وبلاگ آفتاب
مرور نوروزی خاطرات موسیقایی-۳؛

سرودی حماسی كه به تیتراژ خبر تبدیل شد

سرودی حماسی كه به تیتراژ خبر تبدیل شد

وبلاگ آفتاب: بیش از سه دهه است كه یك سرود اجرا شده در حسینه جماران در محضر امام راحل(ره)، همچنان بعنوان تیتراژ ابتدایی اخبار شبكه اول سیما پخش می شود؛ سرودی كه هر بار خاطرات بسیاری را احیا می كند.


دریافت 3 MB
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، یكی از مهم ترین و پرمخاطب ترین برنامه های سازمان صدا و سیما در دهه شصت بخش های مختلف خبری بود. در روزهایی كه به سبب كمبود وسایل ارتباطات جمعی، گویی همه اخبار عالم و آدم در همان بخش خبری با مجری های خاطره ساز آن دوران همچون قاسم افشار، محمدرضا حیاتی، حسن سلطانی، مریم صالحی، فواد بابان و برخی دیگر خلاصه می شد.
یك دكور ساده با رنگ های سرد در زمینه های خاكستری، طوسی و در بهترین شكل ممكن آبی كه با مجری های اتو كشیده، چهره هایی خشن و صداهایی زمخت بطور كامل تداعی شرایط جامعه ای را به تصویر می كشیدند كه به سبب حساسیت های دوران جنگ و شرایط اقتصادی، مردمانی نگران و مضطرب داشت كه هر شب منتظر شنیدن اخباری بودند كه بتواند اطلاعات بیشتری از آنچه در پیرامونشان می گذرد، داشته باشند.
به همین دلیل هم احتمالاً یكی از خاطره سازترین و شاید برای بعضی ها جذاب ترین نواهای آن دوران تیتراژ معروف بخش های اصلی خبر بود كه پس از نمایش تیك تاك ساعت بر روی یكی از آثار ماندگار ونجلیس آهنگساز یونانی، رأس ساعت مقرر پخش خبر را نوید می داد؛ یك سرود كه سابقه تاریخی آن به یكی دیدارها و سخنرانی های حضرت امام خمینی (ره) با تعدادی از رزمندگان اسلام در دوران مقدس باز می گردد.
این سرود حماسی پس از گذشت سه دهه با اضافه كردن چاشنی ساز و ملودی همچنان بعنوان تیتراژ آغازین بخش های خبری شبكه های مختلف رادیو و تلویزیون مورد استفاده قرار گرفته و تداعی گر خاطرات زیادی است.
این سرود كه با باخبر «ما مسلح به الله اكبریم» شروع می شود، نخستین بار در دوران دفاع مقدس توسط تعدادی از پاسداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حسینه جماران در مقابل حضرت امام خمینی (ره) اجرا شد كه بعد از دقایقی تمامی جمعیت حاضر در این مراسم نیز با گروه سرود هم صدا شدند. به سبب همین شكوهی كه این سرود در ایجاد روحیه حماسی داشت، تصمیم بر این شد كه از آن پس بعنوان تیتراژ بخش های خبری رسانه ملی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
البته به سبب نوع اجرا و كیفیت پایین صدابرداری، در سال های ابتدایی پخش این سرود از تلویزیون، خیلی از شنوندگان متوجه همه مفاهیم شعر نمی شدند اما پس از انتشار متن شعر بود كه ماجرا بطور كامل عیان و این متن بعنوان قطعه ماندگار در دل و ذهن مخاطبان جای گرفت.
رهبر یا هماهنگ كننده خوانش اعضای گروه سرود نیز شخصی به نام غلامرضا ایزدی بود. هنرمندی كه اطلاعات چندانی از وی در دسترس نیست اما وی همچون افرادی بود كه در هماهنگی و شكل گیری اجرای این سرود در محضر امام راحل (ره) بعنوان رهبر اركستر نقش محوری داشت. وی اسفند ماه سال ۱۳۹۷ فوت كرد.
یكی دیگر از صحبت هایی كه درباره این سرود روایت شده و هنوز مرجع رسمی هم آنها را به صورت كامل تأیید نكرده، این است كه این قطعه قرار بوده ابتدا توسط دانشجویان ایرانی كه با امام راحل از پاریس به تهران باز می گشتند اجرا شود كه گویا هنگام ورود ایشان به فرودگاه مهرآباد شرایط فراهم نشده و سرود «خمینی ای امام» توسط تعدادی دیگر از افراد در مقابل رهبر انقلاب اجرا شده است.
متن سرود «ما مسلح به الله اكبریم» آمده است:
ما مسلح به الله اكبریم / بر صف دشمنان حمله می بریم
ما همه پیرو خط رهبریم / بر صف مشركان حمله می بریم
لا اله لا اله لا اله الا الله / لا اله لا اله لا اله الا الله
وحده وحده وحده وحده / انجز انجز انجز وعده
نصر نصر نصر عبده / لا شریك لا شریك لا شریك له
انجز وعده و نصر عبده / انجز وعده و نصر عبده / الله اكبر خمینی رهبر...


منبع:

1399/01/06
12:38:45
itemprop="bestRating">5
3448
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد