وبلاگ آفتاب
معاون فرهنگی وزارت بهداشت تاكید كرد

لزوم مشاركت در اجرای سند ملی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی

لزوم مشاركت در اجرای سند ملی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر ضرورت مشارکت در اجرای سند ملی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در دانشگاه ها تصریح کرد و اظهار داشت: مسؤولیت دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهشی و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت به وزارت این معاونت محول شد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا؛ دکتر سیما سادات لاری در امروز آیین افتتاحیه هشتمین همایش ملی قرآن‏، عترت و سلامت جامعه پزشکی در مجتمع ولایت مشهد مقدس با بیان این مطلب اضافه کرد: شورایعالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاستگذاری، هماهنگی و هم افزایی در جهت تحقق این مهم در حوزه سلامت را برعهده کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت قرار داده است.
وی تصریح کرد: امروز حدود به یک سال است که کشور و مردم عزیز ما در شرایط سخت و بغرنج تحریم های ظالمانه و همه جانبه و به تعبیری بهتر جنگ تحمیلی اقتصادی با چالشی بزرگ تحت عنوان همه گیری کووید ۱۹ مواجه اند. از همان روزهای اول شیوع این پاندمی جامعه پزشکی ما شامل پزشکان و پرستاران و سایر عزیزان کادر درمانی و خدماتی حوزه سلامت با حضور ایثارگرانه و مسؤولانه مواجهه با این بیماری جلوه های ایثار و از خودگذشتی و فرهنگ والای انسانی - اسلامی و البته تعهد حرفه ای خویش را به منصه ظهور گذاشتند و با تقدیم دهها شهید مدافع سلامت در میدان عمل ثابت کردند که فرهنگ حرفه ای جامعه پزشکی ما ریشه در ارزش های متعالی دینی و فرهنگ نوع دوستی ایرانی دارد.
وی اظهار داشت: پیش از این که صحبت کوتاهی درمورد مبحث همایش داشته باشم لازم می دانم با عنایت به مناسبت ایام و مبحث همایش از آنجائیکه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر مبنای مأموریت محول از شورایعالی انقلاب فرهنگی مسؤولیت دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهشی و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت را بر عهده دارد نکاتی را درمورد این کمیسیون و چشم انداز و اهداف آن که مرتبط به مبحث و عنوان این همایش علمی است، عرض کنم.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت اظهار داشت: ناگفته پیداست در مبحث نوپدید میان رشته ای و فرارشته ای همچون عرصه ارتباط روشمند علوم تجربی و علوم انسانی و اسلامی، چالش ها و ملاحظات خاصی وجود دارد چون که این مطالعات در سایه وزارتخانه ای انجام می گیرد که متولی نظام سلامت جامعه و پژوهش و آموزش علوم پزشکی است.
وی تصریح کرد: دبیرخانه این کمیسیون طی سالهای اخیر با صدمه شناسی اقدامات و انجام مطالعات موردی، تطبیقی و مصاحبه و همینطور استفاده از نظرات دهها صاحب نظر حوزوی و دانشگاهی نهایتا در مرداد ماه سال جاری موفق شد، سند استراتژیک توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت را پس از امضا و تایید وزیر بهداشت به تصویب شورایعالی توسعه فرهنگی قرآنی برساند.
لاری اضافه کرد: این سند در ۳۱ شهریور سال جاری توسط دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی رسما ابلاغ گردیده و پس از آن، بنده طی نامه ای از مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی درخواست کردم تا پیشنهادات و برنامه های اجرایی خویش را برای تحقق اهداف علمی این سند ملی به دبیرخانه کمیسیون ارسال نمایند و درحال حاضر دبیرخانه کمیسیون در حال تجمیع نظرات و برنامه های پیشنهادی است تا با استفاده از ظرفیت های علمی واجرایی کشور زمینه های عملیاتی شدن این برنامه ها را فراهم نمایند.
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: از همه دعوت می کنم با مشارکت در اجرای سند ملی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت کمیسیون متبوع را در نیل به این اهداف متعالی، یاری کنند و اعلام می کنم دبیرخانه کمیسیون به صورت مستمر آماده دریافت نظرات همه اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در این رابطه خواهد بود.
وی اظهار داشت: مرکز قرآن و عترت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با برگزاری جشنواره قرآن برای اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی کشور که از پرمخاطب ترین جشنواره های قرآنی است، سال جاری بیست و پنجمین دوره این جشنواره را برگزار کرد و همینطور افتخار میزبانی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان را هم برعهده دارد.
لاری اظهار داشت: این مرکز با انتشار دو مجله علمی پژوهشی با عنوان قرآن و طب و همینطور سبک زندگی- اسلامی با محوریت سلامت و استفاده از ظرفیت کانون ها وانجمن های علمی- دانشجویی به نوبه خود در تلاش است با ایجاد بستر ارتباط معنوی دانشگاهیان وزارت بهداشت با قرآن کریم و همینطور زمینه های گرایش به مطالعات و تحقیقات روشمند و قرآن بنیان را در حوزه سلامت فراهم آورد.
لاری اظهار داشت: همان گونه که اشاره شد جامعه بشری بیشتر از یک سال است که با همه گیری کووید ۱۹ مواجه می باشد. انسان مدرن که مغرور به علم و تکنولوژی خود، بی محابا به فکر تسلط هر چه بیشتر بر طبیعت بوده، به ناگاه خویش را در مقابل چالشی بزرگ و عظیم دید و باردیگر برای او پرسش های اساسی درمورد فلسفه خلقت، عظمت و پیچیدگی طبیعت و علل و عوامل مادی و غیرمادی مبتلا شدن به بلایا مطرح گردیده است.
وی تصریح کرد: این ویروس کوچک که تمامی جنبه های اقتصادی، اجتماعی، علمی، سیاسی و معنوی جهان امروز را تحت تأثیر قرار داده است همینطور کمبود ابزار و زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مقابله با کرونا ویروس، حکایت از نقاط ضعف اساسی نگرشی و کاربردی دارد که تا سالها از آن بعنوان نقطه عطفی در تغییر نگرش و روش جامعه انسانی یاد خواهد شد.
لاری اظهار داشت: توجه به خدمات داوطلبانه و محله محور، سلامت روان و سلامت اجتماعی و همینطور توجه مضاعف به سلامت معنوی و عوامل موثر اقتصادی در تاب آوری افراد و جامعه در هنگام بلایا و بحران ها ونیز چگونگی و روش تحقیقات پزشکی در مواقع اضطراری و نظام سیاستگذاری و مدیریت در مواقع بحرانی و بلایای طبیعی و دهها مثال دیگر همچون موضوعاتی است که به این واسطه باید مورد توجه جامعه علمی کشور قرار گیرد.
به گزارش مفدا، معاون فرهنگی وزیر بهداشت در انتها اظهار داشت: امید است این جمع معنوی و علمی در فرصت این همایش دو روزه بتواند به بعضی از این چالش ها که در ارتباط با مبحث آن است، بپردازد و راهکارهای علمی واجرایی برای بهینه سازی عملکردها و بهبود حکمرانی علمی نظام سلامت بویژه در ابعاد سلامت روان، سلامت اجماعی و سلامت معنوی عرضه نماید.



1399/11/16
23:18:47
itemprop="bestRating">5
1204
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , پژوهش , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد