وبلاگ آفتاب
زنده روح كرمانی با مهر مطرح كرد؛

جزییاتی از جشنواره عكس آیات

جزییاتی از جشنواره عكس آیات

به گزارش وبلاگ آفتاب دبیر هنری دومین جشنواره ملی عکس و عکس نوشت آیات که با شعار قرآن، معنای زندگی برگزار می شود، توضیحاتی درباره معیارهای داوری و بخش های مختلف این جشنواره ارائه نمود.



مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری دومین جشنواره ملی عکس و عکس نوشت آیات درباره ماهیت این جشنواره به خبرنگار مهر اظهار داشت: در ماهیت کلی، جشنواره ملی عکس و عکس نوشت آیات، سومین دوره برگزاری اش بشمار می رود اما چون حدود ۵ سال پیش دوره اولش در استان البرز برگزار شده بود و در کرمان نبود، دومین جشنواره عکس نوشت آیات را به آن اطلاق می نماییم. از دوره اول تنها نامی باقی مانده و اطلاعات مکتوبی از آن جشنواره در دست نداریم. نگاهی که در دوره اول برگزاری جشنواره ملی عکس و عکس نوشت آیات وجود داشت که شعاری برای جشنواره در نظر گرفته شود که این نگاه فراگیر شود. شعار «قرآن، معنای زندگی» به این منظور انتخاب گردید و روی آن تاکید داشتیم که قرآن معنای زندگی است و جشنواره در ۵ محوری که فراخوان داده شده مدنظر قرار گرفت تا این شعار نمود بهتری پیدا کند.
وی به ۵ محور مورد نظر در فراخوان اشاره نمود و اضافه کرد: معنویت و عرفان عملی با فرهنگ قرآن و عترت به منظور زندگی بهتر، ایثار اجتماعی، روزنه عشق به همنوع با عنایت به تاکید قرآن بر بخشش و کمک به یکدیگر، زندگی سالم با عنایت به آیات قرآن در تکریم خانواده، مراسم و اعیاد مذهبی، اعیاد قرآنی و عترتی و فضاهای اسلامی، ۵ محوری است که از درون شعار اصلی جشنواره آیات شکل می گیرد.
زنده روح کرمانی درباره مبحث جشنواره بیان نمود: فراخوان این دوره شبیه به دوره قبل است با این تفاوت که ما در هر دوره بخش ویژه را با عنایت به نیازهای روز تغییر می دهیم؛ ۲ سال پیش مبحث بخش ویژه، اسراف بود و این دوره هم با عنایت به نیاز روز جهانی، مبحث ایثار اجتماعی در نظر گرفته شده است.
بخش «عکس نوشت» جشنواره چالش جدیدی برای عکاسان حرفه ای و آماتور است که دست شرکت کنندگان را باز گذاشتیم تا دلنوشته های خویش را به صورت گرافیکی با تاکید وجود ماهیت عکس برای ما ارسال کنند
وی در مورد ضرورت اضافه شدن بخش «عکس نوشت» به این دوره جشنواره هم اظهار داشت: در دومین دوره جشنواره عکس آیات، به جای بخش مردمی، ترجیح دادیم عکس نوشت داشته باشیم؛ چونکه در فضای اجتماعی استفاده از عکس با نوشته یا دلنوشته بسیار فراگیر شده است حتی در فضاهای مذهبی هم این مورد بسیار دیده می شود. در واقع، بخش «عکس نوشت» جشنواره چالش جدیدی برای عکاسان حرفه ای و آماتور است که دست شرکت کنندگان را باز گذاشتیم تا دلنوشته های خویش را به صورت گرافیکی با تاکید وجود ماهیت عکس برای ما ارسال نمایند البته با در نظر گرفتن بحث رایت عکس که برعهده شرکت کننده در جشنواره است.
دبیر هنری دومین جشنواره ملی عکس و عکس نوشت آیات درباره معیارهای اصلی داوری در این جشنواره با عنایت به خصوصیت های مدنظر، توضیح داد: اصولاً وقتی یک فراخوانی وجود داشته باشد، تیم داوری هم بر مبنای فراخوان چیده می شود. تیم داوری این دوره که شامل حسن غفاری، مهدی جعفری و ابراهیم سیسان است، از آنجایی جشنواره بر پایه عکاسی مستندنگاری در تصویر است، به جز بخش عکس نوشت، داوران خصلت هایی دارند که بر مبنای آن خصلت ها انتخاب می شوند. برای مثال یکی از داوران جشنواره خیلی مردم شناس است و نگاه مستند دارد. دیگر داور جشنواره تخصص ویژه ای در معماری و فرهنگ مراسم و آئین ها است و دیگر داورمان هم گرایش پررنگ هنری دارد و به شکلی عکاس گرافیست است.
وی تصریح کرد: با عنایت به این چیدمان از داوران، همه ۵ محور فراخوان بسط و توسعه پیدا می کند چونکه نمی توان برای هر ۵ محور یک داور قرار داد و فقط لازم است داوران اجماع کامل و دقیقی بر این محورها داشته باشند.
زنده روح کرمانی، بخش «عکس نوشت» را هنر در انتخاب عکس خواند و تصریح کرد: بخش عکس نوشت نگاهی باز دارد و چالشی برای عکاسان به شمار می آید؛ البته الزاماً در ارتباط با عکاسان نمی گردد یعنی امکان دارد بسیاری از عکاسان در این بخش شرکت نکنند. از آنجایی که دلنوشته ها سبب تاثیر دوچندان تصویر می شوند، ما این مورد را هم در فراخوان لحاظ کردیم. این بخش در این جشنواره، برای نخستین بار اتفاق می افتد و امکان دارد ایراداتی هم به آن وارد باشد اما امیدوارم در جشنواره های بعدی این مسیر ادامه پیدا کند تا خروجی خوبی هم داشته باشد.
دومین جشنواره ملی عکس و عکس نوشت آیات با عنوان «قرآن، معنای زندگی» بهمن ماه ۹۹ به دبیری محمدرضا علیزاده احمدآبادی و دبیری هنری مسعود زنده روح کرمانی برگزار می گردد.


منبع:

1399/11/12
20:45:58
itemprop="bestRating">5
1020
تگهای خبر: اطلاعات , جهان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد