وبلاگ آفتاب

قدردانی از فعالیتهای مجازی موزه سینما در دوران كرونا

قدردانی از فعالیتهای مجازی موزه سینما در دوران كرونا

به گزارش وبلاگ آفتاب كمیته ملی موزه های ایران (ایكوم) از موزه سینمای ایران برای فعالیتهای مجازی اش قدردانی كرد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از روابط عمومی موزه سینما، کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) از موزه سینمای ایران برای فعالیتهای مجازی اش در دوران شیوع کرونا قدردانی کرد.
همزمان با هفته جهانی موزه، میزگرد نقش سینما در موزه ها با حضور سیداحمد محیط طباطبایی، محمدرضا اصلانی، رضا کیانیان و شادمهر راستین به صورت زنده از راه اینستاگرام رسمی موزه سینمای ایران برگزار و پخش گردید.
در ابتدای این میزگرد سیداحمد محیط طباطبایی با تبریک هفته جهانی موزه اظهار داشت: موزه سینمای ایران جدای از تمام خصوصیت هایی که دارد، روایتگر تاریخ سینمای ایران و یکی از مهمترین بناهای تاریخی تهران است که متعلق به قرن ۱۳ هجری یعنی زمان قاجار و بسیار با ارزش است.
رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) افزود: امروز جایگاه موزه با جایگاه فرهنگ تفاوت چندانی ندارد بنابراین موزه ها باید جزو اولویت های زندگی مردم باشد چونکه موزه مفهوم واقعی توسعه یافتگی است و باید جایگاه آن برای مردم مشخص باشد. درواقع می توان گفت امروز موزه ها تا اندازه ای اهمیت دارد که حتی باید در کتاب های درسی هم آورده شود.
محمدرضا اصلانی از دیگر میهمانان برنامه هم اظهار داشت: در بحث موزه و موزه داری باید به کودکان توجه ویژه ای داشته باشیم تا آنقدر برایشان باورپذیر باشد که صدای اشیاء را بشنوند. برای این منظور اشیا باید داستان داشته باشد تا کودکان و مخاطبان به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه فیلمی نداریم که مبحث آن موزه باشد، افزود: موزه باید محمل داستان های سینما و اشیا باشد. در سینمای ما اتاق ها خالی هستند و اشیا در آن مطرح نیست. فقط بازیگر می بینیم و به اشیا توجه نداریم درحالی که زنده کردن اشیا در سینما اهمیت زیادی دارد.
رضا کیانیان بازیگر سینمای ایران هم که در میزگرد نقش سینما در موزه ها حضور داشت، اظهار داشت: نکته ای که بارها درباره آن با تهیه کننده ها صحبت کردم این است که فیلم ها را در روستاها نمایش دهند کاری که در دهه های ۳۰ و ۴۰ انجام می شده است. امروز دانشجویان زیادی در حوزه سینما و نمایش فارغ التحصیل شدند و بیکار هستند، وزارتخانه ها با بودجه تبلیغاتی که در اختیار دارند می تواند یک پروژکتور بخرند و به کمک این دانشجویان فیلم ها را در شهرهای دورافتاده و روستاها نمایش دهند.
وی با اشاره به اینکه کودکان را باید با موزه ها آشنا نماییم، افزود: کارشناسانی از موزه ها با یک پروژکتور به مهدکودک ها و یا مدارس ابتدایی بروند و آنها را با موزه و مفاهیم در رابطه با آن آشنا کنند. خوب است تا کارشناسان موزه اشیا موزه ای را به شکل قصه برای کودکان روایت کنند تا در ذهن آنها نقش ببندد و برای پدر و مادرهایشان تعریف کنند.
بازیگر فیلم «باغ فردوس ساعت پنج عصر» با اشاره به اهمیت موزه سینما اظهار داشت: یادم می آید از هالیوود مهمانانی به ایران آمده بودند و از موزه سینمای ایران بازدید نمودند. زمانی که متوجه شدند جوایز بین المللی سینمای ایران و تجهیزات فیلمبرداری در موزه نگهداری می شود، تصورشان نسبت به سینمای ایران عوض شد.
بازیگر «روبان قرمز» تصریح کرد: باید موزه ها را زنده نگه داریم و رفتن به موزه ها را تبدیل به یکی از لزوم های زندگی روزمره نماییم.
شادمهر راستین هم از دیگر میهمانان برنامه با اشاره به اینکه حضور سینماگران در موزه ها باید بیشتر شود، اظهار نمود: اگر سینماگرها رفت و آمد بیشتری در موزه ها داشته باشند این امر به آنها در بخش های مختلف فیلمسازی همچون طراحی صحنه و لباس کمک می نماید.
وی با اشاره به اینکه باید ارتباطاتمان را با موزه ها بیشتر نماییم افزود: موزه و سینما ابزاری هستند که انسان به وسیله آنها خویش را در تاریخ بازبینی می کند.
در این برنامه سیداحمد محیط طباطبایی از موزه سینمای ایران به علت فعالیت مستمر در فضای مجازی قدردانی کرد و اظهار داشت: در زمان تعطیلی موزه ها برخی از آنها به حیات خود ادامه دادند و از فضای مجازی بهره زیادی بردند و یکی از موزه هایی که فعالیت زیادی داشت موزه سینمای ایران بود، به نمایندگی از کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) تقدیرنامه ای به موزه سینمای ایران اهدا می کنم.
در آخر مراسم، تقدیرنامه ایکوم به مهران عباسی انارکی مدیرعامل موزه سینمای ایران اهدا شد.


منبع:

1399/03/02
22:26:59
itemprop="bestRating">5
2539
تگهای خبر: بازی , تبلیغات , جهان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد