اهمیت صداقت در بیان روایت چالش های مستندسازی در بحران چیست؟
وبلاگ آفتاب: نشست تخصصی فیلمسازی در وضعیت بحران در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت، صحنه ای برای تبادل تجربیات تلخ و شیرین مستندسازانی بود که دوربین خودرا در قلب مناطق جنگی و بحرانی بر زمین گذاشته اند.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، نشست «فیلمسازی در وضعیت بحران» در جشنواره «سینماحقیقت» با حضور مستندسازانی چون امین قدمی، رشید مشهراوی و محسن اسلام زاده برگزار گردید. امین قدمی در این جلسه اشاره نمود که مستندسازی در بحران با شرایط عادی قابل اجرا نیست و گاهی فرصت تفکر نیز وجود ندارد. وی با طرح تجربه شخصی خود در انفجار میدان تجریش، بر اهمیت انتخاب لحظه ای سوژه هایی که بیشترین اهمیت را در آینده خواهند داشت، تاکید کرد.
اولویت حفظ جان در مناطق جنگی
رشید مشهراوی مستندساز فلسطینی، بزرگترین بحران فلسطین را رژیم صهیونیستی دانست و بیان کرد که برعکس دیگر کشورها که دنبال بحران می روند، در فلسطین خودِ فیلمساز هدف است. بنابراین، نخستین و اصلی ترین تلاش، نجات جان برای ادامه پروژه فیلمسازی است. وی اشاره نمود که در سالهای گذشته، تجهیزات سنگین مانع حرکت سریع می شد و گاهی برای حفظ جان، دوربین را جلوی صورت نگه می داشتند.
اهمیت اصالت و فراتر رفتن از قومیت
مشهراوی با مرور تجربیاتش، تاکید کرد که در ساخت مستند، ابتدا باید هدف مشخص باشد و نکته مهم، دور شدن از مفهوم قومیت در روایت است. وی اعتقاد دارد که مرگ برای مرده ها دردناک نیست، بلکه برای زندگان اهمیت دارد و تمرکز باید بر افرادی باشد که زنده می مانند و به منظور زندگی مبارزه می کنند. این مستندساز با اشاره به ساخت ۳۲ فیلم بعد از واقعه هفتم اکتبر، اذعان کرد که فیلم های او با کمترین امکانات به جشنواره هایی چون کن و اسکار راه پیدا کرده اند.
تغییر تمرکز از مرگ به امید و زندگی
مشهراوی هدف اصلی مستندسازی در وضعیت بحرانی را «مستند کردن مردن» ندانست، بلکه تمرکز را بر «امید دادن و انگیزه دادن برای زندگی» تعریف کرد. وی با ذکر مثال هایی مانند داستان یک جوان عاشق زیر آوار، اشاره نمود که سینما باید بجای تمرکز بر سیاست و بمباران، به سوی بیان انسان بی گناهی برود که همه چیز خودرا از دست می دهد. این فیلمساز فلسطینی تاکید کرد که اگر مسئله ای انسانی مطرح شود، همه انسان ها در آن شریک هستند.
سوژه های انسانی و دور شدن از گزارش خبری
محسن اسلام زاده، مستندساز ایرانی، تجربه مشابهی از بحران غزه را بیان کرد و اظهار داشت که در بحران، تک تک انسان ها سوژه هستند. او گوشزد نمود که فیلمسازی غیربومی در مناطق بحرانی، بدون شناخت کافی، می تواند اثر را به یک گزارش خبری تقلیل دهد. وی در تجربیاتش در لبنان، به سراغ سوژه هایی با حرفی برای گفتن رفته و نتیجه کارش را در راستگویی و صداقت دانست که موجب شنیده شدن پیامش شد.
اهمیت صداقت و زبان سینمایی
هر ۲ مستندساز بر این نکته تاکید کردند که شعار در سطح جهان اهمیتی ندارد. مشهراوی اعتقاد دارد سینما ابزار خطرناکی است و فرمول خاصی برای موفقیت وجود ندارد؛ نکته اصلی رفتن به قلب مسئله و داشتن صداقت است. وی خودرا قبل از آنکه فلسطینی ارائه کند، یک سینماگر می داند. اسلام زاده نیز سفارش کرد که نباید در زمینی که آنرا نمی شناسی فیلم ساخت و باید بدنبال انسان هایی بود که داستان های عمیقی برای بیان دارند.
به طور خلاصه، وی در تجربیاتش در لبنان، به سراغ سوژه هایی با حرفی برای گفتن رفته و نتیجه کارش را در راستگویی و صداقت دانست که باعث شنیده شدن پیامش شد. هر ۲ مستندساز بر این نکته تاکید نمودند که شعار در سطح جهان اهمیتی ندارد.
منبع: aftablog.ir
این مطلب آفتاب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کابران آفتاب در مورد این مطلب