وبلاگ آفتاب

این خودروی هیدروژنی با یک باک، 2000 کیلومتر راه می رود

این خودروی هیدروژنی با یک باک، 2000 کیلومتر راه می رود

وبلاگ آفتاب: یک خودروی هیدروژنی جدید موسوم به Eco-Runner XII در فکر شکستن رکورد جهانی طولانی ترین مسافت طی شده با یک باک هیدروژن، بدون سوخت گیری مجدد است تا موفق به طی مسیر بیش از 2000 کیلومتری تنها با یک باک پر شود.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، خودرویی را در نظر بگیرید که بیش از ۱۲۴۲ مایل (۲۰۰۰ کیلومتر) را با تنها یک باک پر از سوخت هیدروژنی طی می کند. آیا این موضوع، یک تغییر خوشایند برای جهانی که با چالش های تغییرات آب و هوایی و نیاز به راهکارهای انرژی پایدار دست و پنجه نرم می کند، نخواهد بود؟

درنوردیدن مرزهای فناوری های در عرصه انرژی کارآمد، هدفی است که یک گروه موسوم به Eco-Runner Team Delft را نیرو می دهد، گروهی که هدف آن ثبت یک رکورد جهانی جدید برای یک وسیله نقلیه هیدروژنی است که دورترین مسافت را بدون سوخت گیری مجدد طی نماید. این گروه بتازگی آخرین نسخه از فناوری خودرا با نام Eco-Runner XII عرضه نموده است.

یک گروه شامل ۲۳ دانشجو از دانشگاه صنعتی دلفت در هلند، پشت این پروژه هستند. آنها هر سال می کوشند طراحی و آیرودینامیک خودروی کوچک شهری خودرا که با موتور هیدروژنی کار می کند، بهبود ببخشند تا رکوردی تازه از خود برجای بگذارند.

این گروه با نمونه اولیه خود موسوم به Eco-Runner I در مسابقه جهانی بهینه سازی انرژی در سال ۲۰۰۵ شرکت کرد. سپس این خودرو به پیمایش ۵۵۷ کیلومتر در ازای هر لیتر هیدروژن رسید.

در سال ۲۰۲۲ دومین نسخه از این خودروی هیدروژنی موسوم به Eco-Runner XI به عدد ۳۳۹۶ کیلومتر به ازای هر لیتر دست یافت و همین طور رکورد جهانی طولانی ترین مسافت طی شده با یک وسیله نقلیه هیدروژنی را با رانندگی بدون توقف به مدت ۳۶ ساعت و درنوردیدن ۱۱۹۶ کیلومتر به ثبت رساند.

گروه سازنده این خودرو اطمینان دارد که با خودروی جدید خود یعنی Eco-Runner XII، طراحی خودرا بهبود بخشیده است تا اطمینان حاصل شود که به کارآمدترین خودروی شهری جهان با موتور هیدروژنی تبدیل گشته است.

تمرکز روی کاهش وزن و مصرف انرژی

یکی از اهداف مهم این گروه در هنگام توسعه تازه ترین نسخه خود، کاهش وزن آن تا حد امکان بود. مصرف انرژی در هنگام رانندگی بطور مستقیم با جرم خودرو مرتبط می باشد. در وب سایت این گروه آمده است: بخش طراحی بدنه روی ایجاد یک پوسته ایرودینامیک و یک ساختار حمل بار متمرکز شده است که تا حد امکان سبک باشد. استفاده از فیبر کربن بجای قطعات فولادی که به طور معمول تولید می شوند، کلید کاهش وزن این خودرو است. میله های تعلیق و سیستم فرمان چند نمونه از مواردی هستند که به کاهش جرم کلی این خودرو کمک کرده اند.

محدود کردن تلفات انرژی داخلی جنبه دیگری از کارایی این خودرو است. این تلفات شامل مقاومت، اصطکاک هوا و همین طور تلفاتی است که هنگام تبدیل هیدروژن به الکتریسیته یا تبدیل الکتریسیته به انرژی جنبشی (حرکت) در موتور الکتریکی رخ می دهد.

این گروه یک موتور الکتریکی جدید و بسیار کارآمد به وجود آورده است که بطور خاص برای کاهش این تلفات انرژی طراحی شده است. مهندسان همین طور سیستم محرکه را با یک پیل سوختی کاملاً جدید که نیازها را برطرف می کند، بهبود بخشیده اند.

این بهینه سازی ها منجر به گونه ای منحصر به فرد این خودرو شده است که به آن اجازه می دهد اصطکاک و وزن خودرا تا حد امکان پایین نگه دارد. وزن این خودرو ۶۷ کیلوگرم است و حداکثر سرعت آن ۲۵ کیلومتر در ساعت است.

درنوردیدن مرزهای راندمان انرژی

این گروه بعد از دستیابی به رکورد ۱۱۹۶ کیلومتر توسط Eco-Runner XI شاهد رقابت شدیدی بوده است. اکتبر ۲۰۲۱ بود که (مدل هیدروژنی میرای) شرکت تویوتا توانست ۱۳۶۰ کیلومتر را بدون سوخت گیری مجدد طی نماید.

رقیب دیگری در سال ۲۰۲۲ با نام ARM Engineering ظهور کرد. آنها ۴۰ ساعت بی وقفه راندند و توانستند ۲۰۵۵ کیلومتر را با خودروی خود با یک باک هیدروژن بپیمایند که یک گام مهم رو به جلو در نشان دادن پتانسیل فناوری پیل سوختی بود.

اکنون مهندسان دانشگاه دلفت امیدوارند که این بهینه سازی ها و بهبودها به آنها کمک نماید تا با درنوردیدن مسافتی بیش از ۲۰۵۵ کیلومتر، رکورد جهانی را باردیگر به دست آورند.

ثبت احتمالی این رکورد جدید در ماه ژوئن صورت خواهد گرفت.





منبع:

1402/02/28
12:34:33
itemprop="bestRating">5
278
تگهای خبر: پروژه , جهان , دانشگاه , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد