وبلاگ آفتاب
یك دكترای علوم ارتباطات اجتماعی مطرح كرد

روابط عمومی بهتر است مردم محور باشد تا رسانه محور

روابط عمومی بهتر است مردم محور باشد تا رسانه محور

وبلاگ آفتاب: همدان یک دکترای علوم ارتباطات اجتماعی با تاکید بر این که روابط عمومی اگر مردم محور باشد بهتر است تا رسانه محور، اعلام نمود: روابط عمومی باید اولین اساس را بر شنیدن صدای مشتری و مردم بگذارد و از شنیدن انتقادات لذت ببرد و مردم داری را درک کند.


دکتر احمد یحیایی ایله ای یکشنبه دوم خردادماه در وبینار «روابط عمومی، سواد رسانه ای و افکار عمومی» که به همت ایسنا برگزار شد، اظهار نمود: بحث افکار عمومی از انقلاب کبیر فرانسه عنوان شد، تا پیش از این در تاریخ دو نوع حکومت داشتیم؛ یکی از این حکومت ها ادعای خدایی داشتند و با این تفکر بر مردم حکومت می کردند و نوع دیگر حکومت های شاهنشاهی بود که ادعای نمایندگی خدا را داشتند. انقلابیون کبیر فرانسه مطرح نمودند حکومت ها نمی توانند صدای خدا باشند بلکه صدای مردم هستند و با این تفکر در سه چهار قرن اخیر جمهوری دموکراتیک افتتاح شد.
وی با اشاره به اینکه افکار عمومی با نظام های مردم محور است و اساس چنین نظام هایی مردم هستند و جوامع باز افکار عمومی را آزادانه می پذیرند، در تعریف افکار عمومی مطرح کرد: زمانی که اکثریت ۷۰ درصدی مردم یک جامعه در مورد یک پدیده یک نظر دارند، افکار عمومی شکل می گیرد؛ بعنوان مثال در شرایط کنونی کشور بحث انتخابات مهم می باشد و شرکت یا عدم شرکت مردم می تواند پیام مهمی برای حاکمیت و جهان داشته باشد.
این محقق و مدرس دانشگاه ضمن اشاره به این که افکار عمومی وارد دنیای پست مدرن می شود و رکن اول در جوامع مدنی و فرامدرن است، اضافه کرد: افکار عمومی بر رسانه ها نظارت می کند و این امر به دلیل وجود اینترنت در زندگی افراد است که هر فرد را به یک رسانه تبدیل نموده است.
وی افزود: در واقع اینترنت کمک کرده هر فرد یک رسانه قدرتمند داشته باشد و قدرت افکار عمومی را افزایش داده و در نتیجه افکار عمومی قدرتمند شده اند، افکار عمومی قدرت بلامنازع است و میتوان آنرا فریب داد ازاین رو افکار عمومی صدای مردم است.
یحیایی ایله ای ضمن اشاره به این که افکار عمومی برای افراد و سازمان ها مهم می باشد، بیان نمود: افکار عمومی برای حکومت ها مهمتر است چونکه می تواند قدرت حکومت را ضعیف یا قوی کند که این امر حتی با رفتارهای ذهنی و نه تنها عینی امکان پذیر است.
وی با اشاره به اینکه افکار عمومی بنیان کاهش یا افزایش یک نظام است و بحث اقتدارگرا و سیاسی به حساب می آید، اظهار داشت: در سطح جهان رسانه های بزرگ و قدرتمندی وجود دارد که افکار عمومی جهانی را شکل می دهند و باآنکه رسانه ها در ۵۰ سال پیش قدرتمندتر بودند و امروز به آن اندازه قدرت ندارند اما هنوز هم قوی هستند.
این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به این که افکار عمومی که امروز در دنیا درباره ایران ایجاد می شود، متعلق به رسانه های بزرگ است، خاطرنشان کرد: آنچه در روابط عمومی مهم می باشد بحث افکار عمومی در روابط عمومی است. روابط عمومی باید صدای مردم را بشنود، گوش بیشتر و زبان کمتری داشته باشد و با افکار عمومی لینک شود اما متأسفانه این قشر روی شنیدن تمرکز نکردند و به دنبال بالا بردن کانال های سازمان خود هستند.
وی با اشاره به اینکه یکی از علائم جامعه جهان سومی بودن این است که شنونده خوبی نیستند و تمایلی به شنیدن انتقادات ندارند، مطرح کرد: روابط عمومی باید اولین اساس را بر شنیدن صدای مشتری و مردم بگذارد و از شنیدن انتقادات لذت ببرد و مردمداری را درک کند.
این محقق افزود: قوانین و مقررات افکار عمومی را شکل می دهد و روابط عمومی ها هم باید به این مورد اهمیت بدهند همینطور به حرف های رهبران غیررسمی و نخبگان جامعه و اتفاقات و بحران ها توجه نمایند. روابط عمومی اگر بخواهد پیشرو باشد باید در سازمان خود تصمیم ساز باشد و اگر تصمیم سازی نکند نمی تواند راهبردی و استراتژیک باشد.
وی با تاکید بر این که روابط عمومی اگر مردم محور باشد بهتر است تا رسانه محور، اظهار داشت: آنچه افکار عمومی را شکل می دهد رهبران فکری هستند که پیام مهمی دارند، رسانه های حرفه ای به رهبران فکری با ایده های جدید نزدیک شده و صدای مردم را می شنوند.
یحیایی ایله ای تشریح کرد: یکی از مشکلاتی که از سال ۱۹۵۰ به بعد در دنیا به وجود آمد این است که رسانه ها در اختیار قدرت قرار گرفتند و تلاش کردند افکار عمومی را از این طریق شکل دهند، از طرفی زمانی یک رسانه می تواند ناظر بر قوای سه گانه باشد که رسانه آزاد و بی طرف بوده و به قدرت سیاسی و اقتصادی وابسته نباشد.
این دکترای علوم ارتباطات اجتماعی بیان نمود: امروزه افکار عمومی مهم تر از قبل است و هر چه به جلو می رویم قدرتش بیشتر می شود، مردم هم ابزاری برای حرف زدن پیدا کرده اند و به نحو عالی از آن استفاده می نمایند.





منبع:

1400/03/02
21:40:23
itemprop="bestRating">5
953
تگهای خبر: اقتصاد , اینترنت , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد