وبلاگ آفتاب

تازه ترین تصویر جیمز وب از تولد ستاره ای در فاصله 1470سال نوری!

تازه ترین تصویر جیمز وب از تولد ستاره ای در فاصله 1470سال نوری!

وبلاگ آفتاب: وبلاگ آفتاب: تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویری با جزییات خیره کننده از ستاره های درحال ایجاد گرفته است که در فاصله 1470سال نوری از قرار دارند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، تلسکوپ فضایی جیمز وب نمایی بی سابقه به اعماق فضا عرضه کرده که در آن، دو ستاره جوان را در میانه شکل گیری فعال به نمایش می گذارد.
این جفت ستاره در فاصله ۱۴۷۰ سال نوری از ما در راستای صورت فلکی بادبان(Vela) قرار دارند.
ابزار فروسرخ تلسکوپ جیمز وب، آنرا قادر می سازد تا چنین تصاویری را با وضوح بالا بوسیله یک مجموعه نوردهی های گوناگون ثبت کند. این تصویر که در ابتدا بصورت سیاه و سفید گرفته شده بود، برای تسهیل تحلیل و بررسی علمی، اصلاح رنگی شده است.


این تصویر چه چیزی را نشان می دهد؟
وجود یک لکه نارنجی-سفید با پراش قرمز در مرکز تصویر نشان دهنده وجود یک دوتایی متلاطم از ستارگان جوان است که از آن بعنوان Herbig-Haro ۴۶/۴۷ یاد می شود.
این ستاره ها فقط چند هزار سال قدمت دارند و بلوغ کامل آنها میلیونها سال طول خواهد کشید.
دانشمندان مشتاق هستند تا از رشد این ستارگان تصویربرداری کنند تا درک بهتری از چگونگی افزایش جرم تعدادی از ستاره ها داشته باشند. در نهایت، اطلاعات به دست آمده می تواند آنها را قادر به مدل سازی روند رشد خورشید کند.
این ستارگان جوان ازطریق یک دیسک متراکم متشکل از گاز و غبار احاطه شده اند. این ستاره ها بطور فعال مواد اطراف را برای تحریک رشد خود مصرف می کنند.
ناسا می گوید این دیسک قابل مشاهده نیست، اما سایه آنرا می توان در دو منطقه تاریک و مخروطی اطراف ستاره های مرکزی مشاهده کرد.
یکی دیگر از خاصیت های خیره کننده این تصویر، وجود لوب های دو طرفه است که از مرکز ستارگان درحال شکل گیری به سمت بیرون امتداد یافته اند. این تصویر این خاصیت را با رنگ نارنجی درخشان نشان داده است.
استنباط می شود که این لوب ها از مواد ستاره ای ساطع شده توسط دو ستاره مرکزی تشکیل شده اند.
در طول این مرحله از شکل گیری ستاره، اجرام تحت یک پروسه بلعیدن و بیرون ریختن مکرر مواد ستاره ای قرار می گیرند. در نتیجه، تعدادی از مواد به محیط اطراف می گریزند و الگوهای لوب مانند متمایز ایجاد می کنند.
ناسا می گوید این فعالیت مانند یک فواره بزرگ است که به سرعت اما تصادفی روشن و خاموش می شود که منجر به ایجاد الگوهای مواج در حوض زیر آن می شود و هنگامی که ستارگان جوان بطور کامل تشکیل شدند، این لوب های بیرون زده در نهایت ناپدید می شوند.
سایر خاصیت های قابل توجه
علاوه بر چیزهایی که گفته شد، جدید ترین خروجی ها از Herbig-Haro ۴۶/۴۷s که در موقعیت ساعت ۲ در مرکز تصویر قرار دارند، توجه جلب می کند.
این فواره ها برای تشکیل ستاره ها حیاتی هستند، برای اینکه کنترل می کنند که ستاره ها در نهایت چقدر جرم می توانند حفظ کنند.
یکی دیگر از خاصیت های زیبایی که می توان در این تصویر مشاهده کرد، یک سحابی است که بصورت یک هاله و ابر آبی جوشان نشان داده شده است. این اَبر عظیم از غبار و گاز اغلب اطلاعات در ارتباط با فرآیندهای داخلی خودرا پنهان می کند، اما قابلیت های پیشرفته ی جیمز وب به آن اجازه می دهد تا به درون آن نگاه کند و خاصیت های پنهان شده Herbig-Haro ۴۶/۴۷ را آشکار کند.
ناسا می گوید این سحابی قابل توجه است، چونکه حضور آن بر شکل خروجی های پرتاب شده توسط ستارگان مرکزی تأثیر می گذارد.
در نهایت، در پس زمینه ی این تصویر اعجاب انگیز از جیمز وب، ستارگان و کهکشان های بی شماری به نمایش درآمده اند که در تاریکی تاریکی بی انتهای جهان پراکنده شده اند.




منبع:

1402/05/06
18:58:44
itemprop="bestRating">5
310
تگهای خبر: اطلاعات , تلسكوپ , جهان , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد