وبلاگ آفتاب
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی:

محیط های برخط در شرایط كرونایی فرصت بزرگ برای ادامه حیات دانشگاه است

محیط های برخط در شرایط كرونایی فرصت بزرگ برای ادامه حیات دانشگاه است

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اظهار داشت: در شرایط فعلی كشور كه با بیماری كووید-19 دست به گریبان هستیم، محیط های آنلاین و مجازی برای ادامه كار و حیات دانشگاه یك فرصت اجتماعی بزرگ شمرده می شود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر نسرین نورشاهی در نخستین کنفرانس ملی لطمه شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران که به صورت حضوری و مجازی امروز (یکشنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان و مدیران این وزارتخانه برگزار شد، درباب محیط های برخط و مجازی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و نتایج آن گفت: بشر در مقیاس جهانی با یک ابرمساله روبه رو شده که میلیون ها نفر را در جهان به فقر کشانده و با کاهش شدید سرمایه گذاری و بیکاری روبرو شده ایم که حاصل آن حاشیه نشینی، بحران ها و هنجارهای اجتماعی، بی نظمی در آموزش، فرسایش اعتماد و اختلال در سلامت است.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی دانشگاه باید به امداد علمی و تخصصی و دانش بنیان جامعه برآید و مسائل جامعه را تا حد امکان حل کند و اینجا است که اهمیت مسئولیت اجتماعی دانشگاه خودرا نشان می دهد؛ پاسخ گویی دانشگاه در واقع عیاری برای ارزش دانش و معرفت علمی و مهری برای مشروعیت اجتماعی علم و نهادهای علمی است.
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اشاره کرد: در میز آینده پژوهی آموزش عالی کشور فرصت هایی را که دانشگاه ها می توانند برای پاسخ گویی اجتماعی داشته باشند بررسی کردیم که افزایش سطح شفافیت و گزارش دهی، احیای آموزش های غیررسمی دانشگاه، دانشجو محور شدن آموزش عالی، پشتیبانی از زنان دارای مسئولیت، تعاملات اجتماعی دانشگاه ها با جامعه، تقویت علم، انتقال از پایتخت محوری دانشگاه به همه گستره سرزمینی، ترویج علم، تبدیل محیط مجازی به محیط جدی تر و در خدمت بودن دانشگاه سبز در توسعه پایدار قسمتی از این مطالعات بشمار می رود.
وی درباب شفافیت و گزارش دهی اشاره کرد: الکترونیکی شدن خدمات آموزشی اگر طبق استاندارد جهانی با کیفیت و سهولت در دسترس باشد موجب می شود سیستم های دانشگاهی باز و گشوده شود و در معرض دید و قضاوت عموم قرار گیرد.
دکتر نورشاهی در زمینه احیای آموزش های غیررسمی بیان کرد: محیط های برخط این امکان را فراهم می آورد که دانشگاه با سهولت و انعطاف عمل خود از محدوده برنامه های آموزش های رسمی فراتر رود و با پودمان های آموزشی سبک، به حل مشکلات جامعه کمک نماید.
وی با اشاره به دانشجومحور شدن آموزش عالی اظهار داشت: آموزش الکترونیکی قدرت ابتکار عمل بیشتری به جمعیت دانشجویی می دهد تا قسمتی از اوقات و منابع آنها برای تردد در میان شهرها و در شهرها صرف نشود و هزینه های روانی درس خواندن را بهبود می بخشد و از بانوانی که دارای مسئولیت های خانوادگی و مراقبت فرزند هستند حمایت می کند.
دکتر نورشاهی درباب تعاملات اجتماعی دانشگاه ها با جامعه عنوان کرد: الکترونیکی شدن آموزش عالی به شرط مدیریت صحیح می تواند با یکپارچگی نظام مدارک تحصیلی و صلاحیت ها و دروس و برنامه های استاندارد شرایط امکان برای همکاری دانشگاه ها، تشکیل اتحادیه های دانشگاهی را افزایش دهد که این امر موجب افزایش تعاملات بین گروهی در دانشگاه ها و حضور فعال تر اعضای هیئت علمی دانشگاه در عرصه عمومی و پاسخ گویی به مسائل روز می شود.
وی در مورد تقویت حوزه عمومی علم اظهار داشت: برای استقرار حوزه عمومی و آزاد تبادلات علمی الکترونیکی شدن می تواند این امر را تسهیل و تسریع کند و آموزش عالی الکترونیکی می تواند بعنوان یک بخش الگو و جدی از محیط مجازی در صحنه ظاهر شود که این نیاز به ابتکارات دانشگاهیان دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر نورشاهی در انتهای سخنان خود گفت: انتقال از پایتخت محوری دانشگاه به همه گستره سرزمینی به شکلی که تهران فقط محل همه امور نباشد و ترویج علم و ایجاد نوعی دانشگاه سبز در خدمت توسعه پایدار که هیچ صدمه ای برای محیط زیست ندارد از دیگر مزایای آموزش الکترونیکی می باشد.



1399/07/21
14:25:17
itemprop="bestRating">5
1493
تگهای خبر: آنلاین , الكترونیك , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد