وبلاگ آفتاب
در هفتمین نشست خوشه اقتصادی و اجتماعی دانشگاه تهران مطرح شد

ضرورت طراحی چارچوبی برای كاهش اثرات اقتصادی انتشار كرونا

ضرورت طراحی چارچوبی برای كاهش اثرات اقتصادی انتشار كرونا

به گزارش وبلاگ آفتاب رئیس سابق مجلس در هفتمین نشست خوشه اقتصادی و اجتماعی دانشگاه تهران بیان نمود: در ارتباط با اثرات منفی شیوع كرونا بر اقتصاد كشور و اهمیت موج دوم شیوع ویروس كرونا، دانشگاه ها ارتباط و همكاری بیشتری با وزارت بهداشت و درمان داشته باشند تا چهارچوب بهتری برای كاهش اثرات اقتصادی این بحران طراحی شود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، در ادامه جلسات خوشه های علمی دانشگاه تهران که در جهت رسالت علمی و مسئولیت اجتماعی دانشگاه در مسائل مهم و اثرگذار کشور با هدف بحث و بررسی علمی و عرضه پیشنهادات جهت رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی صورت می پذیرد، هفتمین نشست خوشه اقتصادی و اجتماعی، ۲۵ تیر ۱۳۹۹ با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، دکترعلی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، معاونان دانشگاه و اعضای هیأت علمی برگزار گردید.
در این جلسه که شعار جهش تولید و در نتیجه جهش اقتصاد در سال ۹۹ و چالش ها، موانع و فرصت های پیش رو جهت نیل به جهش تولید مورد بحث و بررسی قرار گرفت، دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، به بیان اهمیت تشکیل خوشه های علمی با هدف هدایت پژوهش ها به سمت نیازهای کشور با مشارکت دانشگاه های بزرگ و تأثیرگذاری نتایج حاصل از نشست ها در لوایح مجلس پرداخت.
به قول رئیس دانشگاه تهران، هم اکنون صورت مساله ها مشخص است و اتفاق نظر در ارتباط با آنها هم وجود دارد و انتظارات از نشست های علمی عرضه راهکارهای مناسب می باشد.
در ادامه جلسه، دکتر لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، تشکیل خوشه های علمی توسط دانشگاه های بزرگ کشور را جهت نیل به اهداف جهش اقتصادی بسیار بااهمیت توصیف کرد.
وی ادامه داد: همکاری دانشگاه ها با مراکز تصمیم ساز و اجرایی برای آن مراکز و همینطور دانشگاه ها ضروریست و باید بستری فراهم گردد تا عمده دانشگاه های کشور در این امر مشارکت کنند. پاسخ گویی به سوالات اساسی در حوزه اقتصاد و بررسی در این حیطه باید توسط دانشگاه های کشور صورت پذیرد که در این راستا می توان به مواردی چون حجیم بودن برنامه کشور و راهکارهای حل این مساله، چگونگی نزدیک کردن مردم به اقتصاد، صدمه شناسی عدم توانایی دولت ها در اجرای سیاست های تدوین شده و نحوه چابک سازی و کوچک کردن دولت اشاره نمود.
لاریجانی، در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: راهکارهای رسیدن به اهداف جهش تولید باید در چارچوب بسته های پیشنهادی کوتاه و دراز مدت عرضه شود. در ارتباط با اثرات منفی شیوع کرونا بر اقتصاد کشور و اهمیت موج دوم شیوع ویروس کرونا، دانشگاه ها ارتباط و همکاری بیشتری با وزارت بهداشت و درمان داشته باشند تا چهارچوب بهتری برای کاهش اثرات اقتصادی این بحران طراحی شود.
بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، در ادامه جلسه و با هدف عرضه چاره ها موضوعات مختلفی چون، بحث سرمایه گذاری و ایجاد فضای با ثبات و امن جهت سرمایه گذاران، تاثیر مسائل سیاسی منطقه و عوامل بین المللی، توجه و حساسیت مدیران دولتی، بهره وری پایین در تولید، پیچیدگی و زمان بر بودن فضای کسب و کار، اقتصاد باز، آموزش مهارت های شغلی و بروزرسانی کارمندان، شایسته سالاری، ضرورت حمایت بیشتر دولت از سرمایه گذار، توجه به تضمین حقوق مالکیت توسط حاکمیت، شفافیت و رقابت پذیری، اجتناب از تغییر ناگهانی قوانین و مقررات و توجه ویژه به سرمایه اجتماعی از جانب استادان و صاحب نظران حوزه اقتصاد عرضه شد، حاضران معتقد بودند، این عوامل باید در مبحث جهش تولید مورد توجه قرار بگیرد.




منبع:

1399/05/10
22:47:17
itemprop="bestRating">5
2214
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , دانشگاه , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد