وبلاگ آفتاب
آخرین یافته های پایش فرونشست در سازمان نقشه برداری؛

شناسایی ۲۵۲ منطقه درگیر فرونشست در کشور

شناسایی ۲۵۲ منطقه درگیر فرونشست در کشور

به گزارش وبلاگ آفتاب، محققان سازمان نقشه برداری کشور با اجرای طرح پایش نرخ فرونشست در کشور، ۲۵۲ نقطه در کشور را شناسایی نمودند که درگیر پدیده فرونشست هستند و اعلام نمودند ۵ استان دارای بالاترین نرخ فرونشست بوده و توقف فرونشست در استان اصفهان هم معلوم نیست که این مورد به علت مدیریت صحیح آب های زیرزمینی بوده یا زمان مرگ آبخوان در این منطقه فرارسیده است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، با گسترده شدن خشکسالی ها و عدم مدیریت آب، مرگ تدریجی زمین به برنامه روتین ایران زمین تبدیل گشته است؛ پدیده ای که از سالهای قبل یعنی از سال ۸۴ متخصصان این حوزه هشدارهای لازم را داده بودند و در آن زمان اعلام نموده بودند میزان فرونشست در دشت تهران ۱۷ سانتی متر، در دشت ورامین ۱۲ سانتی متر و در دشت مشهد ۲۴ سانتی متر است.
این پدیده امروز ابعاد دیگری به خود گرفته و آمارهای نگران کننده ای از فرونشست های زمین عرضه می شود، چون این پدیده که دیگر جزو مخاطرات طبیعی نیست، بلکه منشا "انسان زاد" دارد، ارتباط مستقیمی با برداشت بی رویه آب های زیر زمینی دارد. زمانی که میزان برداشت از میزان تغذیه سفره های زیر زمینی بیشتر باشد، زمین به سمت پایین حرکت می کند و در نهایت ذرات خاک به هم فشرده می شوند و در چنین شرایطی پدیده فرونشست معنای دیگری می یابد؛ یعنی "مرگ آبخوان ها".
دامنه این پدیده انسان ساز تا حدی پیش رفته که محققان این حوزه آنرا با واژه هایی چون "سرطان"، "مخاطره غیر قابل بازگشت" و "مرگ زمین" توصیف می کنند.
به منظور ایجاد نمای کلی از میزان نرخ فرونشست کشور سازمان نقشه برداری ایران پروژه ای را در این حوزه از سال ۹۵ شروع کرده است.
دکتر مرتضی صدیقی، معاون فنی سازمان نقشه برداری کشور در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به روش های پایش نرخ فرونشست در کشور با تکیه بر این که برای این منظور روش های متنوعی استفاده شده است، خاطرنشان کرد: استفاده از داده ها و تصاویر ماهواره ای یکی از این روش ها است. دریافت تصاویر ماهواره ای جهت بررسی نرخ فرونشست کل کشور اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: بر مبنای بررسی های انجام شده بر روی این تصاویر فرونشست بالغ بر ۲۵۲ منطقه را در کشور شناسایی کرده ایم.
صدیقی خاطرنشان کرد: ولی این داده ها تنها داده هایی نیست که برای مطالعه فرونشست استفاده شده است و بخش دیگری از اطلاعات ما از شبکه های مبنایی، ترازیابی، ایستگاه های دائمی GPS بوده که به صورت دوره ای در بررسی های تعیین نرخ فرونشست از آنها استفاده شده است.
معاون فنی سازمان نقشه برداری کشور با تکیه بر این که بر مبنای داده های به دست آمده نرخ فرونشست در همه مناطق کشور یکسان نیست، خاطرنشان کرد: کل کشور در شرایط نامناسب فرونشست قرار دارد، کل کشور از این پدیده مصون نیست و معدود استانهای باران خیز مانند استانهای شمالی که سطح آب های زیر زمینی آنها بالا است، مانند گیلان کمتر با فرونشست درگیر هستند.
وی افزود: استان گیلان هم با فرونشست مواجه می باشد، ولی به میزان کمتر و استانهای مرکزی هم نرخ فرونشست بیشتر است.
گزارش ها نشان داده است ۲۵۲ پهنه وسیع فرونشست در کشور وجود دارد. علت ۹۸ درصد فرونشست ها استخراج بی رویه آب های زیرزمینی و مدیریت نکردن آب است. مهمتر این که نفوذ پهنه فرونشست ها به شهرها سازه های شهری را در معرض خطر قرار می دهد.
استان های درگیر بحران فرونشست
معصومه آمیغ پی، رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری هم در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: این سازمان با عنایت به مأموریت ذاتی ای که دارد، مبادرت به تهیه نقشه جامع فرونشست زمین کرده است که برای این امر مطالعات ما در بازه سالهای ۹۵ تا سال ۹۷ بوده است، اظهار نمود: پس از این محاسبات و تهیه نقشه های جامع، دستور کار بعدی سازمان، مطالعات فرونشست زمین در شهرهای مهم بوده است.
وی تصریح کرد: مطالعات انجام شده در این بازه زمانی نشان داد که ۲۵۲ پهنه در کشور با پدیده فرونشست زمین مواجهند، بگونه ای که به غیر از استان گیلان که بارش های مناسبی دارد، سایر استانهای کشور با نرخ های متفاوت، با فرونشست زمین مواجهند.
به قول وی، استانهای "خراسان رضوی"، "گلستان"، "فارس"، "اصفهان" و "کرمان" دارای بیشترین پهنه درگیری و نرخ بالا در فرونشست ها هستند و از میان این استان ها بالاترین نرخ فرونشست در ارتباط با استان کرمان است، چون که این استان از نظر کاهش سطح آب زیرزمینی ناشی از استخراج بی رویه آن، از وضعیت نامطلوب و بحرانی برخوردار است.
به نقل از ایشان، در بعضی پهنه های فرونشست مانند اصفهان شاهد کاهش فرونشست ها بوده ایم، اما معلوم نیست که این مورد به علت مدیریت صحیح آب های زیرزمینی بوده یا زمان مرگ آبخوان در این منطقه فرارسیده است.
آمیغ پی، عامل اصلی فرونشست زمین را برداشت بی رویه آب های زیرزمینی عنوان نمود و خاطرنشان کرد: در خصوص استان اصفهان باید گفته شود که از آنجائیکه زمینهای کشاورزی این استان در نزدیکی شهرها واقع شده است، محدوده فرونشست هم به میزان وسیعی وارد شهر شده و به سازه های شهری صدمه رسانده است، این همان پدیده ای است که در جنوب تهران و مشهد درحال وقوع است و پهنه فرونشست به حریم این شهرها رسیده است.
استان تهران و بحران فرونشست
رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری ضمن اشاره به وضعیت فرونشست در استان تهران، توضیح داد: در تهران شاهد گسترش فرونشست دشت شهریار به مناطق شهری ۹، ۱۰، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۱ هستیم، ولی یکی از مناطق صدمه زای فرونشست ها، مرزهای فرونشست است؛ چون که معمولا در این مرزها مناطق شهری قرار دارند و حتی اثرات آن به داخل کلانشهرها وارد شده است.
آمیغ پی تصریح کرد: ازاین رو سازه هایی مانند جاده ها، راه آهن و ساختمان ها، در معرض صدمه ناشی از گسترش فرونشست قرار دارند، به صورتی که در مرز فرونشست ها که زمینهای کشاورزی در حاشیه شهرها قرار گرفته اند، شاهد ترک خوردن ساختمان ها و شکاف های سطح زمین هستیم؛ همچون در مناطق درگیر تهران سازه های فرودگاهی، مترو و مناطق مسکونی در معرض خطر قرار دارند.



1401/10/27
10:32:29
itemprop="bestRating">5
340
تگهای خبر: اطلاعات , پروژه , سازمان , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد