وبلاگ آفتاب
عضو هیات علمی مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی لرستان مطرح كرد:

ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان و كشاورزان با ساخت انسكتاریوم

ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان و كشاورزان با ساخت انسكتاریوم

به گزارش وبلاگ آفتاب لرستان عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان با اشاره به این که با کنترل بیولوژیک آفت محصول سالم و عاری از باقیمانده سموم شیمیایی تولید می شود، اضافه کرد: همین طور با ایجاد انسکتاریوم برای برخی از فارغ التحصیلان و کشاورزان اشتغال به وجود آمده و با کنترل بیولوژیک آفات، آلاینده های شیمیایی در محیط زیست کاهش پیدا می کند.


مختار داشادی، در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: امروزه افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای در کشور می تواند به سبب محدودیت منابع آبی و شرایط اقلیمی مناسب در کشور باشد.
وی افزود: در این برهه از زمان مخاطرات استفاده از سموم شیمیایی آفتکش خصوصاً در سبزی و صسفی جات و نتایج نامطلوب آن بر سلامت انسان و محیط زیست کاملاً روشن و اثبات شده است.
داشادی افزود: هم اکنون سطح قابل توجهی از زمین های زیرکشت سبزیجات گلخانه ای، تحت پوشش مدیریت تلفیقی مبتنی بر کنترل بیولوژیک است که موجب کاهش ۵۰ تا ۹۹ درصدی مصرف آفت کُش ها شده است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به این که شرایط محیطی در خیلی از گلخانه ها قابل کنترل بوده و از سویی برای آفات اصلی گلخانه ای دشمنان طبیعی بهتری وجود دارد، عنوان کرد: کنترل بیولوژیک نقش محوری و کلیدی را در مدیریت آفات سبزیجات گلخانه ای ایفا می کند، به طورمثال نقش و کارآیی زنبور پارازیتوئید در کنترل سفیدبالک گلخانه ای روی خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی گلخانه ای به اثبات رسیده است.
وی بیان کرد: استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک در مدیریت آفات محصولات گلخانه ای بعنوان یک راهکار اصولی و اجرائی مورد تایید است و مجوز ورود تعدادی از این عوامل صادر گردیده است.
داشادی عنوان کرد: بنابریان لازم است همزمان با توسعه و ترویج این شیوه نسبت به بومی سازی و دستیابی به دانش فنی شیوه های تولید و استفاده از عوامل مفید حرکتی صورت گیرد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: این دانش فنی موجب افزایش عملکرد تولید زنبور در واحدهای انسکتاریوم شده و با استفاده تلفیقی این زنبور در کنار دیگر آفت کُش های بیولوپیک می توان آفات گلخانه ای را در سطح مطلوبی کنترل کرد.
وی با اشاره به این که با کنترل بیولوژیک آفت محصول سالم و عاری از باقیمانده سموم شیمیایی تولید می شود، اضافه کرد: همین طور با ایجاد انسکتاریوم برای برخی از فارغ التحصیلان و کشاورزان اشتغال به وجود آمده و با کنترل بیولوژیک آفات، آلاینده های شیمیایی در محیط زیست کاهش پیدا می کند.




منبع:

1399/10/29
17:25:45
itemprop="bestRating">5
1169
تگهای خبر: تحقیقات , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد