دریافت سیگنال های اسرارآمیز از مرکز کهکشان راه شیری

وبلاگ آفتاب: دانشمندان بتازگی سیگنال های اسرار آمیزی را که از مرکز کهکشان راه شیری نشات می گیرد، ثبت کرده اند که می تواند یک کلاس جدید از اشیاء باشد.

به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ستاره شناسان دانشگاه سیدنی منبعی مرموز از سیگنال های رادیویی را کشف کرده اند. گزارشی در Science Alert نشان میدهد که تجزیه و تحلیل ها روی آن تا حالا نتوانسته است منبع این سیگنال را که "ASKAP J173608.2-321635" نامیده شده است، کشف کند.
در مقاله ای که در نسخه پیش چاپ پایگاه arXiv موجود است، پژوهشگران، این شیء اسرارآمیز را بعنوان یک منبع رادیویی بسیار قطبی شده و متغیر که در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری واقع شده است و هیچ نوع طول موج مشخصی ندارد، توصیف می کنند.
آنها می گویند: "ASKAP J173608.2-321635" ممکنست قسمتی از کلاس جدیدی از اشیاء باشد که بوسیله بررسی های تصویربرداری رادیویی کشف شده است.
پژوهشگران هنگام تجزیه و تحلیل داده های "آرایه کیلومتر مربع پسفایندر استرالیا"(ASKAP) که بطور خاص برای دریافت سیگنال های رادیویی از اعماق جهان طراحی شده است، منبع اسرارآمیزی از سیگنال های رادیویی را کشف کردند.
انفجارهای کوتاه امواج رادیویی که بعنوان "گذرای رادیویی" شناخته می شوند، اغلب وقایع نجومی غیرعادی را نشان می دهند. در حقیقت، هفته گذشته یک مطالعه نشان داد که منبع اسرارآمیز امواج رادیویی کشف شده در سال 2017 از یک ابرنواختر نارس که هیچ گاه تا حالا دیده نشده بود و ازطریق یک سیاهچاله مجاور به وجود آمده بود، ناشی شده است.
بااینکه تجزیه و تحلیل بیشتر ممکنست نشان دهد که "ASKAP J173608.2-32163" در حقیقت یک شیء شناخته شده است، اما با این وجود نیز این داده های جدید ارائه شده توسط امواج رادیویی قوی می تواند اطلاعات زیادی را در مورد آن شیء نشان دهد.
پژوهشگران می گویند این شیء بسیار متغیر است، برای اینکه امواج رادیویی را تا چند هفته ساطع می کند و سپس ناگهان تا سه ماه ناپدید می شود.
"ASKAP J173608.2-32163" نخستین بار در آوریل 2019 هنگامی که "ASKAP" آنرا هنگام جستجوی گذرای رادیویی انتخاب نمود، مشاهده شد. بین آوریل 2019 و اوت 2020، این شیء 13 بار دیده شد. همین طور بعداً توسط تلسکوپ رادیویی MeerKAT در آفریقای جنوبی در فوریه 2021 و توسط "آرایه فشرده تلسکوپ استرالیا"(ATCA) در آوریل 2021 شناسایی شد.
این منبع به طرز شگفت انگیزی گریزان است، برای اینکه در هیچ رصد اشعه ایکس و نزدیک به مادون قرمز یا در بایگانی داده های رادیویی قدیمی که توسط پژوهشگران دانشگاه سیدنی بررسی شده، دیده نشده است. این بدان معناست که نمی تواند یک ابرنواختر، یک تپ اختر یا یک ستاره درخشان باشد.
این شیء دارای تعدادی از خاصیت های مشترک با سیگنال های اسرار آمیزی است که در نزدیکی مرکز کهکشان موسوم به "گذرای رادیویی مرکز کهکشان"(GCRT)، مشاهده شده است. سه مورد از این موارد در اوایل دهه 2000 مشاهده شده و جامعه نجومی هنوز توضیحی برای این اجرام پیدا نکرده است.
پژوهشگران می گویند که مشاهدات آینده به درک بیشتری از میزان معمول بودن GCRT و اجرامی مانند ASKAP J173608.2-32163 کمک می نماید. بگفته پژوهشگران، افزایش سرعت بررسی و مقایسه نتایج این جستجوها با سایر مناطق به آنها کمک می نماید تا بفهمند که ASKAP J173608.2-321635 واقعاً چقدر منحصر به فرد است.

1400/06/17