روایت جنگ ۱۲ روزه پدیده جشنواره ۴۴ فیلم فجر
به گزارش وبلاگ آفتاب، افخمی، مهدویان، امینی و چند کارگردان دیگر درحال ساخت فیلم در رابطه با دفاع مقدس 12 روزه هستند.
هیچ کس خاطرش نیست که پسر الفت، پیرزن درون فیلم شیار ۱۴۳، در کدام عملیات به شهادت رسید. هیچ کس نمی داند، چون آنجا رزمنده مسئله نیست، جنگ هم همینطور، بمب و خمپاره هم. موضوع آنجا مادر است و فیلم تولید شده برای همان یک سکانس پایانی و رویارویی مادر و شهید.
شاید با خودتان فکر کنید اصلاً اسم عملیاتی که پسر الفت در آن شهید شده مگر در دیالوگ ها آمده بود؟ واقعیت اینست که بله؛ پسر الفت در عملیات والفجر مقدماتی شهید شده. عملیاتی که یک خط و ربط باریکی هم به سینمای ایران دارد.
باید برگردیم به ۴۲ سال و ۹ ماه قبل. بهمن ۶۱ و آغازین دوره جشنواره فیلم فجر. جشنواره ای که درست همزمان است با برگزاری والفجر مقدماتی. در جشنواره آن سال هیچ فیلمی برنده سیمرغ نمی شود و «مرز» تنها تولیدی است که روی پرده می رود و مربوط است به جنگ. همه چیز منطقی هم به نظر می آید، هنوز سینما در مقابل پدیده انقلاب در شوک فرو رفته، چه برسد به این که بخواهد درباره ی جنگ چیزی بسازد.
تقریباً هیچ کدام از کارگردان ها سابقه ساختن یک اثر جنگی را نداشتند و نمی دانند چگونه باید با چنین پدیده ای مواجه شوند؛ باید تغییر ژانر بدهند؟ باید از زاویه ای دیگری به جنگ نگاه کنند؟ اگر بخواهیم با یک کلمه رابطه ای بین دوره اول جشنواره فیلم فجر و جنگ پیدا نماییم، باید آنرا تنها با یک کلمه توصیف کنیم: فروماندگی.
با این همه، اوضاع فیلم های دفاع مقدسی در خارج از فجر و اکران در ایام جنگ شرایط بهتری دارد؛ که شاهد مثال این مساله هم عقاب هاست با رکورد چشم گیر در فروش تاریخ سینمای ایران.
پس از اتمام دوره اول فجر، اوضاع در سال بعد بهتر می شود و ۵ فیلم با موضوع جنگ به فجر می آید. البته از این پنج فیلم فقط دیار عاشقان است که سیمرغ می برد.
تا پایان جنگ سه فیلم دیگر هم سیمرغ بلورین می برند تا تعداد فیلم های دفاع مقدسی که در زمان جنگ اکران شدند و سیمرغ بردند به عدد ۴ فیلم برسد. حالا از پایان جنگ حدود ۳۶ سال و ۹ ماه گذشته است و ده ها فیلم دفاع مقدسی در جشنواره فیلم فجر اکران و پخش شده اند.
به گزارش فرهیختگان، با تمام این اتفاقات فجر امسال تفاوت جدی ای با ۴۳ دوره برگزارشده دارد. همانطور که عده کثیری از مخاطبان منتظر بودند تا در سالهای جنگ فیلمی از روزهای دفاع را روی پرده های نمایش جشنواره ببینند حالا هم فیلم های مربوط به جنگ 12 روزه، بعنوان مهم ترین پدیده سال ۱۴۰۴، مهم ترین مسئله فجر چهل وچهارم و اکران سال ۱۴۰۵ خواهد بود؛ اما از تولیدات در دست ساخت مربوط به جنگ 12 روزه چه می دانیم؟
فون گویر یا استرنج لاو شرقی!
فون گویر اثر متفاوتی است که امسال احتمالا به فجر خواهد رسید و در فضایی فانتزی روایت می شود، فیلمی که از سال قبل قرار بر ساختش بود و حالا با عنایت به جنگ 12 روزه تغییراتی در ساخت آن اتفاق افتاده است.
کارگردان فون گویر بهروز افخمی است و شاید بتوانیم این اثر را متفاوت ترین ساخته وی در چند سال اخیر بدانیم. فون گویر مقرر است با نگاهی به دکتر استرنج لاو کوبریک- البته اسم کامل فیلم این بود: دکتر استرنجلاو یا: چه طور یاد گرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم- ساخته شود.
فیلمی که بعنوان یکی از متفاوت ترین ساخته های کوبریک شناخته می شود و سال ها بعنوان انتقادی ترین فیلم سیاسی- کمدی جهان شناخته می شد، اثری درباره ی بمب اتم و دوران جنگ سرد.
افخمی پیش ازاین هم تجربه ساختن فیلم های مختلف جاسوسی و سیاسی داشته است؛ ولی اکنون و بعد از ساختن بامداد اعدام و خداحافظی با اجرای برنامه هفت، فون گویر را در فضایی متفاوت می سازد.
پوریا منجزی نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد و عمده بازیگران آخرین ساخته افخمی با بازیگران بامداد اعدام حدودا یکسان است.
دومین اثر و ساختن از جنگ
دیگر اثری که تا حالا مجوز ساخت گرفته است و احتمال دارد به فجر امسال هم برسد، فیلم دوم ابراهیم امینی، با نام فعلی دماوند است. اثری که می خواهد بر خلاف نیم شب و فون گویر، فضایی متفاوت از جنگ را روایت کند. فیلم تازه ابراهیم امینی به مانند اثر اول او محوریت را روی خانواده گذاشته و مقرر است داستانی خانوادگی را روایت کند.
بر اساس آن چه اعلام شده، تهیه کنندگی این کار را سعید خانی برعهده گرفته و یکی از بازیگران مشهور سینمای کمدی هم در این اثر به ایفای نقش می پردازد. این فیلم تا حالا مراحل پیش تولید خودرا طی کرده و احتمالا از گزینه های اکران در سال ۱۴۰۵ خواهد بود.
امینی پیش از این فیلم سینمایی چشم بادومی را ساخت که مربوط به موج کی پاپ در بین نوجوانان ایرانی بود و داستان تعارض بین یک دختر نوجوانِ طرفدار کی پاپ با پدر و مادرش را روایت می کند. بغیر از این نکته امینی سال ها بعنوان یک جنگی نویس شناخته می شود و در کودکی هم جنگ زدگی را تجربه کرده است.
امینی در فیلم نامه آثاری همچون داستان نیمروز، ردخون، ایستاده در غبار، دسته دختران و موقعیت مهدی سهیم بوده و از این حیث بعنوان یکی از موفق ترین نویسندگان آثار دفاع مقدس شناخته می شود.
۵ فیلم جشنواره مقاومت در بیم و امید
در نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت، جلال غفاری قدیر، دبیر این نوبت جشنواره اظهار کرد: ۵ فیلم با موضوع جنگ 12 روزه درحال ساخت است که ما پذیرای آنها خواهیم بود.»
این صحبت های غفاری قدیر معلوم نیست که ناظر به چند مورد از فیلم های اشاره شده است و چند اثر از این ۵ اثر، همین ساخته های ابراهیم امینی، شهبازی، افخمی و مهدویان خواهد بود.
با این همه آن چه در این میان مطرح است، دیگر نهادهایی هستند که قصد خودرا برای ساختن فیلم هایی درباره ی دفاع مقدس ۱۲ روزه اعلام نموده اند که از شاخص ترینشان می توان به بنیاد سینمایی روایت فتح اشاره نمود که آثاری را در دست ساخت دارد و احتمالا تا انتهای سال اخباری تکمیلی خیلی از آنها شنیده خواهد شد.
نیم شب و داستان یوسف آباد
تازه ترین اثر محمدحسین مهدویان، برگشت او به سینمای جنگ است. از آخرین فیلم مربوط به جنگ حدود ۶ سال می گذرد و مهدویان بعد از درخت گردو دیگر به سراغ ساخت یک اثر مربوط جنگ نرفت.
با این همه مهدویان، به سراغ داستان خوردن موشک در نزدیکی دو بیمارستان در محله یوسف آباد تهران رفته است و با همان سبک روایی مستند درامی (داکیو درام) که در داستان نیمروز به کار بسته بود، به سراغ نیم شب رفته و یک داستان واقعی را در این میان روایت می کند.
در این فیلم الناز ملک به ایفای نقش می پردازد و عمده بازیگرانش، چهره های کمترشناخته شده هستند. نیم شب سوای اهمیت در موضوع در کارنامه مهدویان هم حائز نکات جدی ای است، اول آنکه برگشت مهدویان به داکیودرام است و دوم هم این که عدم استفاده مهدویان و افخمی از چهره های مشهور برای آثارشان نشان می دهد، این دو کارگردان تلاش دارند حتی از نظر بصری هم آشنایی زدایی انجام دهند.
فیلم کوتاهی ها هم درباره ی جنگ می سازند
محمدابراهیم شهبازی را اهالی فیلم کوتاه با بدرود پاریس می شناسند. فیلمی درباره ی بابک بهمراه پسرش افشین که یک نوجوان هجده ساله سندروم دان است؛ تصمیم گرفته اند تا به فرانسه مهاجرت کنند و حالا طبق قوانین این کشور برای گرفتن ویزای افشین با چالش روبه رو می شوند.
البته وی در جشنواره فیلم کوتاه امسال هم یک اثر متفاوت درباره ی جنگ ۱۲ روزه -با عنوان دریچه- داشت که مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت و در بین آثار مورد پسند از نگاه تماشاگران در بین ده اثر اصلی جای داشت.
حالا او می خواهد اثری بلند درباره ی جنگ 12 روزه بسازد. اثری که فضای متفاوتی با آخرین ساخته او یعنی دریچه خواهد داشت. آخرین فیلم کوتاه شهبازی درباره ی یک پیرمردی بود که در زمان جنگ 12 روزه از تهران خارج نشد.
«گلوریا»؛ عاشقانه ای در جنگ ۱۲ روزه
در کنار پروژه های جنگی پیش روی سینما، فیلم «گلوریا» به کارگردانی بابک برجسته، با روایتی عاشقانه در بستر جنگ ۱۲ روزه کلید خورده است. فیلمبرداری این اثر حدود یک ماه در تهران ادامه می یابد.
برجسته با اشاره به آغاز فیلمبرداری اظهار داشت: «امروز به لطف خدا کار را کلید زدیم. در صورتیکه مدتی در بستر بیماری بودم، با انرژی گرفتن از استاد لطیفی، کار را شروع کردیم.» او امیدوار است این فیلم بتواند جنایات جنگ ۱۲ روزه را به تصویر بکشد و در جشنواره فجر سربلند باشد.
محمدحسین لطیفی هم بعنوان مشاور کارگردان در این پروژه حضور دارد.
فارابی ۲ فیلم و اوج شاید یک فیلم
به جز کارگردانانی که نامشان بعنوان سازنده آثار مربوط به جنگ شناخته می شود، اوج و فارابی هم چند فیلم را در چرخه ساخت خود قرار داده است. فارابی بر سر یکی از فیلم هایش به توافق رسیده و دیگر فیلمش هم در مرحله فیلم نامه درحال چانه زدن و رسیدن به نتیجه غائی است.
فیلم هایی که معلوم نیست زمان اکرانشان دقیقاً کی باشد؛ اما عدم رسیدن اخبار موثق تکمیلی از ساخت آنها نشان می دهد، نباید منتظر ساخت این آثار حداقل در آینده خیلی نزدیک باشیم.
البته کارگردان فیلم سینمایی اوج هم تا حالا مشخص شده و مقرر است یک کارگردان نام آشنا فیلم سینمایی اوج درباره ی جنگ 12 روزه را بسازد.
از برآیند سازندگان جنگ 12 روزه چه می دانیم؟
از سه کارگردان باسابقه ای که فیلمی با موضوع جنگ در دست ساخت دارند، هر سه مورد پیش ازاین هم تجربه یک اثر جنگی و جاسوسی یا شرکت در ساخت یک اثر مربوط به دفاع مقدس را داشته اند.
افخمی که به صورت گوناگون فیلم جاسوسی ساخته و مهدویان هم همچنین. امینی هم که مهم ترین تولیدات دفاع مقدس در ضمن ۱۵ سال اخیر را در کارنامه خود دارد. این درست درحالی است که ابعاد مختلف جنگ 12 روزه به قدری زیاد است که فیلمسازان مختلف و از ژانرهای متفاوت می توانند به این اثر بپردازند، اما امروز و این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است.
اینکه چه تعداد از این آثار به فجر می رسند یا خیر هنوز به شکل قطعی معلوم نیست و فقط می توان نسبت به این نکته اطمینان داشت که حدود ۱۰ اثر مربوط به جنگ 12 روزه در مرحله پیش تولید و ساخت است و احتمالا در سال ۱۴۰۵ شاهد اکران چند مورد از این فیلمها خواهیم بود.
آثاری که شاید سبب شود تغییری جدی در مفهوم سینمای دفاع مقدس پدید بیاید، یا حتی کسی چه می داند؟ شاید شاهد ظهور ژانر و مدل پرداختی جدید در سینمای ایران باشیم.
تا اینجا و بر طبق اخباری که از فیلمها به دست آمده احتمالا در مقابل ۴ اثر مهدویان، امینی، افخمی و شهبازی با ۴ فیلم متفاوت روبه رو خواهیم شد.
حالا باید منتظر ماند و دید در نخستین آزمون فیلم های جنگی، یعنی در فجر ۱۴۰۴ چه تعداد از فیلم های ذکرشده را خواهیم دید و آیا اثری از فیلم سازان سینمای اجتماعی را با موضوع جنگ می بینیم؟
بطور خلاصه همانطور که عده کثیری از مخاطبان منتظر بودند تا در سال های جنگ فیلمی از روزهای دفاع را روی پرده های نمایش جشنواره ببینند حالا هم فیلمهای در ارتباط با جنگ 12 روزه، به عنوان مهم ترین پدیده سال ۱۴۰۴، مهم ترین مساله فجر چهل وچهارم و اکران سال ۱۴۰۵ خواهد بود؛ اما از تولیدات در دست ساخت در ارتباط با جنگ 12 روزه چه می دانیم؟
فون گویر یا استرنج لاو شرقی!
فون گویر اثر متفاوتی است که سال جاری احیانا به فجر خواهد رسید و در فضایی فانتزی روایت می شود، فیلمی که از سال قبل قرار بر ساختش بود و حالا با توجه به جنگ 12 روزه تغییراتی در ساخت آن اتفاق افتاده است.
کارگردان فون گویر بهروز افخمی است و شاید بتوانیم این اثر را متفاوت ترین ساخته وی در چند سال گذشته بدانیم. فون گویر قرار است با نگاهی به دکتر استرنج لاو کوبریک- البته اسم کامل فیلم این بود: دکتر استرنجلاو یا: چه طور یاد گرفتم دست از هراس بردارم و به بمب عشق بورزم- ساخته شود.
فیلمی که به عنوان یکی از متفاوت ترین ساخته های کوبریک شناخته می شود و سال ها به عنوان انتقادی ترین فیلم سیاسی- کمدی جهان شناخته می شد، اثری در رابطه با ی بمب اتم و دوران جنگ سرد.
افخمی پیش ازاین هم تجربه ساختن فیلمهای مختلف جاسوسی و سیاسی داشته است؛ ولی حالا و پس از ساختن صبح اعدام و خداحافظی با اجرای برنامه هفت، فون گویر را در فضایی متفاوت می سازد.
پوریا منجزی نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد و عمده بازیگران آخرین ساخته افخمی با بازیگران صبح اعدام حدوداً یکسان است.
دومین اثر و ساختن از جنگ
دیگر اثری که تا حالا مجوز ساخت گرفته است و احتمال دارد به فجر سال جاری هم برسد، فیلم دوم ابراهیم امینی، با نام فعلی دماوند است. این فیلم تا حالا مراحل پیش تولید خودرا طی کرده و احیانا از انتخابهای اکران در سال ۱۴۰۵ خواهد بود.
امینی قبل از این فیلم سینمایی چشم بادومی را ساخت که در ارتباط با موج کی پاپ در میان نوجوانان ایرانی بود و داستان تعارض بین یک دختر نوجوانِ طرفدار کی پاپ با پدر و مادرش را روایت می کند.
منبع: aftablog.ir
این مطلب آفتاب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کابران آفتاب در مورد این مطلب