وبلاگ آفتاب

دستگاه پوشیدنی محقق ایرانی برای نظارت بر قند، لاکتات و الکل خون

دستگاه پوشیدنی محقق ایرانی برای نظارت بر قند، لاکتات و الکل خون

یک گجت پوشیدنی جدید که روی بازو قرار می گیرد، می تواند قند خون، ضعف عضلات در باشگاه و سطح الکل خون را اندازه گیری نماید.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، این نمونه اولیه که در کالیفرنیا ساخته شده است، می تواند به صورت مداوم سه مولفه در ارتباط با سلامت فرد یعنی سطح گلوکز خون، الکل و لاکتات را به صورت جداگانه یا همزمان در لحظه اندازه گیری نماید.
این دستگاه پوشیدنی بدون هیچ دردی از راه برچسبی با سوزن های میکروسکوپی روی پوست قرار می گیرد.
این سوزن ها با بررسی مایعات زیر پوست اطلاعات مورد نظر را به دست آورده و سپس داده ها را به صورت بی سیم به یک اپلیکیشن در تلفن همراه ارسال می کنند.
محققان امیدوارند بتوانند این دستگاه را که می تواند چاره ای واحد برای بیماران مبتلا به دیابت باشد، تجاری سازی کنند.
مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو(UCSD) دستگاه خویش را در مقاله ای که اخیرا در مجله ی "Nature Biomedical Engineering" انتشار یافته، توصیف کرده اند.
جوزف وانگ(Joseph Wang)، نویسنده این مطالعه و استاد مهندسی نانو در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو می گوید: این برچسب بگونه ای است که انگار یک آزمایشگاه کامل روی پوست قرار دارد.
این دستگاه قادر به اندازه گیری سطوح چندین نشانگر زیستی به صورت مداوم و همزمان بوده و به کاربران این امکان را می دهد تا بر سلامت و تندرستی خود در حین انجام فعالیتهای روزانه نظارت کنند.


اغلب دستگاههای نظارتی تجاری، مانند دستگاههای اندازه گیری مداوم قند خون برای بیماران دیابتی، تنها یک نشانگر را اندازه گیری می کنند. مشکل اینجاست که دستگاه ها اطلاعاتی را که می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک نماید تا بیماری خویش را به صورت مؤثرتری مدیریت کنند، عرضه نمی دهد.
برای مثال اندازه گیری سطح لاکتات که یک نشانگر زیستی برای ضعف عضلانی هنگام ورزش است می تواند در این مورد مفید واقع شود چونکه فعالیت بدنی بر توانایی بدن در تنظیم گلوکز تاثیر می گذارد.
فرشاد تهرانی، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: با این ابزار پوشیدنی، مردم می توانند تاثیر متقابل افزایش یا کاهش سطح گلوکز خون را نسبت به رژیم غذایی، ورزش و نوشیدن مشروبات الکلی مشاهده کنند. این مورد می تواند کیفیت زندگی آنها را هم افزایش دهد.
برچسب این دستگاه از ۲۵ سوزن میکروسکوپی یا میکروسوزن که هر یک حدود یک پنجم موی انسان قطر دارند تشکیل شده است.
به قول محققان، چسباندن آنها روی بازوی فرد سبب ایجاد درد نمی گردد، چونکه میکروسوزن ها به سختی به سطح پوست نفوذ می کنند.
آنزیم های مختلفی در نوک میکروسوزن ها وجود دارد که با لاکتات، گلوکز و الکل موجود در مایع بینابینی(interstitial fluid) یعنی مایعی که سلول های زیر پوست را احاطه می کند واکنش نشان می دهند.


این واکنش ها جریان های الکتریکی کوچکی تولید می کنند که توسط سنسورهای الکترونیکی تحلیل شده و به صورت بی سیم به اپلیکیشنی در تلفن همراه منتقل می شود.
در آزمایش ها، این دستگاه پوشیدنی بر روی پنج داوطلب آزمایش شد. آنها این دستگاه را روی بازوی خود قرار دادند و به ورزش، صرف غذا و نوشیدن الکل پرداختند.
اندازه گیری های انجام شده از سطوح گلوکز، الکل و لاکتات توسط این دستگاه، دقیقاً با اندازه گیری های انجام شده بوسیله ی یک دستگاه اندازه گیری قند خون تجاری وهمچنین آزمایش لاکتات خون در آزمایشگاه، مطابقت داشت. به قول این تیم، هر برچسب میکروسوزن یکبار مصرف است.
این دستگاه به یک روکش الکترونیکی چندبار مصرف متصل می شود که در آن باتری، سنسورهای الکترونیکی، فرستنده بی سیم و سایر اجزای الکترونیکی جای گرفته است. ازاین رو آنرا میتوان با استفاده از هر گونه صفحه ی بی سیم شارژ که برای تلفن همراه یا ساعت هوشمند استفاده می شود، شارژ کرد.
محققان یک شرکت استارتاپی به نام "AquilX" را برای توسعه بیشتر این فناوری و تجاری سازی آن تأسیس کرده اند.
مراحل بعدی کار شامل آزمایش و بهبود مدت زمان ماندگاری برچسب میکروسوزنی روی بازو خواهد بود.
این شرکت همینطور از امکان افزودن سنسورهای بیشتر به دستگاه برای نظارت بر سطح دارو در بدن بیماران و سایر سیگنال های در ارتباط با سلامت سخن گفته است.




منبع:

1401/02/20
23:34:03
itemprop="bestRating">5
654
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , اطلاعات , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد