وبلاگ آفتاب
استاد دانشگاه و متخصص حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی:

شناخت نیاز مخاطب گام اساسی موفقیت افكار سنجی است

شناخت نیاز مخاطب گام اساسی موفقیت افكار سنجی است

کردستان استاد دانشگاه و متخصص حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی، هدف اصلی افکار سنجی را اقناع جامعه و مخاطبان ذکر و تصریح کرد: پیش از هزینه برای پخش یک تیزر تلویزیونی و یا هر نوع تبلیغاتی، باید افکار عمومی را بشناسیم، چون که در این صورت اقناع ساده تر شده و می توان آسان تر به برنامه های خود پرداخت.


داوود زارعیان امروز شنبه (11 بهمن ماه) در نشست تخصصی روابط عمومی ها و افکار سنجی که به همت مرکز افکار سنجی جهادانشگاهی کردستان و با مشارکت روابط عمومی استانداری و شرکت توزیع نیروی برق استان در چارچوب وبینار برگزار شد اظهار نمود: امروزه در یک دقیقه حجم بسیار زیادی محتوا در فضای مجازی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جاسوسی تولید می شود که خوانندگان و مخاطبان زیادی را به خود اختصاص می دهد.
وی ضمن اشاره به روند افزایشی شدید مصرف اینترنت و استفاده از شبکه های مجازی بعنوان تولید کننده های اصلی در شبانه روز طی سالجاری اظهار داشت: به صورت مثال افزایش قیمت دلار تا 30 هزار تومان و افزایش قیمت مسکن تا 4 برابر باعث نگرانی افکار عمومی شد و این فقط نتیجه عملکرد رسانه ها و شبکه های اجتماعی است و در واقع قیمت های واقعی تغییری نکرد.
این استاد دانشگاه بیان نمود: اعتماد مردم به مدیریت دولتی در حال کاهش است و بخش عمده این امر ناشی از عملکرد رسانه ها و عدم مدیریت روابط عمومی ها در مدیریت افکار عمومی در حوزه های مختلف است، چون که تا کنون شناخت خوبی از افکار عمومی حاصل نشده و بر همین مبنا برنامه ریزی مناسبی برای این حوزه صورت نگرفته است.
به گفته وی، افکار عمومی عقاید و تصویری است که از جامعه راجع به موضوعات خاص به دست می آید، همینطور افکار عمومی توسط رسانه ها و ارتباطات میان فردی شکل می گیرد و جزیی از فرهنگ شده است.
زارعیان با ذکر اینکه افکار عمومی یک نیروی سیاسی است که در هیچ قانونی پیشبینی نشده و با نیروی برندگی خود می تواند هر نوع تغییری را ایجاد نماید، افزود: شناخت افکار عمومی یا افکار سنجی عبارت است از اجرای سازمان یافته برای نشان دادن افکار مردم در یک مقطع زمانی خاص برای موضوعی خاص.
وی هدف اصلی افکار سنجی را اقناع جامعه و مخاطبان ذکر و تصریح کرد: پیش از هزینه برای پخش یک تیزر تلویزیونی و یا هر نوع تبلیغاتی، باید افکار عمومی را بشناسیم، چون که در این صورت اقناع ساده تر شده و می توان آسان تر به برنامه های خود پرداخت.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به مزایای شناخت افکار عمومی بیان نمود: افکار سنجی عامل شناخت نظرات عمومی برای اتخاذ تصمیم مناسب می باشد، باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود، از بحران ها جلوگیری می کند، با افکار سنجی پیشنهادها و رهنمودهای عرضه شده توسط کارشناسان اجتماعی و روابط عمومی مورد تایید قرار می گیرد، نظرسنجی علمی بهترین ابزار تحلیل جامعه از همه ابعاد مختلف است، نظر سنجی آینه تمام نمای سازمان است و خوبی و بدی سازمان را عیان می کند.
وی بر انگیختن احساس نیاز، ایجاد ارتباط با مخاطب مردم نسبت به تغییر، تعیین نیاز مخاطب، ایجاد انگیزه تفسیر در مخاطب، تبدیل نگرش به رفتار، پایدار ساختن تغییر و دستیابی به داوری جدید را مراحل اصلی اقناع افکار عمومی ذکر کرد.
زارعیان، با تکیه بر اهمیت شناخت افکار عمومی جامعه خاطرنشان کرد: ارتباطات مردمی داخلی و بیرونی به صورت تلفنی و مکاتبه ای، تحلیل محتوای متنوع، انتشار نشریه و دریافت بازخوردها، ارتباطات تعاملی مبتنی بر وب، ارتباطالت تعاملی از راه تلفن همراه، جلسه با مشتریان بزرگ و مهم و افرد خاص را از مهم ترین روش های افکار سنجی است.
وی تصریح کرد: برای مدیریت رسانه و افکار عمومی به صورت توامان، شناخت افکار عمومی ضروریست که باید با روش های افکار سنجی دقیق صورت گیرد و الان شرایط این مهم در کشور فراهم است و جهاددانشگاهی در این حوزه خیلی خوب عمل کرده و سوابق درخشانی دارد.
این استا دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز در مقابل فضای مجازی قرار گرفته ایم و سرعت انتشار بسیار بالا است و مدیریت این امر با ما نیست و امروز همه مردم کشور خبرنگار و تولید کننده محتوا هستند، بنابراین تا زمانی که از نیاز مردم شناخت پیدا نکنیم موفق نخواهیم بود.



1399/11/11
13:26:12
itemprop="bestRating">5
1083
تگهای خبر: اقتصاد , اینترنت , تبلیغات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد