وبلاگ آفتاب

آبله آلاسکایی از علایم تا چگونگی گسترش

آبله آلاسکایی از علایم تا چگونگی گسترش

به گزارش وبلاگ آفتاب، ثبت یک مورد مرگ ناشی از بیماری آبله آلاسکایی در «آلاسکا»ی آمریکا، نگرانی هایی را در مورد گسترش و احتمال مرگبار بودن این ویروس که به تازگی کشف شده، بوجود آورده است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، مقامات بهداشتی در ایالت آلاسکای آمریکا به مدت ۹ سال از یک ویروس غیرعادی که موجب علائمی نادر و نسبتاً خفیف در منطقه «فربنکس» آلاسکا می شد، آگاه بودند. با اینحال مورد اخیر در این ایالت که منجر به مرگ یک مرد شده، توجهات را به این بیماری جلب کرده است.
آبله آلاسکایی چیست؟
آبله آلاسکایی متعلق به خانواده ای از ویروس های موسوم به «پاکس ویریده» است که می توانند حیوانات و انسان ها را آلوده کنند. این دسته ویروس ها عمدتاً آبله یا ضایعات پوستی ایجاد می کنند و هر کدام خاصیت های خاص خودرا دارند. تعدادی از آنها خطرناک تر در نظر گرفته می شوند.
آبله شاید مشهورترین بیماری ناشی از چنین ویروسی باشد. با اینحال سایر اعضای خانواده ویروس ها نیز که عبارتند از آبله شتر، آبله گاوی، آبله اسب و آبله میمونی کمابیش شناخته شده هستند.
آبله آلاسکایی که اولین مورد آن در سال ۲۰۱۵ میلادی کشف شد بطور عمده در پستانداران کوچک همچون وُل های پشت سرخ، جونده ای کوچک شبیه به موش و بومی آلاسکا، دیده شده است. با اینحال مقامات بهداشتی می گویند حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نیز ممکنست ناقل این ویروس باشند.
علایم آبله آلاسکایی چیست؟
افراد مبتلا به آبله آلاسکایی یک یا چند برآمدگی یا جوش روی پوست و همین طور درد مفاصل یا عضله و همین طور غدد لنفاوی متورم دارند.
حدودا همه بیماران علایم خفیفی داشتند که بعد از چند هفته خود به خود برطرف شدند. با این وجود افرادی که مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند ممکنست در معرض خطر علایم شدیدتری قرار بگیرند.
آبله آلاسکایی چگونه گسترش می یابد؟
به گزارش یورونیوز، مقامات معتقدند که این ویروس بوسیله تماس با حیوانات آلوده منتقل می شود.
تا حالا هیچ مورد مستندی در خصوص سرایت آن از فردی به فرد دیگر وجود نداشته است، به رغم این مطلب اما سایر ویروس های این خانواده زمانی که یک فرد با ضایعات پوستی فرد دیگر تماس پیدا می کند می توانند پخش شوند. بدین سبب مقامات بهداشتی آلاسکا به مبتلایان سفارش کرده اند محل ضایعات را با بانداژ بپوشانند.



1402/11/30
09:15:42
itemprop="bestRating">5
302
تگهای خبر: سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد