وبلاگ آفتاب

میمون ها متوجه ارزش اشیاء می شوند!

میمون ها متوجه ارزش اشیاء می شوند!

وبلاگ آفتاب: یک مطالعه جدید روی میمون هایی که در اندونزی از گردشگران دزدی می کنند و اشیاء دزدیده شده را در ازای غذا پس می دهند، نشان داده است که گویا این میمون ها ارزش اشیاء مختلف را حدس می زنند، چونکه بتازگی اشیاء باارزش تر را برای دریافت غذای بهتر می دزدند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، معبد اولوواتو در جزیره بالی اندونزی محل زندگی میمون های ماکاک دم دراز موسوم به "Macaca fascicularis" است که به ذکاوت ذاتی و چیره دستی در دزدی از جیب گردشگران معروف هستند.
این دسته از میمون های خلافکار از سالها پیش مشهور شده اند. آنها از گردشگران دزدی می کنند و شیء دزدیده شده را نزد خود نگه می دارند تا در ازای آن غذا بگیرند. این در حالیست که یک مطالعه جدید نشان داده است که تعدادی از این میمون ها عمدا وسایل گرانقیمت را می دزدند تا از صاحبان آنها غذای بهتری طلب کنند.
تیمی از پژوهشگران دانشگاه "لتبریج" کانادا و دانشگاه "اودایانا" در اندونزی ۲۷۳ روز را در معبد مذکور در جزیره بالی گذراندند و بیش از ۲۰۰۰ تعامل بین میمون ها و گردشگران را ثبت کردند که نشان میدهد تعدادی از میمون ها فرآیندهای تصمیم گیری اقتصادی بی سابقه ای دارند.
قبل از این دیده شده بود که میمون ها به اقلام غیرغذایی مانند ظروف پلاستیکی اهمیت زیادی می دهند و برای آنها ارزش قائل هستند و می توانند یاد بگیرند که چنین مواردی را می توان با غذا مبادله کرد. بنا بر این در این مطالعه میمون های آزاد در اطراف معبد هندوها مورد کاوش قرار گرفتند.
در این مطالعه بررسی گردید که آیا میمون ها از اشیای مسروقه بعنوان وسیله ای برای مبادله و تهیه غذا استفاده می نمایند یا خیر. پژوهشگران همین طور بررسی کردند که آیا آنها در سرقت از گردشگران میان اشیاء مختلف تبعیض قائل می شوند یا خیر.
در صورتیکه چنین رفتاری تا حالا هیچ گاه در حیوانات دیده نشده است، پژوهشگران گمان کردند که شاید زندگی میمون ها با انسان و مشاهده نحوه برخورد انسان ها با متعلقات شان ممکنست چنین رفتاری را به میمون ها القا کرده باشد.
پژوهشگران، دزدی های این میمون ها را باتوجه به سن، درجه موفقیت و اینکه آیا میمون ها از وسایل مسروقه بعنوان یک ابزار برای مبادله استفاده می نمایند یا نه، بررسی کردند.
این مشاهدات و تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که میمون ها رفتار مبادله و معامله پایاپای را احیانا در سنین جوانی می آموزند و احتمال موفقیت آنها با افزایش سن و تجارب آنها افزایش می یابد.
پژوهشگران همین طور مبادرت به صحنه سازی و فراهم کردن امکان سرقت برای میمون ها کردند تا توانایی و انتخاب آنها در دزدیدن اشیاء باارزش و گرانقیمت را مشاهده کنند.
نتایج نشان داد که میمون های پیر در شناسایی و سرقت موارد با ارزش بهتر عمل می کنند. جالب اینکه آنها همین طور پیشنهادات ناچیز و غذاهای کم و ساده را رد کرده و معاملات بزرگتری را طلب می کنند.
میمون های مسن بعد از سرقت کالایی مانند موبایل که بیشترین ارزش را برای بازدید کننده داشت، آنرا نگه می دارند تا زمانی که غذایی را که فکر می کنند با ارزش کالای مسروقه متناسب است، دریافت نمایند.
پژوهشگران می گویند تحقیقات تجربی بیشتر روی ماکاک های معبد اولوواتو می تواند مقایسه بین تصمیم گیری اقتصادی و استفاده از ابزار نمادین را از منظر فرگشت(تکامل) بیشتر مرتبط کند و در نهایت ممکنست به درک بهتری از ریشه سیستم های پولی در انسان منجر شود.
این مطالعه در مجله Royal Society انتشار یافته است.




منبع:

1399/10/30
22:31:49
itemprop="bestRating">5
1174
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد