وبلاگ آفتاب
به همت دانشمند ایرانی بررسی شد

تاثیر توربین های بادی زیاد بر كاهش قدرت باد!

تاثیر توربین های بادی زیاد بر كاهش قدرت باد!

یک مطالعه جدید به سرپرستی ˮنوید اخترˮ دانشمند ایرانی مقیم آلمان نشان میدهد که استقرار توربین های بادی بسیار زیاد می تواند قدرت باد را کم کند و میزان تولید مزارع بادی می تواند بین 20 تا 25 درصد کم شود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، نیروی باد بطور فزاینده ای درحال تبدیل شدن به یک منبع قابل احترام برای تولید انرژی تجدیدپذیر با مزارع بادی در سراسر جهان است. اما حالا بنا بر یک مطالعه جدید اگر بخواهیم از مزارع بادی بیشترین بهره را ببریم، احیانا نباید توربین های بادی زیادی به کار ببریم.
گروهی به سرپرستی دکتر "نوید اختر" از مرکز "هلمهولتز هرئون"(Helmholtz Hereon) دریافتند که سرعت وزش باد در پایین دست مزارع بادی باتوجه به نزدیکی توربین های بادی به یکدیگر به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
این مطالعه نشان میدهد که این اثر ترمز مانند منجر به ایجاد الگوهای کم باد در مقیاس بزرگ می شود که در میانگین سرعت باد قابل مشاهده می باشد. پژوهشگران متذکر می شوند که میزان تولید نیروگاه های بادی همسایه می تواند در اثر این مساله بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کم شود.


"نوید اختر" و همکارانش با بهره گیری از مدل کامپیوتری "COSMO-CLM" که خدمات هواشناسی نیز از آن استفاده می نمایند، سرعت باد در دریای شمال را در دوره ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ محاسبه کردند که طیف وسیعی از شرایط مختلف آب و هوایی را پوشش می دهد.
پژوهشگران گفتند: نتایج به وضوح نشان میدهد که ما با الگوی مقیاس کاهش سرعت باد روبرو خواهیم شد.
"اختر" توضیح داد: مدلهای متداول جریان برای تجزیه و تحلیل مزارع بادی دارای تفکیک مکانی بسیار بالایی هستند، اما فقط در یک دوره کوتاه مدت به یک میدان بادی نگاه می کنند. علاوه بر این، اینها نمی توانند برای تعیین چگونگی تغییر جریان هوا در یک نیروگاه بادی در یک منطقه بزرگ استفاده شوند.
آنچه "اختر" و همکارانش نتیجه گرفتند، وجود نگرانی در صورت نزدیک ساختن توربین های بادی به یکدیگر بود.
مهندسان مزارع بادی باید بهینه سازی کارایی و کاهش هزینه های بهره برداری و تأثیر این مزارع بر محیط زیست را در نظر داشته باشند و به این که توربین ها در چه مسافتی از یکدیگر مستقر می شوند توجه ویژه داشته باشند و برای آن برنامه ریزی کنند.
این مطالعه در مجله Nature Scientific Reports انتشار یافته است.



1400/03/17
13:16:46
itemprop="bestRating">5
1149
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد