یکی از پر استنادترین دانشمندان جهان به مدت ۱۳ سال تعلیق شد

وبلاگ آفتاب: یک شیمیدان اسپانیایی و یکی از پراستنادترین دانشمندان جهان که امسال در هر 37 ساعت یک مقاله منتشر نموده است، به سبب کار تحقیقاتی برای سایر مؤسسات پژوهشی در روسیه و عربستان سعودی تحریم شد.

به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از «ال پاییس»؛ بنا بر اعلام «رافائل لوکه»؛ شیمیدان اسپانیایی و یکی از پراستنادترین دانشمندان در جهان و دانشگاه کوردوبای اسپانیا؛ مؤسسه ای که این پژوهشگر تا همین اواخر در آن مشغول بود، این پژوهشگر برای ۱۳ سال، تعلیق شده است. دانشگاه کوردوبا؛ لوکه را برای کار کردن به عنوان پژوهشگر در سایر مراکز مانند دانشگاه «ملک سعود» ریاض و دانشگاه «دوستی ملل» مسکو با وجود داشتن قرارداد تمام وقت با بودجه عمومی با این مؤسسه اسپانیایی، تحریم کرده است.

لوکه ۴۴ ساله، یکی از پرکارترین دانشمندان اسپانیا است. او تا کنون حدود ۷۰۰ مقاله منتشر نموده که این مقالات بیشتر در حوزه «شیمی سبز» هستند. شیمی سبز، حوزه مطالعاتی است که هدف آن سنتز محصولاتی مانند دارو و سوخت با تولید زباله کمتر است. تا کنون این پژوهشگر در هر ۳۷ ساعت یک مقاله را منتشر نموده است.

نام این پژوهشگر ۵ سال در لیست پر استنادترین پژوهشگران جهان که توسط مؤسسه کلاریویت منتشر می شود، قرار داشته است. مؤسسات علمی در سراسر جهان برای استخدام دانشمندانی مانند لوکه رقابت می کنند. چونکه حضور این پژوهشگران می تواند رتبه مؤسسات را در رتبه بندی های دانشگاهی بین المللی مانند رتبه بندی شانگهای، ارتقاء دهد و به همین دلیل این مؤسسات می توانند دانشجویان بیشتر و بودجه بیشتری جذب کنند.

این پژوهشگر می گوید: «دانشگاه کوردوبا، بدون من ۳۰۰ رتبه (در رتبه بندی شانگهای) سقوط خواهدنمود. آنها به پای خود شلیک کرده اند». لوکه تعلیق خودرا به «حسادت محض» نسبت می دهد.

پیشنهاد ۷۶ هزار دلاری عربستان به پژوهشگران

بیش از یک دهه پیش، دانشگاه های پیش رو در عربستان سعودی یک استراتژی تهاجمی را برای استخدام دانشمندان با بیشترین استناد در سراسر دنیا، شروع کردند. برای مثال؛ دانشگاه «ملک عبدالعزیز» به پژوهشگران ۷۶ هزار دلار پیشنهاد کرده است؛ تنها با این شرط که فقط یک هفته در سال را در محوطه دانشگاه بگذرانند و نام این دانشگاه سعودی را به عنوان وابستگی سازمانی دوم خود اضافه کنند. این مساله را نشریه ساینس در دسامبر ۲۰۱۱ فاش کرد.
در سال ۲۰۱۹، لوکه به عنوان پژوهشگر با وجود داشتن سمت استادی در دانشگاه کوردوبا، با دانشگاه ملک سعود نیز قرارداد امضا کرد. این شیمی دان اسپانیایی مدعی است که به غیر از فاند انجام آنالیزها، سفرهای کلاس تجاری و هتل های لوکس؛ هیچ گاه پولی را «به صورت مستقیم» از مؤسسات عربستان یا روسی دریافت نکرده است. او می گوید: «آن ها در حساب (بانکی) من، حتی یک سنت از روسیه یا عربستان سعودی یا هر جای دیگری، پیدا نخواهند کرد».

منتشر کن یا نابود شو: نظام علمی نوین دنیا

نظام علمی فعلی در دنیا با اصل «منتشر کن یا نابود شو» (publish or perish) اداره می شود و پژوهشگران برمبنای تعداد مقالاتی که در مجلات معتبر منتشر می کنند و تعداد دفعاتی که این مقالات توسط سایر همکارانشان استناد می شود، ارزیابی می شوند. با این وجود، این مکانیسم که نیت خوبی در پشت خود دارد، اثرات نامطلوبی را بهمراه داشته است.

نیک وایز؛ مهندس انگلیسی و پژوهشگر دانشگاه کمبریج که در اوقات فراغت خود بدنبال موضوع «تقلب در علم» است، می گوید که او «کارخانه های مطالعات علمی» مشکوکی را کشف کرده است که بوسیله کپی کردن و چسباندن مطالعات دیگر یا توسط تولیدکننده های متن خودکار تولید می شوند و نویسندگی این مقالات، برای پر کردن رزومه افراد، به قیمت صدها یا هزاران دلار فروخته می شود. وایز می گوید: «من مطالعه ای از رافائل لوکه پیدا کردم که نویسندگی آن قبلاً در یک گروه تلگرامی پیشنهاد شده بود».

همکاری لوکه با پژوهشگران ایرانی
لوکه می گوید که هیچ گاه برای اضافه شدن به مقاله شخص دیگری، پولی پرداخت نکرده است. اما اعتراف کرد که همه نویسندگان ایرانی لیست شده در این مطالعه را نمی شناسد.

لوکه، این مقاله را که در مورد تجزیه ایبوبروفن از فاضلاب بوده است را پنج ماه پیش با ۶ نویسنده همکار از دانشگاه بوشهر و دانشگاه تبریز منتشر نموده است. او می گوید که هیچ گاه برای اضافه شدن به مقاله شخص دیگری، پولی پرداخت نکرده است. اما اعتراف کرد که همه نویسندگان ایرانی لیست شده در این مطالعه را نمی شناسد و نمی تواند احتمال این که تعدادی از آنها برای حضور در پژوهش پول پرداخت کرده اند را رد کند. وی در مورد این مساله در یک ویدئوکنفرانس از شهر «ظهران»؛ قلب صنعت نفت عربستان و جایی که او می خواهد با یک دانشگاه محلی همکاری کند، می گوید «من بطور مشخص این را نمی دانم؛ اما از این مساله شگفت زده شده ام. چه کسی برای انتشار یک مطالعه پول پرداخت می کند؟ شاید کسی که به آن نیاز دارد، من نمی دانم».

لوکه، دائماً درحال انتشار مقاله است. سال قبل او حدود ۱۱۰ مقاله نوشته و امسال میلادی تا حالا ۵۸ مقاله منتشر نموده است. این شیمیدان اعتراف کرده که از ماه دسامبر از برنامه هوش مصنوعی چت جی پی تی (ChatGPT) برای اصلاح نوشته های خود بهره برده است. او می گوید: «این ماه ها بسیار پربار بوده است، برای اینکه مقالاتی هستند که قبلاً دو یا سه روز زمان می بردند و الان آنها را در یک روز انجام می دهم». چت جی تی پی در ماه دسامبر افتتاح شد و می تواند در پاسخ به سؤالات پیچیده، متن های عمیق تولید نماید. لوکه می گوید که او اساساً از این برنامه برای بهبود بیان نوشتاری خود به زبان انگلیسی استفاده می نماید و قویاً هرگونه ارتباط با کارخانه عمده فروشی تحقیقات را رد می کند.

احتمال تقلب علمی در مطالعات

«الکساندر ماگازینوف»؛ ریاضیدان روسی که مانند وایز، اوقات فراغت خودرا صرف مرتب کردن مقالات علمی برای «عبارات شکنجه شده» می کند. برای تشخیص سرقت ادبی، برخی اوقات از برنامه های کامپیوتری استفاده می شود و عبارات شکنجه شده؛ اصطلاحاتی غیر معمول هستند که برای جلوگیری از شناسایی سرقت ادبی توسط برنامه های کامپیوتری به متون دارای سرقت ادبی، اضافه می شوند. یک مثال این است که عبارت «هوش مصنوعی» که یک عبارت معمول است، با «آگاهی جعلی» جایگزین می گردد.

ماگازینوف اشاره نمود که عبارت «میکروسکوپ الکترونی رویشی» (که چنین عبارتی وجود ندارد)، در دو مطالعه که توسط لوکه با دو همکار ایرانی پخش شده، به چشم می خورد.

دانشمندان در سراسر جهان از یک وب سایت آمریکایی به نام «PubPeer» برای کامنت گذاشتن ناشناس و بی رحمانه (نه همیشه با دلیل not always with reason on their side.) در مورد مقالات سایر همکاران خود استفاده می نمایند. در این وب سایت حدود ۹۰ نقد در مورد مطالعات لوکه وجود دارد که خیلی از آنها توسط ماگزینوف انجام شده است. یکی از سرزنش های رایج در مورد مقالات این شیمیدان اسپانیایی این است که در مقالات او برای افزایش غیر طبیعی تعداد استنادات سایر همکاران، ده ها استناد غیر ضروری به مقالات دیگران انجام شده است. در سال ۲۰۱۸ دانشگاه کوردوبا به اینکه ۸۴ مطالعه از ۱۰۰ مطالعه لوکه توسط دیگر دانشمندان استناد شده است، افتخار کرده است.

لوکه، جوایز زیادی همچون جوایز انجمن سلطنتی شیمی انگلستان در سال ۲۰۱۳ را دریافت کرده و همین طور در سال ۲۰۱۱ نیز از طرف وزارت تحقیقات آلمان از او به عنوان «استعداد سبز» یاد شده است. با این وجود، این نخستین بار نیست که این پژوهشگر درگیر یک رسوایی می شود. «خوزه خوان مارِرو» و «دیوید دیاز»؛ دو استاد دانشگاه «لا لاگونا» در تنریف اسپانیا در سال ۲۰۱۱ گزارش کردند که یکی از دانشجویان آنها، داده هایی را از لابراتوار های آنها به دست آورده و آن داده ها را در مقاله ای به همراه رافائل لوکه، به عنوان داده های خودش منتشر نموده است. سال قبل دادگاهی در سانتا کروز تنریف اسپانیا لوکه و آن دانشجوی سابق را به ارتکاب جرم مقابل مالکیت معنوی محکوم نمود. لوکه دراین زمینه می گوید «بله، من به او کمک کردم تا مقاله را بازنگری کند، آنرا به زبان انگلیسی روانی درآورد و آنرا منتشر کند. من به این حکم اعتراض کرده ام».

لوکه در دسامبر ۲۰۲۲، بعد از ۱۵ سال کار خودرا در دانشگاه کوردوبا متوقف کرد. تا آن زمان امضای انتشارات (مقالات و...) او شامل مؤسسه اسپانیایی و اغلب به همراه مؤسسات روسی یا عربستانی، دانشگاه «جیائو تونگ» در شیان چین از سال ۲۰۱۹ و دانشگاه مرکزی سوئد از پایان سال ۲۰۲۱ بود. در ماه های اخیر او دانشگاه «اکوتک» در سامبوروندون اکوادور و دانشگاه مدیترانه ای «رجیو کالابریا» ایتالیا را نیز افزوده است.

آن ها از من کینه دارند چون من دانشمند پرکاری هستم و خیلی از مردم من را می ستایند. رافائل لوکه؛ شیمیدان

به گفته این شیمیدان اسپانیایی، مشکلات وی در دانشگاه کوردوبا از زمانی آغاز شد که در سال ۲۰۱۹ همکاری با دانشگاه ملک سعود را شروع کرد و همین طور پس از امضای «اشتباهی» یک مطالعه، گویی که استاد یک دانشگاه روسی بوده است. رئیس دانشگاه کوردوبا در آن زمان تحقیقاتی را دراین زمینه شروع کرد که در نهایت با تعلیق ۱۳ ساله لوکه، بدون پرداخت حقوق، به انتها رسید. تحریمی که در پاییز ۲۰۲۲ توسط مدیریت جدید دانشگاه تصویب گردید.

خبرگزاری EL PAÍS که این گزارش را منتشر نموده است، در مورد این مساله از «گومز ویلاماندوس»؛ مشاور دولت آندلسی در زمینه دانشگاه ها، سؤال پرسیده و پاسخی دریافت نکرده است. سخنگوی دانشگاه کوردوبا در مورد این موضوع، تاکید کرده است که تحریم این پژوهشگر برای «نقض جنبه های ناسازگاری برمبنای قوانین کارکنان عمومی» بوده است و این مؤسسه هیچ شکایتی در مورد کیفیت مطالعات این پژوهشگر دریافت نکرده است.

لوکه تایید می کند که از رویه های تعیین شده برای همکاری با سایر مؤسسات عبور کرده است، اما این تحریم را به حسادت و عدم درک نسبت می دهد. او می گوید: «آن ها از من کینه دارند، چون من دانشمند پرکاری هستم و خیلی از مردم من را می ستایند، چون ارزش من را می دانند. آنها افراد حسود و متوسطی هستند». او همین طور می گوید: «من هیچ گاه از طرف دانشگاه کوردوبا احساس حمایت نکرده ام، با توجه به این واقعیت که من آنها را در رتبه بندی شانگهای قرار دادم. حضور در این رتبه بندی کاملاً به خاطر من است».

1402/01/20