وبلاگ آفتاب
جهاد دانشگاهی، مؤسسه رویان و دانشگاه علوم پزشكی تهران میهمانان مخاطبان عرب در بیروت

تبیین احیای روحیه خود باوری جوانان ایرانی در وبینار ایران و پیشرفت های علمی

تبیین احیای روحیه خود باوری جوانان ایرانی در وبینار ایران و پیشرفت های علمی

وبیناری با عنوان «ایران و پیشرفت های علمی» به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با حضور دکتر حمیدرضا طیبی ریاست محترم جهاد دانشگاهی، دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان و دکتر مسعود خسروانی عضو هیئت علمی دانشکده تکنولوژی های جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران با همت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت برگزار گردید.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، در ابتدا دکتر عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان ضمن خیر مقدم به مهمانان و حاضران گرامی، به این نکته اشاره نمود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی شعار "ما می توانیم" را سرداد و همین مساله سبب شد تا پتانسیل موجود در بین آحاد ملت و در تمام عرصه ها به حرکت درآید و در نهایت به این پیشرفت کنونی بیانجامد که در تمام ابعاد مختلف علمی و نظامی و هم در بعد پزشکی و نانو تکنولوژی در دانشگاه ها و مراکز علمی کشورمان شاهد آن هستیم.
وی ادامه داد: چنین اعتماد به نفسی محصول استقلال همه جانبه ای بود که امام راحل آنرا به ملت ایران ارزانی داشت.
سپس دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت زهرا علیها السلام و ایام مبارک دهه فجر، به دستاوردهای جهاد دانشگاهی بعنوان یک نهاد علمی تأسیس شده در جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود و اظهار داشت: دستاوردهای به دست آمده، نتیجه خود باوری ملت ما بود که توسط امام خمینی در جسم و جان جوانان کشورمان دمیده شد و به دنبال آن رهبری های حکیمانه امام خامنه ای آنرا به ثمر رساند.
ایشان در ادامه ضمن عرضه آمار مختصری از وضعیت علمی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اظهار داشت: در دوران پیش از انقلاب که دانشجو بودم به این نتیجه رسیدم که عقب ماندگی کشورمان به صورت عمدی از جانب حاکمان کشور و هم کشورهای پیشرفته صورت گرفته تا همیشه کشورهای جهان سوم محتاج کشورهای مستکبر باشند و از تولیدات آنها استفاده کنند و بعنوان مصرف کننده کالاهای آنان باقی بمانند و اگر نخبگانی در کشور بودند آنها جذب کشورهای استکباری کنند تا نتوانند سبب پیشرفت کشورشان شوند. این ذهنیت همیشه القا می شد که شما قادر به حل مشکلات خود نبوده و نیازمند کارشناسان غربی هستید.
رئیس نهاد جهاد دانشگاهی ضمن عرضه آمار مختصری از وضعیت پیش از انقلاب اضافه کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران روحیه خودباوری در جوانان احیا شد و توانستند اثبات کنند که از عهده کارهای بزرگ علمی و فناوری بر می آیند و با ایجاد الگوسازی موفق بنیانگزار نهضت علمی و فناورانه در کشور شدند. امام خمینی هم از همان آغاز با ابراز نگرانی از وضعیت دانشگاههای کشور که تنها مصرف کننده علوم بودند و تولید کننده نبودند با تعطیلی موقت دانشگاهها و با انقلاب فرهنگی در مراکز علمی کشور، تحولی بزرگ را در عرصه علمی کشورمان رقم زدند. جهاد دانشگاهی هم بدین منظور در سال ۱۳۵۹ تأسیس شد و شعبه های فراوانی در تمام دانشگاه های کشور به وجود آمد. و برای آن علامت اختصاری ACBCR انتخاب گردید.
دکتر طیبی در ادامه به آغاز فعالیت جهاددانشگاهی در عرصه های، پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی و اجتماعی بعنوان گام اول، اشاره نموده و اظهار داشت: در آغاز با تشکیل گروهای پژوهشی این مؤسسه به تحقیقات در زمینه محصولات و خدمات پرداخته و سپس مراکز خدمات تخصصی به صورت حرفه ای بوجود آمد.
وی ادامه داد: در حوزه پزشکی کارمان را با درمان ناباروری آغاز کردیم تا کسانی که برای درمان توانایی مالی جهت رفتن به خارج را ندارند، بتوانند در داخل درمان شوند و نتیجه آن شد که ما امروز شاهد پیشرفته ترین مراکز درمان ناباروری کشورمان در منطقه و جزو ۱۰ مرکز معتبر جهان هستیم و دیگر کسی به این منظور به خارج سفر نمی کند.
او همینطور به موفقیت جهاد دانشگاهی در مهار برخی سرطان ها و بخصوص سرطان سینه اشاره نمود و اظهار داشت: پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی جزو مراکز مهم علمی و درمانی در زمینه سرطان سینه به حساب می آید.
دکتر طیبی همینطور به معرفی اقدامات صورت گرفته در حوزه سلول های بنیادی و سلول درمانی یا طب باز ساختی، پرداخته و کشورمان را جزو ۱۵ کشور دارنده فناوری"طب بازساختی" در دنیا معرفی نمود و اضافه کرد: فناوری سلول درمانی را به صورت بالینی تبدیل نمودیم و در حوزه برخی بیمارهای دیگر مانند پارکینسون هم از آن بهره برده ایم.
وی سپس فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه داروهای نوترکیبی و کیت های تشخیص بیماری اشاره نمود و اظهار داشت: ما نخستین سازنده کیت تشخیص کرونا هستیم، و در حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به پیشرفت های قابل توجهی رسیده ایم.
طیبی سپس به معرفی فعالیتهای جهاد دانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی پرداخت و اظهار داشت: طراحی و ساخت فرستنده های رادیویی و تلویزیونی، حمل و نقل ریلی و اجرای خطوط ریلی متروی ۹ کلان شهر کشور، ساخت بدنه واگن های مترو، سیستم رانش الکتریکی و کنترل واگن های مترو بخشی از موفقیت های جهاد دانشگاهی در عرصه فنی و مهندسی می باشد. در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی هم جهاد دانشگاهی موفق به طراحی و ساخت دکل های حفاری نفت، متدهای حفاری در کانی های فلزی و غیرفلزی مانند کارخانجات سیمان، فولاد، مس، آلومینیوم و ذوب آهن و هم طراحی و ساخت یکی از پیچیده ترین قسمت های غبارگیری صنعتی شده ایم.
وی سپس به موفقیت های جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی اشاره نمود و اظهار داشت: ما توانستیم در حوزه اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین و جایگزینی تدریجی آنها به بهترین نژادهای مرغوب دنیا با مصرف همان علوفه گوشت آوری و شیردهی بیشتری را به دست آوریم.
دکتر طیبی در انتها اظهار داشت: فرصت کافی برای بیان تمامی دستاوردهای این نهاد وجود ندارد، اما تمام دستاوردهای خویش را همواره در چارچوب مجلات علمی معتبر، کتاب ها منتشر و در سمینارها معرفی می نماییم.
در ادامه دکتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان، ضمن تبریک ایام دهه فجر و تشکر از دکتر خامه یار جهت زمینه سازی برای برگزاری این وبینار جهت معرفی دستاوردهای علمی کشورمان در حوزه کشورهای عربی، باید بگویم که مؤسسه رویان با هدف رشد علمی و از بین بردن ضعف های علمی تأسیس شد و دکتر کاظمی نقش مهمی در تأسیس این مؤسسه داشت. در آغاز هدف ما حل مشکل افراد نابارور برای مسافرت به خارج و تحمل هزینه های بالای آن بود که در مؤسسه رویان در اولویت قرار گرفت و الان ما قطب درمان ناباروری در منطقه هستیم و درخواست های بسیاری در این حوزه از جانب کشورهای اسلامی ارسال می شود.
وی ادامه داد: نگاه اولیه ما در رویان پیشرفت علمی کشور در حوزه های مختلف و پر کردن خلأها و همچون ناباروری بوده است. بنابراین مجموعه ای از هدف ها و برنامه هایی را برای خود ترسیم نمودیم و در حوزه سلول های بنیادی و درمان نازایی پیشرفت قابل توجهی به دست آوردیم و امیدواریم این پژوهشها توانسته باشد خیلی از مشکلات موجود در کشورمان را حل کرده باشد.
در ادامه رئیس مؤسسه رویان اظهار داشت: هم اکنون این مؤسسه دارای سه مرکز پژوهشی درمان ناباروری، تکنولوژی حیاتی و مرکز پژوهش های هسته ای. در کنار ما مراکز تخصصی زیادی وجود دارد و همواره با مراکز تخصصی دیگر همکاری می نماییم تا بتوانیم از تجربیات یکدیگر بهره ببریم.
مؤسسه جهاد دانشگاهی با دانشجویان هم همکاری می کند و نتیجه این پژوهش هایی که توسط دانشجویان صورت می گیرد در مؤسسه رویان مورد استفاده قرار می گیرد. البته گواهینامه های معتبر و تأییدیه هایی از مؤسسات بزرگ در اختیار داریم.
وی اظهار داشت: مرکز رویان با داشتن چهل تن از متخصصان و اعضای هیئت های علمی دانشگاهها هم اکنون ۳۸۰ پروژه علمی را به اتمام رسانده و باید بگویم تابحال بیشتر از بیست هزار کودک با روش درمانی این مرکز به دنیا آمده اند و توانسته ایم شیوه نامه های درمانی عرضه نماییم.
شاهوردی اضافه کرد: این مرکز در درمان نازایی از راه سلول های بنیادی، رتبه نهم جهان را به خود مختص کرده است و پیشرفت قابل توجهی در عرصه تولید و درمان سلول های بنیادی به دست آورده ایم و در حدود ۱۹۵ پروژه در این عرصه به اتمام رسیده است. همینطور در مورد سلول های بنیادی جنین هم توانسته ایم پیشرفت قابل توجهی به دست آوریم که از راه بند ناف این امر محقق شده است و مقالات بسیاری در این راستا هم توسط این مؤسسه انتشار یافته است.
وی سپس با نشان دادن بعضی از تصاویر مختلف در حوزه درمان با سلول های بنیادی در اعضای مختلف بدن مانند قلب، شبکیه چشم، و برخی آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های آزمایشگاهی حیواناتی مانند موش و ماهی، پروژه های در دست اقدام و میزان پیشرفت این پروژه ها را بیان کرد.
رئیس مؤسسه رویان سپس ضمن اشاره به ساخت انبوه تجهیزات با حجم کوچک جهت کاربرد در درمان از راه سلول های بنیادی و پخش تصاویر آنها، اظهار داشت: ما بر روی دستگاه عصبی حیوانات دیگر هم فعالیتهایی انجام داده ایم و هم در مورد بیماری "آلزایمر" و "پارکینسون" و افراد قطع نخاعی هم جهت درمان آنها از راه همین سلول های بنیادی اقدام های قابل توجهی انجام داده ایم.
در انتها دکتر مسعود خسروانی، عضو هیئت علمی دانشکده تکنولوژی های جدید دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران با بیان مقایسه آماری وضعیت ایران قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به بعضی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علوم پزشکی و موفقیت های کشورمان به رغم وجود تحریم های گسترده به رتبه های کشورمان در سطح جهان اشاره نمود وگفت: جمهوری اسلامی ایران با تولید بیشتر از سه میلیارد دوز واکسن انسانی و دامی در ۶۵ نوع مختلف، رتبه نخست تولید واکسن و سرم در خاورمیانه را به خود مختص کرده است. و در زمینه فناوری و تحقیقات سلول های بنیادی جزو ۱۰ کشور برتر جهان، و در تزریق سلول های "شو آن" برای ترمیم صدمه های نخاعی، رتبه اول جهان، در پیوند مغز استخوان، با پیوند بیشتر از پنج هزار ۳۷۳ مورد پیوند سلولهای بنیادی خون و مغز استخوان بعد از ایتالیا دومین کشور دنیا، در تولید دارو رتبه اول منطقه و رتبه هفتم جهان و در تولید داروهای نوترکیب، رتبه چهارم آسیا، و رتبه پنجم تکنولوژی درمان باروری را به خود مختص کرده است.
دکتر خسروانی در ادامه به دستاوردهای دیگر پزشکی اشاره نمود و اضافه کرد: ۹۹ درصد بیماری هایی که احتیاج به جراحی دارند در داخل کشور انجام می شود. در مورد پیوند کبد رتبه نخست در دنیا به ایران اختصاص دارد و چهارمین کشور دارای فناوری ساخت و تولید دستگاه شبیه ساز پزشکی در کشور، و بومی سازی کردن تولید دستگاه نقشه برداری از مغز توسط حس بویایی از دیگر دستاوردهای کشور ماست.
ایشان در ادامه درباره تولید واکسن کرونا اظهار داشت: در گزارش یونیسف ایران جزو کشورهای تولید کننده واکسن کرونا قرار گرفته است. کشورمان در برنامه تولید این واکسن، بیشتر از ۲۲۵ میلیون و پانصد هزار دوز واکسن کرونا را در دستور کار خود دارد. وتاکنون بیشتر از ۱۲ تقاضا از انواع داروهای نوترکیب به سازمان غذا و دارو ارسال شده است.
استاد تکنولوژی های جدید دانشکده پزشکی به تجربه های منحصر به فرد کشورمان در زمینه جنگ های شیمیایی و دستاوردهای پزشکی هوافضا و زیر سطحی اشاره کرده و سپس با بیان شاخصهای سلامتی از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت جهانی، به مقایسه قبل و پس از انقلاب پرداخت و رشد پزشکان و متخصصان کشورمان را نشان داد که هم اکنون از حدود شش هزار پزشک به حدود هشتاد هزار عمومی و سی و شش هزار متخصص رسیده است.
او همینطور دسترسی مردم به آب بهداشتی سالم اشاره نمود و اظهار داشت: قبل از انقلاب تنها چناه و پنج درصد مردم از آب سالم بهره مند بودند اما هم اکنون بنا بر گزارش سازمان جهانی بهداشت بالای ۹۰ درصد مردم کشورمان از آب بهداشتی سالم برخوردار می باشند.
دکتر خسروانی اضافه کرد: حالا بیش ۱۸ هزار خانه بهداشت در محروم ترین نقاط سراسر کشور وجود دارد و سن امید به زندگی قبل از انقلاب ۵۱ سال و بعد از انقلاب به ۸۰ سالگی در زنان و ۷۶ سال در مردان رسیده است.
او همینطور به میزان مرگ و میر در کودکان قبل از انقلاب و بعد از آن اشاره نمود و اظهار داشت: قبل از انقلاب سالانه ۱۰۲ کودک زیر یکسال در هر هزار کودک جان خویش را از دست می دادند و میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال ۱۷۴ نفر بوده اما الان ۷ نفر در هزار نفر می باشد.
این استاد دانشکده علوم پزشکی اضافه کرد: تعداد تخت های بیمارستان ۵۶ هزار پیش از انقلاب و الان ۱۴۸ هزار تخت و تعداد بیمارستان های فعال قبلا ۵۵۶ بیمارستان و الان ۹۱۰ بیمارستان فعال در سرتاسر کشور داریم.
وی سپس به رشد دانشگاههای علوم پزشکی کشور اشاره نموده و اظهار داشت: قبل از انقلاب تنها هفت دانشگاه علوم پزشکی و حدود ۶۰۰ نفر ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بوده، اما الان پنجاه دانشگاه علوم پزشکی و بالای شش هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجوی رشته پزشکی در کشور وجود دارد. و در حوزه تجهیزات پزشکی و درمانی به خود کفایی لوازم پزشکی رسیده ایم و در این میدان ارتقا یافته ایم. قبل از انقلاب تنها ۵۰ شرکت مونتاژ کننده تجهیزات وجود داشت اما الان بیشتر از ۶۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی را تولید و بالای ۸۰ درصد نسارهای کشور را تأمین می کنند.
دکتر خسروانی سپس ضمن اشاره به بعضی از داروهای ضد سرطان که با فناوری نانو در کشورمان ساخته شده به معرفی دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان در مقابله با کرونا درحوزه ضدعفونی کننده پرداخت و به برخی تولیدات در این عرصه مانند: دستگاه ضد عفونی کننده مواد پلاسمایی، دستگاه استریل کننده هوا و سطوح با "اُزُن"، دستگاه تصفیه و ضد عفونی کننده هوا و سطوح با فناوری پلاسمای سرد غیر حرارتی و دستگاههای ضد عفونی کننده محیط و دست، و ضد عفونی کننده الکترواپتیکی هوشمند و ضدعفونی کننده های اداره جات و.. اشاره نمود.
همینطور در شرایط کرونا ۱۲۰۰ دستگاه ونتیلاتور در مدت ۴۵ روز تولید و تحویل بیمارستان ها شده است. اضافه بر این که کیت هایی که آنتی بادی ضد ویروس کرونا را در بدن نشان می دهند هم در کشورمان ساخته شده است. تولید لباس های محافظ کادر درمان با قابلیت شستشو و ضدعفونی مجدد با دو فیلتر با کارکرد ۱۵ ساعته ساخته شده است.
او در آخر به برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای مقابله با کرونا اشاره نموده و به معرفی تولیدات عرضه شده در این نمایشگاه پرداخت.
شاهوردی درباره درمان بیماران انسولینی، قلبی و بیماری های پوستی و مشکلات استخوانی اظهار داشت: مؤسسه رویان موفقیت هایی با همکاری برخی دانشگاهها به دست آورده است. و تمام تلاش ما این است که از کمک های مراکز علمی و دانشجویان کشور بهره ببریم تا آنها هم در این امر شریک باشند. یکی دیگر از پروژه های در دست اقدام درمان بیماری های ناشی از سرطان است که تابحال پژوهش های مختلفی در این راستا صورت گرفته است. تمام پژوهش های انجام یافته قابل دسترس مراکز علمی بوده و می توان به آنها مراجعه نمود.
او با نشان دادن تصویر اولین حیوان شبیه سازی شده اضافه کرد: از دیگر موفقیت های چشمگیر رویان، شبیه سازی حیواناتی مانند گوسفند و بُز بوده که مایه افتخار کشورمان و سربلندی جمهوری اسلامی ایران در جهان به حساب می آید.
دکتر شاهوردی در انتها اظهار داشت: ما به جز بحث درمان، به مساله آموزش هم توجه داریم و توانسته ایم در حوزه آموزش هم ورود نماییم و دوره هایی را برگزار نماییم. که به صورت سالانه با برگزاری دوره های علمی و با حضور متقاضیانی از کشورهای اسلامی و عربی توانسته ایم گام بلندی را در جهت نشر این علوم برداریم و همینطور با انتشار مقالات و چاپ بروشورها به زبان های مختلف کمک خوبی به متخصصان و علاقمندان بنمائیم.




منبع:

1399/11/17
13:37:09
itemprop="bestRating">5
1134
تگهای خبر: آموزش , پروژه , پژوهش , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد