وبلاگ آفتاب

تولید سلول های قلب با فناوری چاپ سه بعدی

تولید سلول های قلب با فناوری چاپ سه بعدی

پژوهشگران دانشگاه فنی و طراحی سنگاپور با بهره گیری از فناوری چاپ سه بعدی و سلول های بنیادی راهكاری جدید ابداع كردند كه امكان تولید سلول های قلب را با دقت بالا در اختیار می گذارد.



به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری ساینس، پژوهشگران با بهره گیری از این فناوری توانستند پروسه تولید سلول های کاردیو میوسیت را که در قلب وجود دارند، با دقت بالایی اجرا کنند.

تمام انسان ها از یک سلول پدید می آیند و این سلول ها در نتیجه تقسیم سلولی، جنین را می سازند. در مراحل بعدی هر گروه از سلول های جنین بسته به نقشی که در آینده به عهده خواهند گرفت، تقسیم شده و بافت ها و اندام های مختلف را شکل می دهند.

در بازتولید بافت ها، کنترل پروسه تبدیل سلول های بنیادی به سلول های بالغ تشکیل دهنده بافت ها، خصوصاً سلول های دارای قابلیت خاص مانند سلول های قلب و مغز، امری حیاتیست.

یکی از روش های انجام این کار، تحریک شیمیایی سلول های بنیادی است که برای ساخت یک نوع سلول بالغ، بسیار مقرون به صرفه است؛ اما فاقد قابلیت بازسازی ارگانیسم های پیچیده زنده است که در آنها انواع مختلفی از سلول ها همزیستی دارند.

به عنوان راهکار جایگزین پژوهشگران مجموعه ای از سلول های بنیادی برانگیخته را در مجموعه های سه بعدی شکل می دهند که به آنها اندام های جنینی گفته می شود. کارکرد این اندام ها شبیه به جنین است و امکان شکل گیری اندام های مختلف در اثر تعامل سلول ها با یکدیگر را فراهم می کنند.

در تولید این اندام ها پارامترهایی مانند تعداد سلول ها، اندازه آنها و شکل اندام جنینی، نوع سلول های بالغ شکل گرفته را تحت تاثیر قرار می دهد. حالا پژوهشگران با بهره گیری از فناوری چاپ سه بعدی و تولید افزایشی ساختارهای سلولی توانستند این مشکل را حل کنند و بنا بر این امکان تولید سلول های قلب با دقت بالایی در اختیار قرار می گیرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Bioprinting انتشار یافته است.


1399/05/25
13:43:34
itemprop="bestRating">5
1913
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد