وبلاگ آفتاب
در اولین نشست سالیانه و مجازی اعضای كمیته اجرایی ISC مطرح شد

همكاریهای بین المللی مهم ترین هدف ISC در ارتقاء سنجش های علمی كشورهای عضو

همكاریهای بین المللی مهم ترین هدف ISC در ارتقاء سنجش های علمی كشورهای عضو

در اولین جلسه سالیانه و مجازی اعضای کمیته اجرایی ISC تاکید شد که همکاریهای بین المللی مهم ترین هدف در ارتقاء سنجش های علمی کشورهای عضو پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، اولین نشست سالیانه و مجازی اعضای کمیته اجرایی ISC از کشورهای نیجریه، مالزی، ترکیه، پاکستان، قطر و عمان به نمایندگی از مناطق مختلف شامل آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانی، خاورمیانه و شبه قاره هند در محل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با حضور دکتر محمدجواد دهقانی ریاست موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری اجرا شد. هدف از این جلسه، بررسی راه های ممکن برای بسط استفاده از خدمات ISC در بین کشورهای عضو و همین طور تمدید نامه های انتصاب اعضای EC بود که این موارد مورد بحث قرار گرفت. بر این اساس امید می رفت تا در سال ۲۰۲۱، اعضای هیئت رئیسه ISC و اعضای کمیته اجرایی بتوانند برای دستیابی به هدف اصلی ISC، یعنی ارتقای وضعیت علوم، تحقیقات، فناوری و نوآوری در مقیاس ملی، منطقه ای و جهانی، با همکاری بیشتری فعالیت کنند تا بتوان اهداف آینده این پایگاه در ابعاد ملی و بین المللی را ارتقاء بخشید.
دکتر دهقانی، رئیس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری در ابتدای این جلسه ضمن معرفی اهداف برگزاری این جلسه، درباب انتظارات ISC از اعضای کمیته اجرایی نکاتی را بیان کرد و نسبت به ارتقاء جایگاه کنونی کشورهای اسلامی در بین کشورهای جهان و در مورد میزان رشد کمی و کیفی تولیدات علمی کشورهای عضو OIC صحبت هایی را بیان کرد.
دکتر محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی، مشاور ریاست و رئیس اداره همکاریهای علمی بین المللی موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری با معرفی خدمات این موسسه، آماری از میزان شرکت نشریات و دانشگاه های کشورهای متبوع اعضای کمیته اجرایی ISC عرضه کرد.
وی اظهار داشت: یکی از خدمات به روز این موسسه در جهت تسریع پروسه اطلاع رسانی در حوزه یافته های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و هم پاسخ دهی از شروع بروز بیماری بوده که به این منظور سامانه نماگر کووید ۱۹ را راه اندازی کرده است. اطلاعات این پایگاه که شامل تازه ترین مقالات علمی تمام متن انتشار یافته و پیش چاپ و هم آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری برمبنای نقشه جهانی از وضعیت همه گیری بیماری کووید-۱۹ است، با جستجو در آن به تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان شدگان و همین طور نسبت های مبتلا شدن به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه برمبنای نمودار زمانی- مکانی دسترسی خواهید داشت. آدرس وبگاه این سامانه https: //maps.isc.ac/covid19 بوده که بوسیله وبگاه اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام https: //www.isc.ac دردسترس است.
ایشان سپس ضمن معرفی محصولات جدید ISC به سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) اشاره نمود و اظهار داشت: شناسه دیجیتال اشیاء یا (DOR) Digital Object Recognizer، یک کد منحصر به فرد برای هر شی است که همانند اثر انگشت برای آنست. کد بین المللی DOR به مقاله نشریه و همایش، کتاب، پایان نامه، آثار هنری، نرم افزار و... تعلق می گیرد. این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی اشیاء عمل می کند. با دریافت کد DOR در سامانه با آدرس https: //dorl.net، به شی یک لینک اختصاص داده می شود و دسترسی به اطلاعات آن همیشه امکان پذیر می شود.
در ادامه دکتر تونجای دوگراوغلو، معاون شورای ارزیابی کیفی آموزش عالی ترکیه اظهار داشت: در طول دوره کرونا خیلی از چیزها تغییر کرده است. آموزش بصورت علمی بسیار سطح بالاتری پیدا کرده است و ISC در این میان توانسته است فاکتورهای علمی خویش را ارتقاء بخشد.
وی افزود: اول از همه باید به کمک ISC در پیشرفت علم در بین کشورهای عضو اشاره کنم. این موسسه توانسته است اطلاعات مناسبی را درباب نشریات، دانشمندان و دانشگاه های کشورهای عضو در اختیار قرار دهد که امیدوارم اطلاعات درباب نشریات کشور ترکیه افزایش پیدا کند.
در ادامه، دکتر اسما اسماعیل، رئیس آکادمی علوم مالزی، ضمن تایید اهمیت ارزیابی و رتبه بندی عملکرد علمی دانشگاه ها و دانشمندان، درباب سیستم پیاده سازی شده توسط کشور مالزی با عنوان "برنامه مالزی برای دسترسی آزاد به دانش" اظهار داشت: جهان با سرعتی باورنکردنی درحال تغییر است. با ظهور صنایع جدید و کووید-۱۹، جهان با چالش های ناشناخته دیگری روبرو خواهد شد و برای همین هم همه ما برای حفظ ارتباط باید به تغییر روی بیاوریم. به جهت اینکه بتوانیم انعطاف پذیر و مرتبط بمانیم باید به پیش رویم، باید شرایط را درک نماییم تا بتوانیم نقش خویش را در آن درک نماییم.
وی درباره این برنامه اظهار داشت: برنامه مالزی برای دسترسی آزاد به این معنا است که داده ها می توانند بسته به نوع آنها، به اشتراک گذاشته شده و در دسترس همه قرار بگیرند و تحت وضعیت خاصی استفاده شوند.
دکتر سلیمان باباتونده رامون یوسف، مدیر دفتر مدیریت تحقیق، نوآوری و فناوری اطلاعات کمیسیون دانشگاه های ملی نیجریه، ضمن اعلام این مطلب که آموزش عالی کشور نیجریه متاسفانه همچنان تحت تأثیر پاندمی کووید-۱۹ است، این جلسه را کمکی بزرگ برای نشریات و دانشگاه های کشور نیجریه دانست.
سپس دکتر اظهر علی شاه، رئیس انجمن علمی و استاد دانشگاه سیند پاکستان ضمن بیان تأثیر ISC بر نشریات دانشگاه های کشور پاکستان، خواهان نقش بیشتر ISC در نحوه ارتقاء دانشگاه ها و نشریات پاکستان شد.
به نقل از موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری، در انتهای این جلسه، نتایج گرفته شده از آن مورد بررسی قرار گرفت که از میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. کارگاه هایی با حضور مشترک نظام های آموزش عالی سایر کشورهای کشور عضو اجرا شود.
۲. بر روی بحث کیفی سازی نشریات ISC برنامه ریزی های جدیدی صورت گیرد.
۳. تمدید عضویت اعضای کمیته اجرایی ISC انجام پذیرد.
۴. در بحث رتبه بندی دانشگاه های کشورهای عضو ISC، تلاش در جهت بین المللی سازی آنها صورت پذیرد.




منبع:

1400/03/12
22:48:24
itemprop="bestRating">5
909
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد