وبلاگ آفتاب
توسط محققان دانشگاهی انجام شد

شناسایی زوایای جدیدی از پاسخ گیاهان به تنش شوری

شناسایی زوایای جدیدی از پاسخ گیاهان به تنش شوری

به گزارش وبلاگ آفتاب نتایج حاصل از مطالعه ترنسكریپتوم گیاه مدل هالوفیت آلوروپوس لیتورالیس در پاسخ به تنش شوری با روش de novo RNAseq توسط محققان دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی ساری مورد ارزیابی قرار گرفت و مكانیسم های جدید پاسخ گیاهان به تنش شوری شناسایی شد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، این پژوهش حاصل رساله دکتری الهام یونسی ملردی، فارغ التحصیل دکترای تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی پژوهشکده با راهنمایی دکتر قربانعلی نعمت زاده و مشاوره دکتر علی پاکدین است که با عنوان” De novo RNA sequencing analysis of Aeluropus littoralis halophyte plant under salinity stress” ( تجزیه و تحلیل de novo RNAseq گیاه هالوفیت آلوروپوس لیتورالیس تحت تنش شوری) در جلد ۱۰ مجله Scientific Reports از مجموعه انتشارات Nature در سال ۲۰۲۰ انتشار یافته است.
دکتر نعمت زاده در این خصوص اظهار داشت: در این پژوهش برای نخستین بار ترانسکریپتوم گیاه هالوفیت آلوروپوس لیتورالیس در پاسخ به تنش شوری (غلظت های ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی مولار نمک کلرید سدیم) با استفاده از روش De novo RNAseq به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت.
به قول وی، نگاه اجمالی به نتایج این پژوهش نشان داد که گیاه آلوروپوس لیتورالیس غلظت های متفاوت تنش شوری را با استفاده از شیوه های کاملاً متفاوتی تحمل می کند، به صورتی که مسیرها و گروهایی که بعنوان مسیرهای کلیدی در تحمل تنش شوری شناخته می شوند مانند مسیر سیگنالینگ هورمونی (آبسیزیک اسید و اکسین)، MAPK و سنتز اسمولیت ها در نمونه های تحت تیمار ۴۰۰ میلی مولار درگیرند. در مقابل، در تیمار ۲۰۰ میلی مولار فرآیندهای در رابطه با رشد مانند تقسیم سلولی و همانندسازی DNA مهم ترین فرایندهای درگیر عرضه شدند.
نعمت زاده اضافه کرد: علاوه بر این تغییر بیان فاکتور رونویسی از خانواده GRF تحت تیمار ۲۰۰ میلی مولار می تواند تا حدودی نقش این فرآیندها را تایید کند. همینطور در گروه فرآیندهای زیستی حضور فرایند بیوسنتز فسفاتیدیل کولین به صورت مشترک بین دو تیمار قابل توجه بود و از طرفی نتایج به دست آمده نشان داد که تغییرات کروماتین نقش مهمی در پاسخ به تنش شوری در گیاه آلوروپوس لیتورالیس بازی می کند.
وی تصریح کرد: در سطح اجزای سلولی غنی شده با رونوشت های افزایش بیان یافته تحت تیمار ۴۰۰ میلی مولار در کنار واکوئل که بعنوان یکی از مهمترین اجرای سلولی شناخته شده در ارتباط با تنش شوری مطرح است، کمپلکس PRC1 قرار گرفته است. این کمپلکس در گیاهان کمتر شناخته شده و در حفظ طولانی مدت خاموشی رونویسی درگیر است.
نعمت زاده با اشاره به اینکه مکانیسم مولکولی واکنش به تیمار ۲۰۰ میلی مولار نمک در آلوروپوس لیتورالیس با مفاهیم آشنا در ارتباط با پاسخ به تنش شوری فاصله دارد، اظهار داشت: شناسایی این مکانیسم های جدید تحمل تنش شوری در گیاهان هالوفیت می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای اصلاح و مهندسی گیاهان زراعی عرضه نماید.
بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، او در آخر اضافه کرد: گیاه آلوروپوس لیتورالیس به علت اندازه کوچک ژنوم و قرابت آن با گونه های استراتژیک مانند برنج، گندم و جو به نامزدی ایده آل برای مطالعات تنش شوری تبدیل گشته است.



1399/03/22
20:07:47
itemprop="bestRating">5
2698
تگهای خبر: اطلاعات , بازی , پژوهش , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد