وبلاگ آفتاب
در راستای تقسیم كار ملی حوزه زیست فناوری صورت می گیرد؛

حمایت ستاد توسعه زیست فناوری از برنامه های راهبردی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران

حمایت ستاد توسعه زیست فناوری از برنامه های راهبردی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران

وبلاگ آفتاب: ستاد توسعه زیست فناوری و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) در حوزه پشتیبانی از کارهای زیست فناوری این مرکز برمبنای تقسیم کار ملی حوزه زیست فناوری، توافق نامه همکاری امضا کردند.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر رضا آذربایجانی، معاون علمی و فنی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران درباب این توافق نامه همکاری به روابط عمومی مرکزگفت: بر طبق مذاکرات انجام گرفته با ستاد توسعه زیست فناوری درباب واگذاری قسمتی از ماموریتهای این حوزه به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، باتوجه به زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مرکز و توان و تجارب موجود برای توسعه علم و فناوری، پشتیبانی از سه محور فعالیت حوزه زیستی در دستور کار این توافق نامه قرار گرفت.

دکتر آذربایجانی اضافه کرد: این حمایت برمبنای تعاملات گسترده و طولانی مدت ستاد توسعه زیست فناوری با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی زیست فناوری برای پیشبرد و توسعه بیوتکنولوژی کشور در قالب چشم انداز سند توسعه زیست فناوری انجام می شود.

معاون علمی و فنی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، سه محور اصلی در این توافق نامه را "تولید و تامین کلون ها و رده های سلولی انسانی و جانوری راهبردی"، "تولید و تامین میکروارگانیسم های فراسودمند مورد استفاده در صنایع و با قابلیت های زیست فناورانه" و "تولید و تامین سویه های صنعتی راهبردی با بهره گیری از تکنولوژی های جدید ژنتیکی" عنوان نمود و اظهار داشت: در قالب این توافق نامه از طرح ها، مقاله ها، رساله ها و فرصت های مطالعاتی و... در امتداد محورهای ذکر شده حمایت می شود.

وی همین طور اظهار داشت: این مرکز با چشم انداز کسب جایگاه قطب و مرجعیت علمی در کشور در زمینه بانکداری زیستی راهبردهای کلانی را در سه سال قبل در افق برنامه های عملیاتی خود قرار داده است که ماموریت های ملی مذکور در نقشه تقسیم کار ملی حوزه زیست فناوری کشور ضمن ارتقا و تحکیم جایگاه اجرائی مرکز، دستیابی به بخش مهمی از این اهداف را تسریع و تسهیل می نماید.

معاون علمی و فنی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، قسمتی از با اهمیت ترین اهداف راهبردی مرکز را در افزایش تعداد نمونه های تقاضامحور و با در نظر گرفتن اولویت های حفظ تنوع زیستی و کاربردی بودن نمونه های زیستی عنوان نمود و اضافه کرد: افزایش ارائه نمونه و تامین نیاز جامعه مخاطب و ارتقای فاکتورهای کیفی از با اهمیت ترین اولویت های این مرکز است. احیا منابع زیستی منقرض شده و حفظ گونه های راهبردی و در خطر انقراض، از برنامه های بسیار مهم مرکز جهت نقش آفرینی موثر در صیانت از منابع ژنتیکی مهم کشور با رویکرد کاهش تبعات منفی تغییرات اقلیمی است. همین طور گسترش زیرساخت های فیزیکی و سخت افزاری جهت نگهداری ایمن نمونه های زیستی، کسب ماموریت های ملی کلان در زمینه های امنیت غذایی، سلامت و ژنتیکی کشور، توسعه تعاملات و ارتباطات با دستگاه های دولتی و حاکمیتی و ایجاد ظرفیت همکاری مشترک از دیگر اهدافی است که دنبال می شود. به لطف الهی و تلاش بی وقفه جهادگران مرکز، دستاوردهای شایان توجهی در تحقق هر یک از اهداف مذکور حاصل گردیده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر آذربایجانی با ذکر این نکته که این مرکز بعنوان یک زیرساخت پشتیبان زیست فناوری، نقش شایان توجهی در صرفه جویی ارزی کشور و کاهش زمان انجام پروژه های مختلف ایفا کرده است، از رشد چشم گیر و کسب حد نصاب جدیدی در سال قبل در ارائه نمونه های زیستی آگاهی داد و اصل رضایتمندی ذینفعان از کیفیت نمونه های استاندارد و شناسنامه دار را مزیت اصلی این مرکز عنوان نمود.







منبع:

1401/03/17
22:17:24
itemprop="bestRating">5
489
تگهای خبر: پروژه , تحقیقات , تكنولوژی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد