وبلاگ آفتاب
یگانه بیداریان در گزارش وبلاگ آفتاب:

گرافیك چطور به درمان بیماری كمك می كند؟

گرافیك چطور به درمان بیماری كمك می كند؟

به گزارش وبلاگ آفتاب یك هنرمند تصویرگر اعتقاد دارد تأثیر هنر در بحث هنردرمانی واقعا غیرقابل انكار است و این مورد، همان نقطه قوت هنرمند تصویرگر بشمار می رود كه برای انتقال پیام، از تصویر بهره ببرد.



یگانه بیداریان هنرمند طراح گرافیك و تصویرگر كه اخیرا برای كتابچه آموزشی راهنمای جلوگیری از بیماری ایدز، تصویرگری كرده است، درباره دغدغه اصلی اش در این پروژه و مخاطب هدف كارش به خبرنگار مهر اظهار داشت: دغدغه اصلی من، استفاده از تصویرسازی برای اطلاع رسانی به جامعه هدف معین شده بود. این جامعه هدف شامل اشخاص كم سوادی بودند كه اطلاعات كافی درباره بیماری ایدز نداشتند و همینطور به علت ترس از داشتن این بیماری، سمت دریافت اطلاعات و انجام آزمایش برای اطمینان از داشتن بیماری، نمی رفتند.
وی در پاسخ به این پرسش كه طرح های گرافیكی در كتاب ها باید واجد چه خصوصیت هایی باشد تا با مخاطب خاص خودش ارتباط برقرار كنند، توضیح داد: به صورت كلی هنر به واسطه مخاطبانی كه دارد به دو بخش تقسیم می شود؛ اول، هنر برای هنر كه شامل مخاطبان خاص درك می شود و دوم، هنر برای مردم است كه استفاده از گرافیك و تصویرسازی برای انتقال پیام مطلب به جامعه استفاده می شود. هنر گرافیك و تصویرسازی با زبانی صحبت می كند كه همه مردم با هر میزان آگاهی برای آنها قابل درك باشد كه البته این جامعه هدف در مراحل بعدی می تواند به صورت جزیی تر تقسیم بندی شود.
بیداریان با اشاره به آشنایی هنرمند گرافیست با جامعه هدف برای خلق آثار، تصریح كرد: برای به تصویر كشیدن كتابی با چنین خصوصیت ها باید از تصاویر ساده، گویا و در واقع اطلاع رسان بهره بگیریم و اینجاست كه شناخت جامعه هدف از لحاظ طبقه و جایگاه اجتماعی و همینطور ارتباط هنر با روانشناسی اهمیت پیدا می كند.
وی عنوان كرد: اگر بخواهیم مروری بر گذشته تصویرسازی در علم پزشكی داشته باشیم، می توانیم تأثیر تصویرسازی در فرهنگ باستانی و قبیله ای از آغاز تمدن و آیین های شفایابی در ایران و جهان را مشاهده نماییم. هنر تصویرگری در ایران اسلامی، غیر از كتاب های تاریخی، دیوان اشعار و داستان سرایی در كتب علمی و پزشكی هم دیده شده است و بعنوان مثال می توان به تصاویر گیاهان دارویی در این كتاب ها اشاره نمود.
این هنرمند طراح گرافیك در انتها اظهار داشت: تأثیر هنر در بحث هنردرمانی واقعاً غیرقابل انكار است و این مورد، همان نقطه قوت هنرمند تصویرگر بشمار می رود كه برای انتقال پیام، از تصویر بهره ببرد. در واقع اگر بخواهیم بگوییم چرا تصویرسازی می تواند اینقدر موفق عمل كند، به علت ایجاز كلام این هنر است كه در ذهن ماندگار است و بسیار به یادگیری كمك می نماید. اینجاست كه هنرمند دین خویش را به جامعه به منظور آگاهی سازی و درك بیشتر یك بیماری و حتی كمك به پیشگیری و درمانش ادا می كند. نمونه این آثار در هنرمندان غیرایرانی به وفور دیده می شود در حالیكه در ایران خیلی محدودتر است و واقعا نیاز داریم بیشتر به آن پرداخته شود.

1398/08/05
22:03:36
itemprop="bestRating">5
4631
تگهای خبر: اطلاعات , پروژه , جهان , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد