وبلاگ آفتاب
مروری بر نتایج یك پژوهش،

خدمات دندان پزشكی چقدر ریسك ابتلاء به كرونا را بالا می برد؟

خدمات دندان پزشكی چقدر ریسك ابتلاء به كرونا را بالا می برد؟

وبلاگ آفتاب: نتایج یك مطالعه نشان داد كه آمار ابتلای قطعی كادر درمان دندانپزشكی در سه ماهه اول اپیدمی كووید-19 در ایران كم بوده و این مساله می تواند به سبب ضدعفونی محیط و استرلیزاسون و استفاده از وسایل حفاظت باشد. ولی در این خصوص لازم است بررسی های تخصصی بیشتری صورت گیرد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، انتقال ویروس کرونا بوسیله ورود قطرک های ناشی از عطسه، سرفه و نفس های فرد آلوده، به دهان، بینی و چشم صورت می گیرد. هنگام ارائه خدمات دندان پزشکی مقادیر زیادی آئروسل تولید می شود. آئروسل ها ذرات بسیار کوچکی هستند که تا فواصل دور می توانند در هوا پخش شوند.
افراد ممکنست که در دوره نهفتگی بیماری کووید-۱۹ و زمانی که از بیماری خود آگاهی ندارند، به دندان پزشکی مراجعه کنند. در طول مدت انجام خدمات دندان پزشکی، به سبب ارتباط مستقیم و نزدیک دندان پزشک و بیمار، امکان تماس با مقادیر زیاد قطرات و آئروسل های آلوده و نیز تماسهای مکرر با بزاق و خون، احتمال انتقال بیماری کووید-۱۹ وجود دارد.
به همین خاطر پژوهشگران دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد، در مطالعه ای به ارزیابی میزان و شدت ابتلای کادر درمان دندان پزشکی به کووید-۱۹ در سه ماهه ابتدایی شیوع ویروس کرونا و در دوره قبل و پس از قرنطینه پرداختند.
در این مطالعه فرزین سرکارات و علیرضا توتونچیان به همراه همکارانشان، میزان و شدت درگیری کادر درمان دندان پزشکی (شامل دانشجویان دندان پزشکی، دندان پزشکان عمومی، متخصصین دندان پزشکی، دستیاران کنار دندان پزشک و سرامیست ها) با کووید-۱۹ را بررسی کردند.
این مطالعه به روش توصیفی و با بهره گیری از پرسش نامه آنلاین انجام شد و ۱۱۰۰ نفر به صورت اختیاری و آگاهانه مبادرت به پاسخ گویی کردند. پرسش نامه از ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ به مدت دو هفته در دسترس کادر درمان قرار گرفت.
سن شرکت کنندگان در این آزمون ۱۸ تا ۷۵ سال بود و ۵۱۶ زن و ۵۸۰ آقا در این پژوهش شرکت داشتند و با توجه به این که ۷۵ درصد از افراد در اسفندماه دارای فعالیت شغلی بودند، تنها ۲ درصد از افراد بطور قطعی به کووید-۱۹ مبتلا شدند.
بگفته پژوهشگران این مطالعه «میزان کار در اسفند ماه با گذشت از هفته اول به چهارم کاهش داشته است که این امر می تواند به سبب اخبار دریافتی از رسانه های مختلف و موج اول شیوع بیماری به همراه ترس از مبتلاشدن و انتقال بیماری باشد. یک چهارم افرادی که در این مطالعه شرکت کردند، در هفته اول اردیبهشت ماه کار بالینی را آغاز کردند و نیمی از افراد اعلام نمودند که در آن زمان فعالیت شغلی نداشتند».
نتایج نشان داد که اکثریت افراد شرکت کننده در مطالعه وجود مبتلاشدن به بیماری را در خانواده و آشنایان خود گزارش نکردند و حدود ۸۴ درصد از افرادی که دارای مبتلاشدن در خانواده بودند، هرگونه تماس با فرد بیمار را نفی کردند.
بگفته پژوهشگران این پژوهش «۷۶ درصد افرادی که دارای علایم و نشانه های بیماری بودند، پیگیری پزشکی جهت وجود یا نفی مبتلاشدن را انجام ندادند. پس می توان این گونه نتیجه گیری کرد که وضعیت پزشکی آنها به صورت حاد و نگران کننده نبوده است و فقط ۲۴ درصد علایم نگران کننده و حتی نگرانی ذهنی در مورد مبتلاشدن به کووید-۱۹ وجود داشته که از لحاظ درصد مبتلاشدن کادر دندان پزشکی مدلول دار نیست.»
طبق نتایج این مطالعه، میزان مبتلاشدن به کووید-۱۹ در سرامیست ها بیشتر از سایر گروه های در رابطه با دندان پزشکی بود. سرامیست ها متخصصینی هستند که در لابراتوارهای دندان سازی، پروتزهای دندانی را می سازند. بگفته پژوهشگران این مساله نشان میدهد که گروه های درمانی در مطب های دندان پزشکی امکانات بیشتری برای ضدعفونی کردن و مراقبت از خود انجام می دهند و باید در پروتکل های مراقبتی در لابراتوارها به سبب پخش ذرات و جابه جایی قالب های بیمار بازبینی شود.
پژوهشگران این تحقیق می گویند: «انجام مراحل ضدعفونی محیط و استرلیزاسون و همین طور استفاده از وسایل شخصی از قبیل ماسک های جراحی، عینک و دستکش به صورت معمول می تواند در جلوگیری از گسترش بیماری و مبتلاشدن موثر و مفید باشد. مطالعات و بررسی های تخصصی بیشتری دراین زمینه لازم بوده و سفارش می شود».
نتایج این مطالعه تابستان ۹۹ به صورت مقاله علمی پژوهشی در مجله «تحقیق در علوم دندانپزشکی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انتشار یافته است.




منبع:

1399/04/22
14:27:02
itemprop="bestRating">5
2453
تگهای خبر: آنلاین , پژوهش , پژوهشگر , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد