یك ابرخوشه كهكشانی جدید كشف شد

به گزارش وبلاگ آفتاب ابرخوشه ها از بزرگترین ساختارهای شناخته شده جهان هستند. کشف آنها می تواند راه را برای درک بهتر نحوه شکل گیری و تکامل ساختارهای بزرگ کیهانی هموار کند.

به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، ابرخوشه ها (Supercluster) گروه های بزرگ متشکل از گروهای کهکشانی و خوشه های کهکشانی کوچکتر هستند و یکی از بزرگترین ساختارهای کشف شده در کیهان محسوب می شوند.
اخیراً گروهی از ستاره شناسان به سرپرستی "ویتوریو گیراردینی" (Vittorio Ghirardini) از انستیتوی فیزیک فرازمینی ماکس پلانک در گارچینگ آلمان، از کشف ابرخوشه جدیدی اطلاع داده اند. این ساختار با تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از تلسکوپ پرتو ایکس "بررسی عمیق نهایی استوایی ایروزیتا" (eFEDS) شناسایی شد. ای روزیتا (eROSITA) یک تلسکوپ پرتو ایکس است که آنرا انستیتوی فیزیک فرازمینی ماکس پلانک (MPE) در آلمان ساخته است.
علاوه بر این ساختار تازه کشف شده از هشت خوشه کهکشانی با انتقال به سرخ ۰.۳۶ تشکیل شده است. مشاهدات نشان داده است که شمالی ترین خوشه های این ساختار از یک فعالیت ادغام قابل توجه خارج از محور عبور می کنند. داده های نوری و اشعه ایکس به دست آمده حاکی از این است که این سیستم نوعی سیستم ادغام شده سه گانه است که با دو سیستم که پیش تر ادغام شده، همراه می باشد.
ستاره شناسان گفتند: ما ۱۴۰ درجه مربع میدان بررسی عمیق نهایی استوایی ایروزیتا را هم به صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم و در این میدان موفق به شناسایی یک ابرخوشه ناشناخته شدیم.
خوشه شناسایی شده "eFEDS J۰۹۳۵۱۳.۳+۰۰۴۷۴۶"در قسمت شمالی ابرخوشه واقع شده است و در بین آن هشت خوشه این خوشه یکی از عظیم ترین و درخشان ترین خوشه ها است. همینطور این یکی از عظیم ترین و درخشان ترین خوشه ها در کل میدان "بررسی عمیق نهایی استوایی ایروزیتا" است. جرم آن هم ۵۸۰ تریلیون جرم خورشید تعیین شده است. خوشه های کم حجم و کوچکتر این ابرخوشه، خوشه های "eFEDS J۰۹۳۵۴۶.۴-۰۰۰۱۱۵" و "eFEDS J۰۹۳۵۴۳.۹-۰۰۰۳۳۴" هستند و جرمی در حدود ۱۳۰ تریلیون جرم خورشیدی دارند. جرم پنج خوشه دیگر هم بین ۱۴۰ تا ۲۵۰ تریلیون جرم خورشید ارزیابی شده است.
علاوه بر این محققان با بررسی داده ها موفق به کشف دو اثر رادیویی در بخش شمال و جنوب شرقی شمالی ترین ناحیه خوشه ها شدند و یک هاله رادیویی گسترده هم کشف شد و بنابراین سناریوی ادغامی که محققان مطرح کرده بودند، قوت گرفت.
ستاره شناسان در پایان افزودند: وجود هاله رادیویی کشیده و دراز که با دو اثر رادیویی در خوشه eFEDS J۰۹۳۵۱۳.۳+۰۰۴۷۴۶ و eFEDS J۰۹۳۵۱۰.۷+۰۰۴۹۱۰ شناسایی شد، گویای آن می باشد که این خوشه در حال نزدیک شدن به عملیات ادغام بزرگی است.

1399/10/11