وبلاگ آفتاب

استفاده از تار عنکبوت و ابریشم برای ترمیم اعصاب محیطی

استفاده از تار عنکبوت و ابریشم برای ترمیم اعصاب محیطی

به گزارش وبلاگ آفتاب، محققان تار عنکبوت و ابریشم کرم ابریشم را برای ایجاد مواد جدیدی برای ترمیم اعصاب با یکدیگر ترکیب کردند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، روش های کنونی برای ترمیم اعصاب صدمه دیده به فواصل کوتاه محدود می شوند اما حالا برای نخستین بار، محققان دو نوع ابریشم را برای ایجاد یک روش زیست سازگار امیدوارکننده برای بازسازی اعصاب صدمه دیده در فواصل طولانی تر ترکیب کردند.
اعصاب محیطی پیام هایی را از مغز و نخاع به سایر بخش های بدن می فرستند تا برای مثال هنگام راه رفتن ماهیچه ها حرکت کنند یا مغز به شما اعلام کند که پاهایتان سرد است. اعصاب محیطی به سادگی صدمه می بینند و توانایی مغز برای برقراری ارتباط با عضلات و اندام ها مختل می شود.
درمان استاندارد برای ترمیم اعصاب محیطی صدمه دیده، اتوگرافت(autograft) است که در آن جراحان بخش صدمه دیده را جدا می کنند و آنرا با یک عصب از سایر نقاط بدن جایگزین می کنند. عصب پیوندی از یک عصب حسی گرفته می شود که حس را به ناحیه ای از پوست که در آن داشتن احساس حیاتی نیست، منتقل می کند. اما میزان موفقیت پیوندهای عصبی می تواند موفقیت آمیز باشد یا شکست بخورد.
هدایتگرهای عصبی(nerve guides) که ساختارهای لوله ای هستند که به دو انتهای عصب بریده شده بخیه می شوند تا شکاف را پر کنند، حدود ۳۰ سال است که وجود دارند. با این وجود، آنها فقط می توانند برای پر کردن شکاف های کوچک استفاده شوند. هم اکنون، هدایتگرهای عصبی که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا هستند در فواصل کوتاه تا سه سانتی متر محدود شده است. فواصل طولانی تر نیازمند یک چارچوب داخلی هستند که پشتیبانی ساختاری و سلولی لازم را فراهم می آورد.
محققان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه پزشکی وین که با ترکیب دو نوع ابریشم طبیعی گرفته شده از کرم های ابریشم(Bombyx mori) و عنکبوت های گوی باف طلایی (Trichonephila edulis) یک هدایتگر عصبی برای بازسازی اعصاب در فواصل طولانی تر جدید بوجود آورده اند.
مطالعات قبلی مزایای استفاده از ابریشم بعنوان یک ماده زیستی را نشان داده است. ابریشم از پروتئین های فیبروئین(fibroin) و سریسین(sericin) تشکیل شده است. هر دوی این ابریشم ها سازگار با محیط زیست، الاستیک و محکم هستند. مشخص شده است که فیبروئین ابریشم با افزایش تکثیر و رشد سلولی سبب التیام زخم می شود. ابریشم عنکبوت هم دارای خواص مکانیکی قابل توجهی همچون استقامت کششی و انعطاف پذیری بالا است.
برای نخستین بار، محققان مشخصه های فیبروئین بازسازی شده ی ابریشم را با لوله ها و رشته های ابریشم طبیعی عنکبوت ترکیب کردند تا یک ساختار ابریشم در ابریشم ایجاد کنند.
دیواره این ساختار از فیبروین ابریشم کرم ابریشم ساخته شده و پر از الیاف ابریشم عنکبوت است که بعنوان یک ساختار هدایت کننده داخلی عمل می کند.
هدایتگر عصبی بر روی موش هایی که عصب سیاتیک راست آنها قطع شده و شکافی ۱۰ میلی متری در آن بوجود آمده بود، آزمایش شدند. محققان دریافتند که اعصاب صدمه دیده با هدایتگر عصبی ابریشمی سازگار شده اند و این اعصاب در امتداد رشته های ابریشمی رشد کرده و با موفقیت دو انتهای بریده شده به هم وصل شده اند.
لورنز سملر(Lorenz Semmler)، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: در مطالعه ما، مشخص شد که اعصاب محیطی زمانی که چنین رشته هایی از ابریشم ساخته می شوند به خوبی عمل می کنند و به نظر می آید ابریشم عنکبوت برای هدایتگرها مناسب تر است.
محققان همینطور درک بیشتری از ساختار مولکولی ابریشم به دست آوردند و دریافتند که تخلخل آنها امکان تبادل مواد مغذی و مواد زائد را فراهم می آورد که برای فرایند بهبودی حیاتی می باشد. علاوه بر این، سلول هایی که مسئول بازسازی عصبی هستند به هر دو نوع ابریشم می چسبند.
سملر اظهار داشت: بعنوان بخشی از این مطالعه، ما نه تنها در ترمیم عصب موفق بودیم، بلکه توانستیم اجزای فرایند درمان را با جزئیات تحلیل و بررسی نماییم.
استفاده از مواد طبیعی برای ایجاد هدایتگرهای عصبی مزایای آشکاری نسبت به مواد مصنوعی دارد. ابریشم عنکبوت زیست تخریب پذیر است و در مدلهای حیوانی پاسخ ایمنی بسیار کمی بوجود می آورد. ماهیت متخلخل ابریشم می تواند امکان ترکیب مولکول های فعال زیستی را برای ترویج بازسازی اعصاب در فواصل طولانی تر فراهم آورد.
محققان امیدوارند که کشف آنها راه را برای توسعه هدایتگر عصبی «خارجی» برای درمان صدمه های عصبی محیطی در انسان هموار کند.
این مطالعه در مجله «Advanced Healthcare Materials» انتشار یافته است.




منبع:

1402/01/15
15:40:56
itemprop="bestRating">5
340
تگهای خبر: دانشگاه , درمان , سازمان , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد