وبلاگ آفتاب
برنده نوبل شیمی ۲۰۲۱:

آزادی با خود خلاقیت به همراه می آورد

آزادی با خود خلاقیت به همراه می آورد

وبلاگ آفتاب آزادی با خود خلاقیت به همراه می آورد


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از نوبل پرایز، "بنجامین لیست" به همراه همسرش دکتر "سابین لیست" در کافه نشسته بودند که تماسی از استکهلم دریافت نمودند. وی در این مصاحبه که بیرون از کافه ضبط شده است از زیبایی های ساخت مولکول و اهمیت آزادی در تحقیقات و لذت کار کردن با گروهش می گوید.
اسمیت: سلام می توانم با بنجامین فهرست صحبت کنم؟
لیست: بله خودم هستم.
اسمیت: من آدام اسمیت هستم و از وب سایت نوبل پرایز تماس می گیرم. بردن جایزه نوبل را بسیار به شما تبریک می گویم.
لیست: خیلی ممنونم. من بسیار خوشحال و مفتخرم.
اسمیت: چگونه این خبر را دریافت کردید؟
لیست: من با همسرم در یک کافه نشسته بودیم و می خواستیم صبحانه بخوریم که با من تماس گرفتند. ما اسم سوئد را روی صفحه دیدیم و با ناباوری به یکدیگر نگاه کردیم. مانند یک رویا بود.
اسمیت: البته، توانستید آرامش خودتان را برای پاسخ دادن به این تماس حفظ کنید؟
لیست: من نفس های عمیق کشیدم و در نهایت کمی آرام شدم.
اسمیت: چه احساس دل انگیزی است که هنگام دریافت این تماس در کنار خانواده باشید.
لیست: بله دقیقا، بسیار زیبا است. همسرم از دکتری تابحال در کنار من بوده است و زمانی که این کشف را انجام دادم هم کنار من بود. وی در تمام این سال ها از من حمایت کرد و بسیار فوق العاده بود که هنگام دریافت این تماس در کنار من باشد.
اسمیت: بله بسیار زیبا است که این لحظه را با هم به اشتراک گذاشتید. حیف که تماسهای مختلف و آزاردهنده اجازه نداد در کنار هم و در آرامش این لحظه را جشن بگیرید.
فهرست با خنده: بله در آن صورت عالی می شد. اما من خوشحالم، این چیزی است که همراه با برنده شدن رخ می دهد و من از انجام وظیفه خود خوشحالم. من این را یک وظیفه می دانم.
اسمیت: شما یک دانشمند شیمی آلی هستید و لذت ساخت مولکول ها را تجربه می کنید، آیا می توانید در مورد لذت ساخت چیزهای جدید برای ما بگویید؟
لیست: بله، توضیح این مورد برای کسانی که شیمی دان نیستند و بخصوص سنتز آلی نمی دانند کار دشواری است. شاید عجیب به نظر برسد اما ما فکر می نماییم مولکول های ما زیبایی خاصی دارند و ساختن آنها مانند خلق یک عنصر زیبا است. بخصوص اگر آنها محصولات طبیعی باشند. معمولاً محصولات طبیعی زیبایی منحصر به فردی دارند با این وجود تولید یک مولکول دارویی که سبب نجات جان افراد می شود هم زیباست. مردم به صورت معمول ما را بعنوان شیمی دان مسئول زباله های پلاستیکی و گلیفوسات می دانند، من مشکلی با آنها ندارم، اما مردم درک نمی کنند که آنها می توانند چه فوایدی به منظور زندگی ما داشته باشند.
این تنها مولکول ها نیستند که زیبا هستند بلکه روند ساخت آنها هم زیباست. روند ساخت آنها تفاوت های زیادی دارد. بعضی از فرآیندها نیازمند واکنش گرهای سمی هستند و مواد زائد تولید کرده و انرژی زیادی مصرف می کنند. اما اگر این کار را با ظرافت انجام دهید مانند روشی که همکار من، "بری تروست"(Barry Trost) از دانشگاه "استنفورد" اختراع کرد که "اقتصاد اتمی"(atom economy) نام گرفت می توانید از سایر مولکول ها مولکول جدید بسازید و همه ی اتم های آنها را در محصول نهایی حفظ کنید. این یک واکنش شیمیایی زیبا و عالی برای من است. صادقانه بگویم، لذت بخش است و من سایر شیمی دانان را به انجام این کار تشویق می کنم.
اسمیت: ممنون که از زیبایی علم برای ما صحبت کردید. من فکر می کنم این مورد خاصی است که مردم باید آنرا درک کنند.
اسمیت: ما وقت زیادی نداریم اما سوال آخر، چه چیزی محیط کاری شما را منحصربه فرد کرده و به شما امکان خلاق بودن را می دهد؟
لیست: حالا زمان خوبی است که از موسسه ای که در آن کار کردم یعنی "مکس پلانک" تشکر کنم، چونکه همانند انجمن موسسه مکس پلانک من هم معتقدم آن چه که سبب ایجاد خلاقیت می شود، آزادی است و به شکلی اعتماد سازمان هایی که از شما حمایت مالی می کنند. آنها فکر می کنند که خب این دانشمند ایده های جذابی دارد بیایید برای او فضا و منابع برای رسیدن به رویاهایش را فراهم نماییم. این فلسفه من هم هست و من تلاش می کنم در دپارتمان کوچک خودم چنین آزادی را فراهم کنم. امیدوارم دانشجویانم با من مخالف نباشند اما من قرار نیست به آنها بگویم "کار کن، بیشتر کار کن، شب و روز کار کن". این فلسفه من نیست. من آنها را به فکر کردن و لذت بردن از زندگی تشویق می کنم برای مثال ما برای هر رویداد کوچکی جشن می گیریم. حتی اگر رویداد خاصی برای جشن گرفتن وجود نداشته باشد، ما جشن می گیریم. هر گاه که کسی کشف کوچکی انجام می دهد ما در اتاق سمینار مهمانی کوچکی برگزار می نماییم و من فکر می کنم کسانی که طی این سال ها به گروه ما اضافه شده اند با این روش موافق هستند. هفته گذشته ما یک شام بین المللی داشتیم و هر یک از اعضای گروه غذایی متعلق به کشور خودش را آورد و هر کسی سخنرانی کوتاهی در مورد کشور خود ارائه نمود. من از کنار این افراد خلاق، شاد و فوق العاده بودن لذت بردم. این فلسفه من در مورد آزادی در علم و نحوه به وجود آمدن خلاقیت است.
اسمیت: ممنونم، در این تماس کوتاه ما از خانواده، زیبایی، رویا، دوستی و جامعه صحبت کردیم. چه تبلیغ خوبی برای علم!
فهرست با خنده: درست است. من از خانواده ای متشکل از هنرمندان و دانشمندان هستم و ما همیشه هر دو گروه را در خانواده داریم.
اسمیت: بسیار عالی، امیدوارم بتوانیم باز هم با یکدیگر صحبت نماییم. باز هم به شما تبریک می گویم.
لیست: ممنون آدام از صحبت با شما لذت بردم.



بنجامین فهرست و همسرش




منبع:

1400/07/15
20:22:12
itemprop="bestRating">5
1166
تگهای خبر: اقتصاد , تحقیقات , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد