وبلاگ آفتاب
رمضان ۱۴۰۲ در آیینه اقوام-۲۲؛

خوردن آبی که شفا می دهد

خوردن آبی که شفا می دهد

به گزارش وبلاگ آفتاب، بیست و دومین قسمت از مجموعه نمایش رادیویی آیینه اقوام به معرفی آیین های رمضانی مردم استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه و همینطور مردم شهر لامرد استان فارس اختصاص دارد.


دریافت 65 MB
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، «آیینه اقوام» عنوان مجموعه نمایش رادیویی به روایت و کارگردانی زنده یاد مهرداد عشقیان است که سفری به دنیای آئین های رمضان در ایران زمین است. این مجموعه ۳۰ قسمتی از تولیدات اداره کل هنرهای نمایشی رادیو است که به پیشنهاد و همراهی ایوب آقاخانی در خبرگزاری مهر منتشر می شود.
ماندانا اصلانی، غلامحسن تسعیری، ماندانا محسنی، محمد یگانه، مجتبی طباطبایی، محمد آقامحمدی بعنوان بازیگر این مجموعه حضور دارند و دیگر عوامل مجموعه رادیویی «آئینه اقوام» هم عبارتند از نویسنده: سهیلا خدادادی، محقق: ناصر ملاییان، افکتور: نرگس موسی پور، صدابرداران: پیروز صدرایی و محسن جوادی، تهیه کننده و سردبیر: ناهید گودرزی.
بیست و دومین قسمت «آیینه اقوام» با مدت زمان ۲۸ دقیقه و ۲۴ ثانیه با سفر به ارومیه به آئین های مردم این شهر در ماه مبارک رمضان می پردازد.
روز بیست و دوم سفر «آیینه اقوام» را این گونه آغاز می کنیم:
«بر لب جوی نشین و گذر عمر ببین، این شعر رو بارها و بارها شنیدیم و خوندیم اما کم تر پیش اومد که به معنی و مفهوم اون دقت نماییم. ولی یه وقتایی که گذر عمر رو با تمام وجود احساس می نماییم این بیت خواسته ناخواسته به ذهنمون تلنگر می زنه. انگار همین روز گذشته بود که ماه رمضان آغاز شد و من خودم رو برای سفر آیینی به شهرها و روستاهای بزرگ و کوچیک ایران آماده کردم. به همین سرعت به بیست و دومین روز از این ماه مبارک رسیدیم. حتم دارم شما هم با من هم عقیده این و از این همه شتاب زندگی متحرین. به هر جهت امروز هم یکی دیگه از روزای خوب خداست و من همچنان یه مسافرم، یه مسافر که هنوزم در امتداد راهیه که برگزیده.»
در روز بیست و دوم سفر همچنان با «علی» و مادر وی در شهر ارومیه همراه هستیم تا با آیین های مردم این شهر و استان آذربایجان غربی و همینطور آیینی از مردم لامرد استان فارس در ماه مبارک رمضان آشنا شویم.
مادر علی هر سال در روز بیست و دوم ماه رمضان افطاری می دهد. مردم ارومیه در ماه مبارک رمضان هر روز افطاری می دهند و برای افطار نیازمندان، مستمندان و بی بضاعت ها را دعوت و اهل خانه به همراه میهمانان با هم و بر سر یک سفره افطار می خورند.
آیین احسان و نیکوکاری در شبهای قدر در میان مردم ارومیه و آذربایجان غربی به اوج خود می رسد.
راوی در این بخش به نقل خاطره ای از «آقای محمودی» از دوستان خود در رابطه با آیین های مردم لامرد استان فارس در شبهای قدر می پردازد. در لامرد همه مردم در شبهای قدر به خواندن دعا و مناجات می پردازند و وقتی هم دعای جوشن کبیر رو به صورت دسته جمعی می خوانند، وقتی به «الغوث الغوث» می رسند، حاضران می ایستند و تسبیح خویش را دور یک کاسه چینی پر آب می چرخانند. بعضی ها هم ریسمان نازکی را از سمت راست پس از هر بند دعا وقتی به اسم خدا می رسند گره می زنند که تا آخر دعا تعداد این گره ها به ۱۰۰ عدد می رسد. بعد هم آب کاسه را بعنوان تبرک به سر و صورت می زنند یا آنرا می خورند. عده ای هم به نیت شفای مریض آن آب را به خانه برده و به بیمار می دهند. لامردی نخ یا ریسمان ۱۰۰ گره خورده را برای دفع بعضی بلایا مفید می دانند.
آش «یارما شورباسی» یا آش «ترخینه» از غذاهای سنتی مردم ارومیه برای ماه مبارک رمضان است.
اهالی روستاهای آذربایجان غربی در شب بیست و هفتم ماه رمضان که معتقدند شب قصاص ابن ملجم مرادی است رسم «کیسه دوزی» را برگزار می کنند. زنان در هنگام دوختن کیسه که به کیسه «ابن ملجم» مشهور است، با هر سوزنی که به کیسه می زنند یک مرتبه به ابن ملجم لعنت می فرستند.
عصر آخرین روز ماه رمضان هم بسیاری از خانواده های آذری به زیارت اهل قبور می روند و نذری ادا می کنند. در سحری این روز هم بچه ها سهمی دارند و پا به پای بزرگترها سحری می خورند و وقتی ظهر می شود افطاری زودهنگام می خورند که به این رسم «تاباق اروجی» می گویند.
در قدیم در شب آخرین ماه رمضان، مادر خانه کاسه ای را پر از گندم می کرد و همه اهل خانه به آن دست می کشیدند.
در روز عید سعید فطر هم ارومیه ها به دید و بازدید با هم می پردازند و بخصوص منزل «نوعید» ها می روند یعنی منزل نوعروسی که نخستین عید فطرش را در خانه همسر سپری می کند یا منزلی که دختر عقد کرده دارند و یا خانواده ای که اخیرا عزیزی را از دست داده اند.


منبع:

1402/01/24
16:31:32
itemprop="bestRating">5
352
تگهای خبر: بازی , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد