وبلاگ آفتاب
مجتبی فرآورده :

مدیران سینمایی جنم تولید آثار مذهبی را ندارند

مدیران سینمایی جنم تولید آثار مذهبی را ندارند

مجتبی فرآورده ضمن اشاره به بلاتكلیفی پروژه سینمایی ثارالله و انتقاد از كم كاری های صورت گرفته در زمینه تولید آثار مذهبی، تاكید كرد مدیران فعلی جنم ورود به این حوزه ها را ندارد.



مجتبی فرآورده تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بلاتکلیفی چندساله پروژه سینمایی «ثارالله» اظهار داشت: فیلمنامه «ثارالله» نزدیک به ۵ سال است که آماده تولید است اما هنوز شرایط مالی برای تولید این پروژه فراهم نشده است تا بتوانیم آنرا جلوی دوربین ببریم، تا ایجاد شرایط مناسب برای تولید این پروژه صبر می نماییم که یا فرجی حاصل شود یا متولیان فرهنگی به خود بیایند.
وی با اشاره به تولیدات فرهنگی و هنری با مضامین مذهبی توضیح داد: فضای فرهنگی کشور به صورت کلی یک فضای راکد و خمود است و بنا بر این هیچ گونه فعالیتی در حوزه فرهنگی شکل نمی گیرد، طبیعی این است این فضای راکد فرهنگی به فضاهایی چون سینما، ادبیات، موسیقی، شعر و غیره سرریز شده است.
مدیران اهل ورود به فضاهای پرتنش نیستند
تهیه کننده فیلم سینمایی «ملک سلیمان» توضیح داد: مدیران عزیزی که سرکار هستند، کسانی نیستند که جنم ورود به این حوزه ها و عرصه ها را داشته باشند و بیشتر ترجیح می دهند که در یک حوضچه آرام، مدیریت کنند تا اینکه وارد فضاهای پرتنش شوند. با اینکه از پس تلاطم های حوضچه های آرام هم برنمی آیند. بنابراین بنا بر این ترجیح می دهند که اساساً صورت مسئله را پاک کرده و به سمت آن ورود نکنند.
وی اشاره کرد: متاسفانه تولیدات سینمایی در حوزه های مذهبی، دینی و عاشورایی عملاً در کشور ما تعطیل شده است و در واقع این تعطیلی به این علت است که مدیران تصمیم گیر ترجیح می دهند در حوزه سینما فیلم های گیشه ای بسازند که نه خودشان جرات می کنند با خانواده برای دیدن فیلم به سینما بروند و نه مخاطب با خانواده به سینما برود.
سال ۸۲ فیلم سینمایی «مریم مقدس (س)» در سینماها با بلیت ۱، ۲۰۰ تومان اکران شد و نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشت و این یعنی اینکه فیلم ۸۰۰ هزار بیننده و مخاطب داشت و به یکی از پرفروش ترین فیلم ها تبدیل شد تهیه کننده فیلم «۲۳ نفر» اظهار داشت: تلویزیون هم ترجیح می دهد در حوزه ای وارد شود که سهل الوصول باشد و نیازی نباشد که به چند جا جواب پس دهد، در صورتیکه ما تصور می کردیم انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و در حوزه فرهنگ باید تحول ایجاد شود، اما متاسفانه جمهوری اسلامی و مسؤلان آن به شکلی رفتار کردند که هیچ تحولی در حوزه فرهنگ به وجود نیامده است.
فیلم و سریال مذهبی مخاطب بسیاری دارد
وی افزود: معتقدم فیلم ها و سریال های مذهبی مخاطبان بسیاری دارد، بعنوان مثال ما در روزهای محرم و صفر قرار داریم و همچنان سریال «مختارنامه» برای چندمین بار از تلویزیون پخش گردید و بیننده خویش را هم داشت، تولیدات دیگری مانند «یوسف پیامبر (ع)» هم در داخل کشور بیننده داشت و هم در کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفته است.
این تهیه کننده سینما اشاره کرد: در بخش سینما هم فضا همین گونه است بعنوان مثال سال ۸۲ فیلم سینمایی «مریم مقدس (س)» در سینماها با بلیت ۱، ۲۰۰ تومان اکران شد و نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشت و این یعنی اینکه فیلم ۸۰۰ هزار بیننده و مخاطب داشت و به یکی از پرفروش ترین فیلم ها تبدیل شد. در سال ۸۹ هم «ملک سلیمان» اکران شد و آن هم اگر اشتباه نکنم با بلیت ۳ هزار تومانی ۳ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشته است، این فیلم بارها در تلویزیون پخش گردید و مخاطب خویش را داشت.
فرآورده اظهار داشت: متاسفانه با توجه به این که فیلم های مذهبی و دینی تولید و پخش نمی گردد، همه یا تصور می کنند یا اینگونه القا می کنند که این نوع از آثار مخاطب ندارد، این در حالیست که فیلم هایی از این دست باید ارائه شود تا دید برای این فیلم ها مخاطبی وجود دارد یا خیر.
از شبکه خانگی توقع زیادی نمی توان داشت
وی درباره تولید آثار مذهبی در شبکه نمایش خانگی توضیح داد: به نظر شبکه نمایش خانگی می تواند بستر جدیدی برای فیلم ها و سریال های مذهبی باشد اما نمی توان از شبکه نمایش خانگی توقع زیادی داشت. به این جهت که مناسبات تولید در شبکه نمایش خانگی صرفا مناسبات اقتصادیست و اقتصاد در این بخش حرف اول را می زند.
این هنرمند بیان کرد: زمانی که متولیان امر مانند تلویزیون که از بودجه عمومی استفاده می نماید یا سینما که از بودجه دولتی استفاده می نماید و یا ده ها سازمان بزرگی که تنها با شعار اسلام و دین و انقلاب بودجه های عمومی کشور را می بلعند در این عرصه قدم برنمی دارند در صورتیکه وظایف ذاتی این نهادها فعالیت فرهنگی در امتداد انقلاب اسلامی و دین است، چگونه می توان از شبکه نمایش خانگی انتظار داشت که به این مهم بپردازند.
وی افزود: در اهداف تلویزیون و یا دیگر سازمان های فرهنگی تولید آثار فرهنگی از این دست آمده است و جزو اهدافشان این است که در این عرصه ها کار کنند، این در حالیست که به تنها حوزه ای که ورود پیدا نمی کنند آثار مذهبی و دینی است.
فرآورده در آخر اظهار داشت: در چنین شرایطی چگونه می شود از بخش خصوصی توقع داشت که در چنین مبحث هایی ورود پیدا کنند. بنا بر این در این عرصه باید به سمت کسانی رفت که متولی این مساله ها هستند و وظیفه ذاتی آنها این گونه تعریف شده است. متاسفانه در این بخش نه تنها از جانب مدیران ما کم کاری شده است، بلکه از جانب قشر مذهبی و علما و اندیشمندان ما هم همین کم کاری صورت می گیرد، چون که دراین زمینه مطالبه ای از مسؤلان ندارند. در آخر بار دیگر پیشنهاد می کنم به سراغ متولیان فرهنگی کشور بروید و یک مرتبه هم که شده از آنان بپرسید چرا در ساخت آثار سینمایی و سریالی درباب دین و عاشورا اقدامی نمی کنند؟


منبع:

1399/07/13
13:41:03
itemprop="bestRating">5
1527
تگهای خبر: اقتصاد , پروژه , دوربین , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد