله، اینروزها توانسته ایم در خدمت علاقه مندان و مردم تهران باشیم، البته قبل از تهران نیز در شهرستان ها حضور داشتیم که با استقبال خیلی خوبی مواجه گردید.
این نوازنده کنسرت در شهرستان ها را بسیار جذاب ارزیابی کرده و اظهار داشت: در شهرستان ها نسبت به تهران کنسرتهای کمتری برگزار می گردد و به شکلی ترافیک کنسرتی وجود ندارد، همین مساله موجب می شود مردم با شور و اشتیاق بیشتری حاضر شوند و انرژی بسیاری به ما منتقل کنند تا بدون خستگی و با تمام وجودمان برنامه را پیش ببریم.
یوسفی درباره ی سالهای فعالیت علیرضا قربانی و آثاری که خلق کرده است، خاطرنشان کرد: علیرضا قربانی در طول سالهای فعالیتش، در همکاری با آهنگسازان مختلف، توانسته است آثاری را خلق کند که علاوه بر تکنیکی بودن، مورد علاقه مردم نیز باشد.
وی بیان نمود: گاهی آثار ارائه شده توسط خوانندگان آنقدر به سمت فنی بودن می رود که مخاطبان از آن فاصله می گیرند همینطور خلاف این مورد نیز صادق است یعنی اثر منتشرشده آنقدر عامیانه می شود که برخی ابعاد فنی را از دست می دهد، پس باید به همه جنبه ها توجه کرد. قربانی هم آثار مردم پسندی را خلق کرده است و هم به فضای ملودی ها، تنظیم، ارکستراسیون و دیگر جنبه ها توجه می کند، او اصولاً بهترین تیم را از نظر فنی کنار خود داشته و با نوازندگان درجه یک همکاری کرده است.
این نوازنده سازهای کوبه ای ضمن اشاره به سابقه طولانی همکاری اش با علیرضا قربانی اظهار داشت: نزدیک به ۲۰ سال است که با علیرضا قربانی همکاری می کنم و دیده ام که با چه سخت کوشی و کسب تجربه ای نزد نسل قبل و بزرگان موسیقی کلاسیک ایرانی همچون استاد علی تجویدی، استاد فرهاد فخرالدینی، دکتر حسین عمومی و… تلمذ کرده و موسیقی را آموخته است، او بدون هیچ حامی و با سخت کوشی و پشتکار و با اتاق فکر درست و مشورت با تیم فنی توانسته است پیشرفت کند.
وی اضافه کرد: قربانی برای پیشرفت در دنیای موسیقی به همه جنبه ها دقت می کند؛ همیشه در تلاش بوده است که نوازندگان و گروه شان به بهترین شیوه ممکن پیش روند، دیده شوند، کارشان ارائه شود و با آهنگساز رابطه خوبی برقرار کنند. این خواننده همینطور احترام بسیار زیادی برای مخاطب قائل است مثل در نظر گرفتن لوکیشن خوب و برگزاری کنسرت در شهرستان های مختلف. تا جایی که می دانم علیرضا قربانی در بین هنرمندان ایرانی بیشترین سفر را در کنسرت ها و جشنواره های بین المللی داشته است، چونکه در ۷۰ درصد آنها حضور داشته ام. او به معنای واقعی سفیر فرهنگی موسیقی کلاسیک ایرانی است.
یوسفی افزود: علیرضا قربانی با حفظ خیلی از اصالت های موسیقی کلاسیک ایرانی، همیشه در زمینه خلاقیت، همراه بودن با نسل های جدید، نوآوری در سازبندی و استفاده از سازهای غیرایرانی پیشرو بوده است و این مساله به جذب مخاطبان بیشتر کمک می نماید.
این هنرمند درباره ی استقبال مخاطبان از کنسرتهای اخیر علیرضا قربانی بیان نمود: قربانی با احترام به تصمیم آهنگساز، نوازنده و تیم فنی، قاطعانه درباره ی آثارش تصمیم می گیرد و این مساله بزرگ ترین علت پیشرفت اوست تا جایی که استقبال بی نظیری از کنسرت هایش می شود و طرفداران بعد از تمدید سانس های مختلف باز هم تقاضای برگزاری کنسرت دارند. تجربه، پشتکار، هم فکری و مراحل بسیار دیگر چنین نتیجه ای را برای یک هنرمند به وجود می آورد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: هنرمند مردمی واژه سنگینی است، اما حقیقت این مساله را میتوان در استقبال از کنسرت ها، هم خوانی مردم با قطعات چه در تهران و چه در شهرستان دید. گاهی من شعر بعضی از قطعات را حفظ نیستم، ولی مردم آنها را با شور و شعف از حفظ می خوانند، آن هم نوعی از موسیقی که چندان ساده نیست.
یوسفی افزود: من با خیلی از بزرگان موسیقی کلاسیک ایرانی همچون کیهان کلهر، شهرام ناظری، حمیدرضا نوربخش، برادران کامکار همکاری داشته ام، اما فرصت کسب تجربه های جدید، در کنار علیرضا قربانی و اعضای گروه او به من داده شده است. این فرصت های جدید شامل استفاده از سازهای مختلف و متنوع بود، بطورمثال نخستین کسی که در ایران از ساز بندیر استفاده کرد، من بودم یا همینطور جزو نخستین کسانی بودم که همراه با علیرضا قربانی و در تور کنسرتهای «دیدار» از ساز کاخون استفاده کردم. این فرصت ها نه تنها سبب شد که من از جنس سازهای مختلف در سازبندی های مان استفاده کنم بلکه نشان داده است که قربانی چقدر روشن فکر است و موسیقی سنتی ایرانی را به سازهای اصیل ایرانی محدود نمی نماید.
این نوازنده سازهای کوبه ای در بخش دیگری از صحبت هایش درباره ی حال و هوای کنسرتهای کاخ سعدآباد اظهار داشت: انرژی و حال خوب مخاطب در رفتار و کردارش مشخص است. تا زمانی که ما نوازندگان این انرژی خوب را نگیریم و نشنویم، نمی توانیم با اشتیاق و توانمندی اجرا نماییم. استقبالی که از کنسرتهای اخیر شده است، به صورتی که هر شب حدود ۳ هزار نفر در کاخ سعدآباد حاضر می شوند، نشان دهنده علاقه مردم به علیرضا قربانی است و این انرژی و حال خوب به ما منتقل می شود.
این مدرس و پژوهشگر موسیقی نواحی درباره ی قطعه مورد علاقه خود اظهار داشت: یکی از قطعات محبوب من «عروج» است، چونکه در عین تنظیم زیبا، شعر خوبی دارد و خود من رهاتر آنرا می نوازم. از جانب دیگر این قطعه تلفیقی از سازهای ایرانی و الکترونیک است.
یوسفی در انتها مطرح کرد: مردم با خیلی از قطعات همچون «روزگار غریب» هم خوانی می کنند. این قطعات جدا از ملودی و تنظیم زیبا نمایانگر خاطرات شان است که در شرایط مختلف شنیده اند. قطعات باید مولفه های ملودی خاص را داشته باشند که مردم بتوانند با آنها هم خوانی کنند؛ گاهی ملودی ها پیچیده هستند یا نمی توان نام ملودی روی آنها گذاشت بنابراین مردم نیز نمی توانند با آن قطعه همراهی کنند. یکی از مولفه های ملودی اینست که مردم بعد از شنیدن، آنرا زمزمه کنند یعنی در عین این که بُعد فنی آن در نظر گرفته شده باشد، مردم نیز با آن هم خوانی کنند و این مساله یکی از دلیلهای زیبایی ملودی است.
منبع: وبلاگ آفتاب
itemprop="bestRating">5
371
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب